וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם יקראו לו "שחור"

שי אילן

2.3.2008 / 18:14

איזה משקל יהיה לקלף הגזע בבחירות בארה"ב, אם ינצח ברק אובמה בפריימריז הדמוקרטיים? צפויה מתקפה גזענית מסיבית

המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית הוכיחה בגרות בכך שהעמידה זה מול זה מועמדת אישה ומועמד שחור על קו הסיום בפריימריז שלהם. ג'ו ביידן, סנטור פופולרי שחלם על קמפיין נשיאותי בשנה שעברה חיסל את סיכוייו כשכינה את ברק אובמה בראיון ל"ניו יורק אובזרוור" "המועמד האפריקאי-אמריקאי הראשון שהוא גם רהוט ומבריק ונקי ונחמד". אצל הדמוקרטים בגרסת 2008, מועמד לנשיאות לא יכול להשמיע אמירה כזאת ולשרוד.

במסגרת ההתמודדות בין אובמה לקלינטון עלתה כמה פעמים סוגיית צבע עורו של אובמה והספקולציה כביכול הוא מוסלמי. אף פעם אמנם לא באופן ישיר על ידי קלינטון עצמה – אנשי הקמפיין שלה דאגו לכך, כמו התמונה שהפיצו בשבוע שעבר של אובמה בבגדים מוסלמיים מסורתיים בעת ביקור בקניה בשנת 2006. בכל אחת מהפעמים אובמה רק הרוויח מההשמצות נגדו. מעמדו בקרב השחורים התחזק ולבנים משכילים רואים בהצבעה לאובמה אות להיותם מתקדמים והבעת עמדה אנטי גזענית.

אבל אם אובמה יסיים את ההתמודדות במקום הראשון ויעמוד לבחירה מול ג'ון מקיין, מצפה לו טיפול אחר לחלוטין. הגזענות לא נעלמה מהמרחב הציבורי האמריקאי, היא רק לא מפגינה נוכחות בראש חוצות.

ילדה שחורה - עילה להדחה

כשאביו השחור ואימו הלבנה של אובמה התחתנו, בשנת 1960, עדיין היו אסורים נישואיי תערובת ב-21 מדינות בארצות הברית. חוקי טוהר הגזע בוטלו לחלוטין רק בשנת 1967, כשאובמה היה בן שבע. ההפרדה הגזעית בדרום נאסרה בחוק כעבור שנתיים, אחרי הירצחו של מרטין לותר קינג, בשנת 1968. ארצות הברית של ילדותו של אובמה הייתה, אם כן, עדיין מדינה חשוכה וגזענית אפילו באופן פורמלי.

אמנם החוקים הגזעניים נמחקו מספר החוקים, אבל עד יש דריכת רגל לגזענות במערכת הפוליטית האמריקאית. דוגמה אחת להשמצה גזענית שפגעה במועמד לנשיאות היא המקרה של מייקל דוקאקיס, שהתמודד מול ג'ורג' בוש האב. דוקאקיס תמך בתיקון לחוק הפלילי שאיפשר לרוצח שחור בשם ווילי הורטון לצאת לסוף שבוע מהכלא. במהלך הזמן ששהה מחוץ לכלא אנס הורטון אישה לבנה.

מכונת התעמולה הרפובליקנית נטפלה לעניין הורטון והפיצה תמונה שלו, תוך ניסיון לקשור בין דוקאקיס לבין הפושע האלים. על פי הניתוחים המאוחרים של ההפסד של דוקאקיס לבוש, לשימוש בעניין הגזעי היה תפקיד משמעותי בהפסד. בשנת 2000 ניצח ג'ורג' בוש את ג'ון מקיין בפריימריז. אז סייעה לניצחון השמועה שלמקיין יש ילדה שחורה מחוץ לנישואים. האמת היא שמקיין ואישתו אימצו ילדה מבית יתומים הודי, אבל הנזק לתדמיתו היה קשה.

אובמה. חוסיין אובמה

כעת מכונת התעמולה הרפובליקנית כבר מתכוננת לנגח את אובמה. הבלוג הפוליטי האמריקאי CounterPunch מדבר על טקטיקה דו שלבית: השמצה גזענית של גורם קיצוני והתנערות מתחסדת של הגורמים הרשמיים. כך השבוע, שדר הרדיו הימני ביל קנינגהם הציג את ג'ון מקיין בעצרת בחירות ודיבר על "ברק חוסיין אובמה" במונחים גזעניים. מקיין מיהר להתנער מהאמירות.

ועד המפלגה הרפובליקנית בטנסי פרסם הודעה לעיתונות בה הוא מביע דאגה לשלומה של ישראל, אם "ברק חוסיין אובמה" יבחר לנשיאות. הוועד הארצי של המפלגה הרפובליקנית נזף בסניף טנסי על השימוש בשמו האמצעי של אובמה והבטיח שזה לא יקרה שוב, אבל ברור לחלוטין שמדובר בספין שעוד יחזור. המפלגה הרפובליקנית תקשר את אובמה לכל גורם שחור קיצוני חי או מת: למלקולם אקס, ללואיס פרחאן, לפנתרים השחורים ועוד ועוד. גם אישתו של אובמה, מישל, תתואר כקיצונית ואפלה.

קשה לראות כיצד אדם ששמו האמצעי הוא חוסיין, שעורו שחור והרטוריקה שלו ליברלית, יחצה את הבחירות בארצות הברית בלי שסוגיית הגזע תגעש מסביבו. יהיה מרתק לראות אם החברה האמריקאית תוכיח שהיא לא רק משתעשעת ברעיונות פרוגרסיביים אלא גם יודעת לעמוד מאחוריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully