וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בספרד: ההיסטוריה לעולם חוזרת

טלי גולדשטין

8.3.2008 / 14:43

בבחירות הקודמות עלתה המפלה הסוציאליסטית לשלטון על רקע פיגוע טרור קטלני. האם הרצח הפוליטי אמש ישפר את סיכוייו של ספאטרו לנצח?

מי שחושב כי הוא יודע בברור מה יהיו תוצאות הבחירות לראשות הממשלה בספרד ביום ראשון הקרוב, כדאי לו שיעצור לרגע וייזכר בפעם האחרונה בה הספרדים הלכו לקלפי בבחירות לאומיות ב-14 במרץ, 2004. שלושה ימים אחרי פיגוע טרור קטלני במיוחד, העניק ציבור המצביעים במפתיע את הניצחון למנהיג המפלגה הסוציאליסטית חוזה לואיס רודריגז ספאטרו. על רקע הטראומה הטרייה, הצליח ספאטרו לעלות לשלטון באמצעות הבטחות לנסיגת הכוחות הספרדים מעירק ולשינויים חברתיים מקיפים במדינה הקתולית.

השבוע, ספאטרו עומד בשנית בפני בחירות. סקרי דעת הקהל מצביעים כולם על יתרון לספאטרו בן ה-47 מול יריבו, מנהיג מפלגת העם (PP ) מריאנו רחוי – אך הפער אינו גדול, 4% בלבד. הקמפיינים שניהלו שני המחנות היו קצרים, זאת מאחר ותחת החוק הספרדי הקמפיין מוגבל לשבועיים בלבד, אך עזים. חלק הארי של הטינה בין שני הפוליטיקאים נובע מהנסיבות בהן נבחר ספאטרו ב-2004. ימים ספורים לפני תאריך הבחירות, הראו הסקרים על יתרון בטוח למפלגת העם ולדברי גורמים פנימיים במפלגה הסוציאליסטית, אפילו הם לא האמינו שינצחו.

הלגיטימיות של ספאטרו מוטלת בספק

אך ב-11 במרץ, הפציצו טרוריסטים מוסלמים ארבע רכבות במדריד. 191 בני אדם נהרגו בפיגוע המחריד ו-1800 נפצעו. ראש הממשלה דאז חוזה מריה אזנר, מנהיג המפלגה השמרנית, הטיל את האחריות לפיגוע על המחתרת הבסקית אט"א. יומיים לאחר מכן, המשטרה מצאה קלטת וידאו שבה טוענים המפגעים כי ביצעו את הפיגוע בשיתוף פעולה עם ארגון אל קאעדה וכתגובה לתמיכתה של ספרד בפלישה האמריקאית לעירק.

למרות הראיות החד משמעיות, אזנר ורחוי התעקשו להמשיך ולהאשים את אט"א בפיגוע. זאת על רקע החשש כי הכרה במעורבות המוסלמית בפיגוע תפגע בתמיכתה של ממשלת ספרד במלחמה בעירק, עמדה שגם כך היתה מאד לא פופולרית בקרב העם הספרדי. עם זאת, הטיוח גרם לנזק חמור מכך. המצביעים הזועמים העבירו תמיכתם לספאטרו וזיכו אותו בניצחון. עם זאת, פוליטיקאים שמרנים עדיין רואים בניצחון זה עניין של מזל בלבד.

ספאטרו טוב לכלכלה?

על פני השטח, ארבע השנים האחרונות היו שנים טובות לספרד. הצמיחה הכלכלית הסתכמה בממוצע ב-4%, שוק העבודה שגשג והחלטתו של ספאטרו להוציא את הכוחות הספרדים מעירק זכתה לתמיכה רחבה, כמו גם מדיניותו החברתית; המפלגה הסוציאליסטית העבירה חקיקה שהקלה על גירושין, הפכה לחוקיים נישואין חד מיניים, אישרה מימון ממשלתי לניתוחים לשינויי מין וביטלה את התוכניות ללימודי דת חובה בבתי ספר ציבוריים.

עם זאת, ההסבר לכך שיתרונו של ספאטרו בסקרים אינו גדול יותר נובע משלושה גורמים עיקריים. הראשון הוא הכלכלה, נושא המעורר דאגה גדולה בימים אלו בקרב מרבית הספרדים. הצמיחה הכלכלית הואטה מכ- 4% ב-2007 ל-3%, ויש המעריכים כי תצנח אף ל-2% בסוף השנה. האינפלציה התרחבה ל-4% ושיעור האבטלה ממשיך לעלות.

הסיבה העיקרית להאטה הכלכלית היא כמובן שוק הדיור. שוק הנדל"ן של ספרד הגיע לרתיחה בשנים האחרונות, בעוד מספר הבתים החדשים שנבנו במדינה היה גבוה ממספר הבתים שנבנו בבריטניה, גרמניה וצרפת גם יחד. על רקע פקיעתה של בועת הנדל"ן, בתחילה בארצות הברית ואחר כך בעולם כולו, מחירי הבתים בספרד נמצאים בצניחה מתמדת והאווירה עגומה.

הגורם השני המחליש את ספאטרו הוא התמיכה שהביעה ממשלתו בהרחבת האוטונומיה של האזורים הבדלנים כגון קטלוניה ומדינת הבסקים, הרואות עצמן אומות בפני עצמן תחת מדינת ספרד. הנושא השנוי ביותר במחלוקת הוא כשלון שיחות השלום שניהל ספאטרו עם אט"א. ההחלטה של הארגון לשים קץ להפסקת האש בת השנתיים ולהפיץ שוב אלימות ברחבי ספרד, היוותה מכה רצינית לספאטרו וגרמה לו להראות תמים בעיני רבים.

עבודה זרה

הנושא השלישי הוא מדיניות ההגירה של ספאטרו. ספרד נהפכה ליעד ההגירה המרכזי באירופה. בעשור האחרון נכנסו לספרד 5 מיליון זרים. מרביתם הגיעו מצפון אפריקה ואמריקה הלטינית אך גם ממזרח אירופה. אוכלוסיית ספרד גדלה בקצב מסחרר ולפי הערכות, היא צפויה לצמוח מ-45 מיליון בני אדם כיום ל-50 מיליון ב-2015. ספאטרו איפשר למהגרים אלו לשהות במדינה – באופן חוקי או לאו – ולמעשה לעבוד בעבודות שהיו שמורות קודם לכן לספרדים. לאור הקשיים בכלכלה והעלייה בשיעור האבטלה במדינה, הגיוני להניח כי מדיניות ההגירה של ספאטרו תיאלץ לעמוד במבחן.

ספאטרו קיווה הפעם כי ניצחון תחת נסיבות נורמליות ישים קץ לספקות בקשר ללגיטימיות של משטרו, אך למרבה האירוניה, הטרור אמר את דברו פעם נוספת. אתמול (שישי) איסיאס קראסקו, חבר לשעבר במפלגה הסוציאלסטית השלטת, נרצח ביריות מחוץ לביתו שבחבל הבאסקים. בעקבות הפיגוע, הודיעו שתי המפלגות הגדולות בספרד כי הן מבטלות את עצרות הבחירות שתכננו לאותו יום, היום האחרון בו מותרת תעמולה פוליטית לפני הבחירות. כעת נותר לראות האם, כמו בפעם הקודמת, דווקא ישפר הפיגוע את סיכוייו של ספאטרו לנצח מחר, הודות לאהדה המחודשת לה תזכה מפלגתו בקרב המצביעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully