וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סרביה לא תצטרף לאיחוד ללא קוסובו"

טלי גולדשטין

9.3.2008 / 16:23

ר"מ סרביה התפטר על רקע שאלת הצירוף לאיחוד האירופי, לאחר שהכיר בעצמאות קוסובו. סקר: 68% מהסרבים רוצים להיות באיחוד

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ראש ממשלת סרביה, ווייסלב קושטוניצה, התפטר אתמול (שבת) מתפקידו והודיע על התפרקותה של הקואליציה עקב חילוקי דעות על עצמאותה של קוסובו. "זהו סוף דרכה של הממשלה", אמר קושטוניצה במסיבת עיתונאים. "קראתי לכינוס הממשלה ב-10 במרץ כדי לדון בהתפרקותו של הפרלמנט".

"ממשלת סרביה אינה מסכימה בנושא חשוב אחד וזהו עתידה של המדינה, עתיד קוסובו הוא בתוך גבולות סרביה", אמר קושטוניצה. "ללא מדיניות מוסכמת, הממשלה אינה יכולה להתקיים ולתפקד. ב-11 במאי נערוך בחירות מקומיות והגיוני כי נקיים גם בחירות לפרלמנט באותו תאריך", הוסיף.

הכרזתו של קושטוניצה מהווה את השיא של מאבק פוליטי לגבי השאלה הבסיסית אם סרביה יכולה להמשיך בתהליך ההצטרפות לאיחוד האירופי למרות הכרתו של הארגון בעצמאות קוסובו. קושטוניצה הלאומני מתנגד בעוד הנשיא בוריס טאדיץ', שותפו לקואליציה ומנהיג המפלגה הדמוקרטית פרו-מערבית, תומך בהמשך התהליך. המתח בין השניים הגיעו לנקודת שבירה לפני שלושה שבועות לאחר שקוסובו הכריזה על עצמאותה.

טאדיץ' אמר בתגובה להתפטרותו של קושטוניצה כי הוא מכבד את החלטתו. "בחירות הן הדרך הדמוקרטית להתגבר על משברים פוליטיים והאזרחים הם היחידים שבידם הזכות להחליט מהו עתידה של סרביה", הוסיף.

קושטוניצה לא הרחיב לגבי השאלה האם מפלגתו השמרנית תבקש עתה להקים קואליציה עם המפלגה הרדיקלית הלאומנית – המפלגה הגדולה בסרביה – ועם המפלגה החברתית הקטנה יותר של מנהיג סרביה המנוח סלובודן מילושביץ. קואליציה מסוג זה עלולה לאמץ עמדה בלתי מתפשרת בנושא קוסובו ולהביע תמיכה בהתקרבות לרוסיה.

לפי סקרים אחרונים, כ-68% מתושבי סרביה היו רוצים לראות את מדינתם באיחוד האירופי, למרות העובדה שמרבית החברות באיחוד הכירו בעצמאותה של קוסובו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully