וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש סיכל חוק שאסר עינויים בחקירות CIA

9.3.2008 / 9:12

הנשיא הטיל וטו על חקיקה שעברה בקונגרס ואוסרת על חוקרים להשתמש בשיטת ה"ווטרבורדינג" המדמה טביעה, בחקירת חשודים במעורבות בטרור

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הטיל וטו על הצעת חוק שנועדה לאסור על ה-CIA להשתמש בשיטות חקירה שנויות במחלוקת, שאף נחשבות כעינויים על ידי ארגונים מסויימים. בוש השתמש בזכות הווטו שלו לאחר שההצעה עברה בקונגרס. הגבלת שיטות החקירה של ה-CIA נכללת בהצעת חוק רחבה יותר שעסקה בפעילותם של סוכנויות המודיעין האמריקאיות.

"משום שסכנת הטרור עדיין קיימת, עלינו להבטיח שלרשות ארגוני המודיעין שלנו יעמדו כל הכלים שיכולים לעצור את הטרוריסטים", אמר בוש בנאום הרדיו השבועי שלו. לדבריו, הצעת החוק היתה "מצמצמת משמעותית את הכלים הללו".

הצעת החוק אוסרת על שימוש בשיטת החקירה המכונה "ווטרבורדינג", במסגרתה החוקרים שופכים כמות רבה של מים על הנחקרים באופן שמדמה טביעה. ראש ארגון ה-CIA מייקל היידן סיפר בקונגרס במהלך הדיונים על ההצעה, כי חוקריו השתמשו בשיטה זו על 3 נחקרים, לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר. מספר חברי קונגרס וכן, ארגוני זכויות אדם כינו את שיטת הווטרבורדינג "לא הומנית" ובחלק ממדינות העולם היא נחשבת כעינוי.

בהערותיו לגבי הצעת החוק, בוש לא התייחס ספציפית לשיטת ה"ווטרבורדינג", אך הוא אמר כי "החקיקה הזו לא נועדה לסכל שיטת חקירה אחת ספציפית כפי שרמזו גורמים מסויימים. אלא, חותרת תחת שיטות החקירה האלטרנטיביות שפיתחה ארה"ב על מנת לחקור את הטרוריסטים המסוכנים והאלימים ביותר בעולם".

הדמוקרטים ינסו להפוך ההחלטה

דוברת בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי, שתמכה בהצעה, אמרה כי "אנחנו ננסה לשוב ולבסס את העיקרון המוסרי הזה באמצעות עקיפה של הווטו של הנשיא, כבר בשבוע הבא". הסנטור הדמוקרטי אדוארד קנדי כינה את הווטו של הנשיא "אחד המעשים המבישים ביותר של תקופת נשיאותו".

על פי ההערכות, הסיכוי שהדמוקרטים יגייסו מספיק קולות כדי להפוך את הווטו של בוש הוא נמוך מאוד. זאת, על אף שהדמוקרטים מהווים רוב בקונגרס. מספר חברי הקונגרס שתמכו בהצעת החוק, שביניהם נכללו גם כמה מחברי המפלגה הרפובליקנית, אינו מספיק על מנת להפוך את החלטתו של בוש. למרות אזהרות הבית הלבן על כך שבכוונת הנשיא להטיל וטו על ההחלטה, ההצעה אושרה גם ע"י הסנאט בחודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully