וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת מלזיה ספגה הפסדים מפתיעים בבחירות

טלי גולדשטין

9.3.2008 / 10:29

שורה של תבוסות באזורים עירוניים חשובים, מטילים בספק את המשך שלטונה המוחלט של ממשלת הקואליציה הוותיקה

ממשלת הקואליציה במלזיה, ששלטה ללא הפרעה במהלך ארבעת העשורים האחרונים, סבלה שורה של תבוסות בבחירות אתמול (שבת) ואיבדה את השליטה בשלוש מדינות מרכזיות. לפי דיווח העיתון הרלד טריביון", מהתוצאות הראשוניות הבוקר עולה כי הקואליציה של ראש הממשלה עבדולה אחמד בדאווי זכתה ב-136 מושבים בפרלמנט מתוך 222, מספר המספיק על מנת שתישאר בשלטון.

עם זאת, ניצחונות מפתיעים שגרפו מפלגות האופוזיציה, שהגדילו את מספר המושבים בפרלמנט פי 4, צפויים להוות אתגר על שלטון הברזל של הממשלה במלזיה, השולטת על התקשורת, אוסרת על הפגנות רחוב, אינה מאפשרת לסטודנטים לקחת חלק בפוליטיקה וכולאת יריבים פוליטים ללא משפט.

עתה, משאין לממשלה את הרוב אותו החזיקה תמיד בפרלמנט, לא תוכל יותר הקואליציה להכניס תיקונים כרצונה בחוקה, דבר אותו עשתה 40 פעמים מאז קיבלה את עצמאותה ב-1957.

ראש הממשלה לא יתפטר

ככל הנראה, זעם בקרב האוכלוסייה ההודית והסינית במלזיה לגבי מחלוקות דתיות ואפליה כלכלית לטובת התושבים המלזים, הרוב האתני במדינה, שיחקו תפקיד מהותי בניצחונות האופוזיציה בבחירות הנוכחיות. "הפוליטיקה המלזית השתנתה לתמיד", אמר אנוור איברהים, סגן ראש הממשלה לשעבר ואחד ממנהיגי האופוזיציה. "זהו גל, קריאה לרפורמה דמוקרטית".

הצלחות מועמדי האופוזיציה היו גדולות במיוחד באזורים העירוניים. הם זכו ב-10 מתוך 11 מושבים בעיר הבירה קואלה למפור וניצחו גם באזורים המשגשגים סלנגור ופננאנג. המפלגה הפאן-איסלמית, אחת משלוש המפלגות העיקריות באופוזיציה, חיזקה את שליטתה בקלנטן שבצפון וזכתה בשליטה בקדה ובפראק.

איבוד השליטה במדינות אלו מטילה ספק בעתידה של הקואליציה המתבססת על גזע, מערכת שהונהגה במדינה מאז 1957 במסגרתה הקבוצות האתניות הגדולות – מלזים, סינים והודים – מיוצגות כל אחת על ידי מפלגה פוליטית. מנהיגי האופוזיציה התחייבו לשנות את המערכת.

בתוך כך, אמר היום ראש ממשלת מלזיה עבדאללה בדאווי כי אינו מתכוון להתפטר, למרות התוצאות בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully