וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק ביולוגי: כל מה שרצית לדעת על האנתרקס

מוטי גל

9.10.2001 / 22:34

בעקבות הידבקות שני בני אדם בארה"ב ומותו של אחד מהם, מביא מוטי גל מידע על החיידק הקטלני המשמש גם כנשק ביולוגי; הדבקה מאדם לאדם נדירה, קיים טיפול יעיל אם המחלה מאובחנת בזמן

מהו אנתרקס?

אנתרקס הינה מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידק נבגים הקרוי בצילוס אנתרציס. אנתרקס מתרחש לרוב בבעלי חוליות מבוייתות (בקר, כבשים, עזים, גמלים, אנטילופות ואוכלי עשב אחרים), אולם עלול בהחלט להדביק גם בני אדם אשר נחשפים לבעלי חיים נגועים או לרקמות שנלקחו מחיה נגועה.

כמה שכיח האנתרקס ומי עלול להידבק?

אתנרקס נפוץ בעיקר באזורים גיאוגרפיים בהם נמצאים בעלי חיים נגועים. אלו כוללים את צפון ומרכז אמריקה, דרום ומזרח אירופה, אסיה, אפריקה, האיים הקריביים והמזרח התיכון. רוב מקרי ההדבקה נגרמים בשל חשיפת בני אדם לבעלי חיים נגועים.

כיצד עלולים להידבק באנתרקס?

זיהום אנתרקס עלול להתרחש באחת משלוש צורות: הדבקה דרך העור, באמצעות שאיפה, ודרך מערכת העיכול. נבגי אנתרציס מסוגלים לחיות באדמה משך שנים ארוכות, ובני האדם עלולים להידבק בחיידק באמצעות מגע עם בעלי חיים אשר נחשפו לנבגים, דרך אכילת בשר לא מבושל המכיל בעלי חיים נגועים, ולאחרונה - גם באמצעות איום הנשק הביולוגי ושאיפת הנבגים.

מהם סימני המחלה?

סימני המחלה משתנים, ותלויים באופן ההדבקה. הם מופיעים לרוב בתוך כשבוע ימים.

הדבקה דרך העור: רוב זיהומי האנתרקס מתרחשים כאשר חודר החיידק דרך שפשוף או חתך בעור. תחילה מופיעה שלפוחית מגרדת המכילה במרכזה אזור נמק שחור. בלוטות הלימפה באזור הסמוך עלולות להתנפח אף הן. כ-20 אחוזים ממקרי ההדבקה בעור מסתיימים במוות, אולם ניתן למנוע את התרחיש הקטלני באמצעות טיפול אנטיביוטי.

שאיפה: הסימנים הראשונים דומים להצטננות. לאחר מספר ימים מחמירים הסימנים עד לקשיי נשימה חמורים והלם. שאיפת חיידק האנתרקס מסתיימת כמעט תמיד במוות.

חדירה למערכת העיכול: הסימנים הראשונים כוללים סחרחורת, אובדן תיאבון, הקאות, חום, כאבי בטן, הקאה דמית, ושלשול חמור. 25 עד 60 אחוזים ממקרי ההדבקה דרך מערכת העיכול מסתיימים במוות.

האם קיימת הדבקה מאדם לאדם?

הדבקה כזו נדירה וכמעט שאינה אפשרית.

אבחון ומניעה

כיצד מאבחנים את מחלת האנתרקס?

אנתרקס מאובחן באמצעות בידודו של החיידק בקטריום אנתרציס מהדם, מנגעים עוריים או מהפרשות במערכת הנשימה, או באמצעות מדידת רמות הנוגדנים בדמו של האדם החשוד כנגוע.

האם ניתן למנוע את הזיהום?

כן. קיים חיסון כנגד החיידק, בעל שיעור הצלחה של 93 אחוזים במניעת התחלואה מאנתרקס. החיסון אינו כולל רכיבים מן החיידק ומיועד לשימוש בבעלי חיים, אולם ידוע כי חיילי צבא ארה"ב שהשתתפו במלחמת המפרץ קיבלו את החיסון, כמו גם חקלאים אשר נחשפו לבעלי חיים החשודים כנגועים. החיסון ניתן שלוש פעמים באמצעות הזרקה תת עורית, במרווחים של שבועיים, לאחריהם שלוש הזרקות נוספות בחודש ה-6, ה-12, וה-18 מהחיסון הראשון.

האם קיים טיפול כנגד אנתרקס?

קיים טיפול אנטיביוטי יעיל, אולם לשם כך יש לאבחן את המחלה במהירות ולהתחיל בטיפול מיידית. מקרים שאינם מטופלים, מסתיימים כמעט תמיד במוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully