וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון ניצחה באוהיו ובטקסס

אורי טננבוים ושי אילן

5.3.2008 / 5:20

אחרי קרב צמוד בין שני המועמדים הדמוקרטים, הצליחה קלינטון לשבור את רצף הניצחונות של אובמה. סופית: מקיין הוא המועמד הרפובליקני לנשיאות

הסנאטורית הילרי קלינטון גברה על הסנאטור ברק אובמה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית באוהיו ובטקסס. בכך הצליחה קלינטון לקטוע את רצף הניצחונות של אובמה במהלך השבועות האחרונים.

בתום ספירת הקולות באוהיו, לזכותה של קלינטון 54% מהנציגים ואילו לאובמה 44%. בטקסס התנהל קרב צמוד בין שני המועמדים הדמוקרטים. אחרי ספירת הקולות, לזכות קלינטון 51% מהנציגים ואילו אובמה זכה ל-48%. בנוסף, קלינטון ניצחה בפריימריז ברוד איילנד עם 58% מהקולות לעומת 40% לאובמה, ואילו אובמה ניצח בוורמונט עם 60% מקולות המצביעים לעומת 38% לקלינטון.

מבחינת מספר הצירים שצבר עד כה כל אחד משני המועמדים, לאובמה 1512 צירים בעוד קלינטון עדיין מפגרת מאחור עם 1423 צירים. על מנת לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית יש לצבור 2,025 צירים בסך הכל.

מספר הצירים שהיה מונח על כף המאזניים התפלג כדלהלן: 141 צירים באוהיו, 193 בטקסס, 21 ברוד איילנד ו-16 צירים בוורמונט.

מנצח נוסף הלילה הוא הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין. לאחר שניצח בפריימריז של מפלגתו בטקסס, אוהיו, ורמונט ורוד איילנד, קיבל מקיין את מספר הצירים הדרושים לו (1,191) כדי להיות המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב. מקיין צבר 1,205 צירים עד כה. יריבו מייק האקבי, מושל ארקנסו לשעבר שצבר 231 צירים בלבד, הכיר בניצחונו של מקיין והודיע על פרישתו מהמירוץ.

"אני מרגישה ממש טוב"

בכירים במפלגה הדמוקרטית העריכו השבוע, שאם קלינטון לא תנצח בטקסס ובאוהיו, היא תיאלץ לפרוש מהמירוץ. קלינטון כיוונה את נאום הניצחון שלה באוהיו אליהם ואמרה: "כמו שאוהיו נוהגת, כך נוהגת האומה כולה. תושבי אוהיו אמרו את דברם, והאומה הזאת חוזרת כמו שמסע הבחירות הזה חוזר. אנחנו הולכים קדימה בעוצמה ואנחנו הולכים עד הסוף". אחרי שבועות של פיגור, קלינטון נראתה מעודדת. היא ציינה שמי שרוצה לזכות בנשיאות, צריך לנצח במדינות בהן אין הכרעה ברורה מראש, כמו אוהיו. היא ציינה את ניצחונותיה בקליפורניה, ניו יורק, ניו ג'רזי ואחרות בהן ההכרעה קשה באופן מסורתי .

אולם משמעות שני הנצחונות שלה אינה הכרעה. בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית הכל עדיין פתוח. בתחילת החודש הבא צפויים פריימריז בפנסילבניה, וההכרעה עוברת לשם. ברק אובמה הזכיר, בדברים שנשא, שההפרש במספר הנציגים נשאר כמעט זהה והודיע גם הוא שהוא ממשיך עד הסוף.

כושר שיפוט של שלוש בבוקר

הנשיא לשעבר ביל קלינטון העריך, שאם רעייתו תנצח בטקסס ובאוהיו, היא כנראה תזכה במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. "אם היא תנצח בטקסס ובאוהיו, אני חושב שהיא תהיה המועמדת", אמר קלינטון באסיפת בחירות בטקסס. "אבל אם היא לא תקבל מספיק קולות, אני לא חושב שהיא תוכל להיות המועמדת. זה בידיים שלכם", סיכם.

בניסיון להפוך את הקערה על פיה, בימים האחרונים הציגה קלינטון את אובמה כחסר יכולת לתפקד במצבי משבר ולפקד על הצבא האמריקאי. כך לדוגמה, באסיפת בחירות בטקסס היא אמרה לתומכיה ש"יש הבדל בין נשיאת נאומים על הביטחון הלאומי לבין מתן פקודות לצבא בזמן משבר". "היריב שלי טוען", הוסיפה, "שאני מנסה להפחיד את הציבור, אבל אני חושבת שהציבור רוצה לדעת, שבבית הלבן יושב אדם שניתן לסמוך עליו, אדם שיידע מה לעשות כשבשלוש לפנות בוקר מתקבל דיווח על משבר בעולם".

אובמה לא נשאר חייב והזכיר לקלינטון את תמיכתה במלחמה בעירק. "השאלה היא לא מי יענה לטלפון בשלוש לפנות בוקר", אמר לתומכיו, "אלא איזה כושר שיפוט יפעיל מי שיענה לטלפון". "אני התנגדתי למלחמה הזו, בעוד הסנאטורית קלינטון תמכה בה", הוסיף. לדבריו, הדבר מוכיח שכושר השיפוט שלו טוב יותר מזה שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully