וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי לא חוקי - הפליטים או המעצרים?

גיל קדרון

2.3.2008 / 17:48

משטרת ההגירה מבצעת מעצרים המוניים, למרות שלרבים מהעצורים יש אישורי שהייה. ארגוני הסיוע זועמים על המעצרים הלא-חוקיים

לאחר המעצרים ההמוניים שביצעה משטרת ההגירה בשבוע שעבר, בהם נעצרו כ-360 אזרחים אפריקאים, המשיכו היום (ראשון) הפשיטות על מתחם הרחובות העלייה, הר-ציון ולוינסקי שבדרום תל אביב. שוב נעצרו פליטים וזרים באמצע הרחוב, במקומות העבודה שלהם ולעיתים בביתם, על אף שהם מחזיקים באישורים של האו"ם, המחסנים אותם מפני מעצר.

"מדובר במעצרים לא חוקיים", מבהירה אליס נגלה מ"המרכז לפיתוח פליטים אפריקאים" (ARDC), שדואג להגן על זכויות האדם של הפליטים בישראל. "העצורים לא עברו על החוק ויש להם הגנה מפני מעצר, זכות שמעוגנת בחתימה הישראלית על אמנת האו"ם", הסבירה. "החלטנו בתגובה לתבוע את המדינה בסך עשרת אלפים שקלים על כל מעצר בלתי חוקי, כשכל הסכום יגיע, כמובן, לעצורים עצמם. מכל העצורים אני לא קיבלתי מידע אפילו על אדם אחד שהתברר כשוהה בלתי חוקי".

נראה שלנגלה יש עילה לתביעה. ישראל חתמה על אמנת האו"ם להגנה על פליטים ב-1951, אמנה שמבטיחה לפליטים עם הגיעם למדינת מקלט מסמך המחסן אותם ממעצר וגירוש. ההחלטה על מתן הכרה ומקלט מדיני נתונה בידי המדינה לאחר בחינה של כל מקרה לגופו. ואולם, בישראל של 2008, לא נמנעת משטרת ההגירה מלעצור פליטים המחזיקים את אישורי האו"ם, ולכלוא אותם בניגוד לחוק הבינלאומי.

המעצרים רק יוגברו

המעצרים ההמוניים החלו לאחר החלטת ראש הממשלה אהוד אולמרט בישיבת הממשלה ב-24 בפברואר להגביר את האכיפה נגד שוהים לא חוקיים. "לאורך כל החודש תימשך הפעילות האינטנסיבית של מנהלת ההגירה כנגד שוהים בלתי חוקיים ומסתננים", אמרה לוואלה! חדשות אורית פרידמן, דוברת משטרת ההגירה. לדבריה, "בפעילות הזו כמובן שאין מעצרים של בעלי מעמד של פליטים. לא מדובר בשינוי מדיניות, אלא רק באכיפה יותר אינטנסיבית".

למרות דבריה של פרידמן, נראה שאת משטרת ההגירה לא מעניין אם הפליטים שנעצרו הם שוהים חוקיים או לא. פרידמן לא היססה גם להסיר אחריות מהמשטרה, ואמרה: "אין בידינו נתונים אם וכמה מהעצורים התבררו כמסתננים לא חוקיים, העניין אינו נמצא בטיפולנו". ובינתיים ימשיכו מאות פליטים, שברחו מאזורי מלחמה ומחזיקים באישורי האו"ם, לחיות בסכנת מעצר וכליאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully