וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמריקה הלטינית מתגייסת למנוע משבר באזור

4.3.2008 / 10:56

מדינות אמריקה הלטינית קוראות למציאת פתרון דיפלומטי למשבר המסתמן, לאחר שוונצואלה ואקוודור ניתקו קשרים עם קולומביה

(צילומים: רויטרס. עריכה: יאיר דניאל)

ארגונים בינלאומיים באמריקה הלטינית עושים מאמצים למתן את המשבר המתהווה בין קולומביה, ונצואלה ואקוודור, לאחר שצבא קולומביה תקף מורדים ששהו בשטח אקוודור. אתמול (שני) ניתקו ונצואלה ואקוודור את הקשרים הדיפלומטיים עם קולומביה, והורו לכוחות צבאיים להתפרש לאורך הגבול.

ארגון המדינות האמריקאיות (OAS), הגוף הדיפלומטי החשוב ביותר בדרום אמריקה, יערוך היום מפגש חירום בוושינגטון מתוך ניסיון להביא לסיום המחלוקת באמצעות משא ומתן. במקביל, ייצא נשיא אקוודור רפאל קוריאה לסיור בחמש מדינות באזור– לרבות בת הברית השמאלנית ונצואלה – על מנת לצבור תמיכה נגד מה שהוא מכנה "הפרה מכוונת של ריבונות אקוודור".

"זוהי אינה בעיה בילטרלית בלבד, זוהי בעיה אזורית", אמר קוריאה בראיון לטלוויזיה המקסיקנית. "אמריקה הלטינית עלולה להפוך למזרח התיכון השני", הוסיף.

"המשבר משפיע על יציבות האזור כולו"

ממשלות אמריקה הלטינית גינו את החלטתו של נשיא קולומביה אלוורו אוריבה בסוף השבוע לשלוח כוחות צבא ומטוסי קרב לגבול עם אקוודור במטרה לתקוף מחנה של מורדי FARC. הממשל הקולומביאני מזוהה עם הימין הפוליטי ונתמך על ידי הממשל בארצות הברית. לעומת זאת, ברוב שכנותיה של קולומביה נבחר ממשל שמאלני, המתנגד להמשך השפעתה של ארצות הברית בדרום היבשת.

נשיא ניקרגואה דניאל אורטגה, לוחם גרילה לשעבר ובן ברית קרוב של ונצואלה ואקוודור, האשים את אוריבה בכך שהוא מהווה איום על אמריקה הלטינית. ברזיל, בעלת החשיבות הדיפלומטית הגבוהה ביותר באזור, דרשה מאוריבה להתנצל בפני קוריאה. בנוסף, קיימה ברזיל מגעים עם ארגנטינה לגבי המשבר. נשיא ארגנטינה נסטור קירשנר אף יגיע לביקור בוונצואלה מחר.

"המשבר מתחיל להשפיע על היציבות באזור כולו", אמר מרקו אורליו גרסיה, היועץ לענייני מדיניות חוץ של נשיא ברזיל לואיס אינסיו לולה דה סילבה, המזוהה עם השמאל הלטינו-אמריקאי. "אנו מנתבים את כל המשאבים הדיפלומטיים של ברזיל ושל מדינות דרום אמריקאיות אחרות על מנת למצוא פיתרון בר קיימא". מדינות המערב, כגון צרפת וארצות הברית, קראו אף הן לשימוש בדרכים דיפלומטיות כדי להפיג את המתיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully