וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוח

ירון שוורץ

6.3.2008 / 12:30

תיכף יגיע לישראל ג’ון גרינדר, שעומד מאחורי שיטת ה-NLP הצוברת פופולאריות בעולם. ירון שוורץ התקשר לקליפורניה לשמוע ממנו על המרחק מרוחניקיות והטראומה של שדרות

בעוד כשבועיים יבקר בארץ פרופ' ג'ון גרינדר, פסיכולוג, בלשן וחשוב מכל - האיש שעומד מאחורי שיטת ה-NLP, שבאה להזכיר לנו את הכוח הטמון במוח. בשנות ה-70, עבד גרינדר עם שותפו ריצ'ארד בנדלר וביחד הם בחנו אישים מתחום התרפיה שנחשבו מצוינים בתחומם ופיתחו מודל של מצוינות שניתן ללמידה.

הכוונה היא לכלים מגוונים שיכולים לכוון ולהפעיל את המוח בצורה שונה, שתשרת טוב יותר את מטרותיו של האדם. בבסיס השיטה עומדת התפישה, כי אפשר להגמיש את המחשבה ולשנות את ייצוג המציאות במוח ובכך תשתנה החוויה הרגשית.

ה-NLP תפס כאש בשדה קוצים ובמהרה נפתחו מאות מרכזים בארצות הברית, אירופה אסיה ואפילו במספר מדינות באפריקה. מספר המטפלים והמטופלים בשיטה רק הולך וגדל, היא הולכת ומיושמת יותר ויותר גם בעולם העסקי ועברה עד היום גלגולים אבולוציוניים רבים. גרינדר מוצא את עצמו בגיל 70 מתרוצץ בעולם ומסביר בהוראה ישירה את עיקרי השיטה. כחלק ממסע ההופעות הנוכחי, יגיע גרינדר בליווי שותפתו גברת כרמן קלייר, בפעם הראשונה לישראל.

אתה וגב' קלייר מגיעים כדי ללמד את מה שאתם מכנים "הקוד החדש של ה-NLP", מה השתנה בשיטה?

ה-NLP זו שיטה שמאפשרת פתרון בעיות בזמן קצר על ידי יצירת גמישות בהתנהגות ובמחשבה. הקוד החדש מתייחס לכך, שכשהמטופל מספר על בעיה, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שזו לאו דווקא הבעיה האמיתית ולומדים להתמקד בניסיון לפרש את הסימנים הלא-מודעים שנותן הגוף. אפשר לומר שהקוד החדש הוא כמו שיטת פענוח ללא מעבר של אינפורמציה מילולית".

אתה מתכוון שהמטופל אינו צריך לדבר?

הוא יכול לדבר אם הוא רוצה, אבל המטפל יהיה עסוק בניסיון להכניס את המטופל למצב שאנו מכנים "No Nothing Space", שם ללא מלים יוכל להתקיים השינוי אצל המטופל".

מה זה אומר בדיוק?

פעם לפני מאות שנים היו באירופה גילדות. אם היית רוצה להיות צייר או נגר, היית מצטרף לגילדה, הופך לשוליה ועובד לצידו של מאסטר. במשך שנים היה השוליה עסוק בניקוי בית המלאכה והכנת האוכל. ביתר הזמן הוא היה רשאי להתבונן על הדרך בה המאסטר עובד, אבל לא היה כל מעבר של אינפורמציה מילולית בין המאסטר לשוליה. ההתבוננות הממושכת בדרך העבודה של המאסטר, יצרה תהליך של חיקוי, מודלינג, כמו שילדים לומדים מהתבוננות על אחרים. בהתבוננות אינטואיטיבית, הידע עובר בלי כל בעיה למפות הפנימיות של המוח. אבל אלו היו זמנים אחרים, היום האדם מוצף במידע. לפעמים המוח צריך להתמודד עם עשרות אלפי פרטי מידע ביום. חלק הוא מדחיק, מחלק הוא מתעלם וחלק נוסף נכנס לקטגוריות מאוד כלליות. הצורך להתמודד עם כל פרטי האינפורמציה האלו, גורם לכך שהאפשרות לקליטה אינטואיטיבית היא פשוט חסומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

גישה ישירה ליכולת אינטואיטיבית מאפשרת תרפיה יותר טובה?

"זה לא קשור דווקא לתרפיה, אלא לכך שפעמים רבות בן אדם מנסה ללמוד דברים חדשים ולא מצליח בגלל שאין לו גישה לאיזורי הלמידה החשובים של המוח. הקוד החדש של ה-NLP מאפשר גישה, לפעמים מיידית, לאיזורים החסומים האלו ואז האדם זוכה לחזור לאותן יכולות שהיו לו כשהיה ילד ויכול היה להבין במהירות, באופן אינטואיטיבי מערכות שלמות, כמו שפות. למשל, אני אדם בוגר, בן 70 ובכל זאת למדתי בשנים האחרונות שמונה שפות חדשות. הדבר הזה לא היה מתאפשר לי ללא ה-NLP".

בספרות ההודית יש הרבה אזכורים לכך שלאדם המואר יש תודעה הזהה לתודעתו של ילד.

המצב ההודי שאתה מתאר, של הארה, עד כמה שאני מבין אותו, הוא מצב סופי שאין לו המשכיות. ב-NLP זה רק המצב הראשוני ומכאן אתה יכול להמשיך להתפתח ולפתח את האינטואיציה שלך עד אין קץ, המוח שלך עובר טרנספורמציה, סוג של קפיצת קוונטום".

גם במושג ''קפיצת קוונטום" נעשה שימוש בקרב מורים רוחניים רבים כשהם מדברים על הארה.

"אתה מנסה למשוך אותי לכיוון הזה, אבל באמת שאין לי כל עניין ברוחניות".

גם לא בהארה עצמה?

"תסלח לי, אבל לדעתי זה בולשיט אחד גדול. בחייך, אנחנו אמריקאים. מי מאיתנו היה רוצה להגיע למצב בו הכול נעצר ויותר אינך מתקדם? אנחנו רוצים לפתח את היכולות שלנו עד אין קץ ולהמשיך וללמוד ללא הרף".

והדרך הטובה ביותר היא למידה אינטואיטיבית כמו שמאפשר ה-NLP?

"ממש לא. יש הרבה דברים בחיים שחייבים ללמוד בדרך הפשוטה של אגירת ידע. אבל בנקודות שבהן אנחנו נתקעים: מתמטיקה, שפות, כשאנחנו נכשלים בניסיון להגשים מטרות, שם ה-NLP נכנס לתמונה".

לסיום, NLP נחשבת כתרפיה למעמד העליון, לאלו שיש להם את הזמן לייצר בעיות ולדבר עליהן עם מי שמוכן להקשיב. בישראל יש מלחמה בדרום ועשרות שסובלים מפגיעות הלם וטראומה. האנשים האלו אינם יכולים להרשות לעצמם להצטרף לסדנאות כמו אלו שאתה מקיים.

ברוב המדינות בעולם, מתבקשים מנחי ה-NLP להעביר סדנאות מבוא חווייתיות ללא תשלום לאנשים שגרים באיזורים מוכי מלחמה, כך עשינו בזמנו בקוסובו. ב-NLP יש טכניקות מצוינות לטיפול באירועים פוסט טראומתיים. אם אחד מהאנשים שישתתפו בסדנה יבקש לקחת על עצמו פרויקט שכזה, אנחנו נשמח לעמוד מאחוריו ולמצוא את הדרך לסייע לו".

  • עוד באותו נושא:
  • nlp
  • טיפול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully