וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המלחמה בעירק תרמה להאטה בארה"ב"

2.3.2008 / 17:56

חתן פרס נובל לכלכלה ג'וזף סטיגליץ מעריך בספרו החדש כי עלויות המלחמה בעירק הגיעו ל-3 טריליון דולר וסכום זה רק יעלה

המלחמה בעירק תרמה להאטה הכלכלית בארצות הברית והיא מאיימת על ההתאוששות הכלכלית - כך אמר היום (ראשון) חתן פרס נובל לכלכלה ויועצו הכלכלי לשעבר של הנשיא קלינטון ג'וזף סטיגליץ. "ממשלת ארצות הברית ממעיטה מאד בעלות המלחמה", כתבו סטיגליץ ולינדה בילמס המחברת השותפה של הספר "The Three Trillion Dollar War", שצפוי לצאת לאור מחר.

המלחמה, הנמשכת כחמש שנים, עלתה למשרד האוצר האמריקאי 845 מיליארד דולר בעלות ישירה, אך להערכות סטיגליץ ובילמס, העלות האמיתית של המלחמה היא עד כה 3 טריליון דולר לפחות. סכום זה עשוי עוד לעלות ולעבור את עלות מלחמת העולם השניה, שהסתכמה ב-5 טריליון דולר בחישוב האינפלציה.

"נהוג היה לחשוב כי מלחמות טובות לכלכלה. אף כלכלן אינו מאמין בכך יותר", אמר סטיגליץ. העלויות הישירות של המלחמה אינן כוללות ריבית על ההון שגויס למימון המלחמה, עלויות טיפולים רפואיים לעשרות אלפי החיילים הפצועים והחלפת ציוד הרוס. בנוסף, קיימות עלויות שלא נכללות בתקציב כגון עליית מחירי הנפט ועלויות חברתיות ומקרו כלכליות. כל אלו מופיעות בספר החדש.

על מנת להדגים כיצד הכסף היה יכול להיות מושקע, אם לא היה מושקע במלחמה, הבאיה כדוגמה בילנמס את התקציב השנתי של ארצות הברית לחקר האוטיזם – 108 מיליון דולר – סכום המתבזבז בעירק כל ארבע שעות. טריליון דולר היו יכולים לשמש לגיוס 15 מיליון מורים בבתי ספר ציבוריים לשנה או לאספקת מלגות בנות ארבע שנים ל-43 מיליון סטודנטים בעבור לימודים באוניברסיטאות ציבוריות.

כנשאל האם המלחמה תרמה להאטה בכלכלת ארצות הברית, ענה סטיגליץ: "מאד. על מנת לפצות על ההשפעה המדכאת של המלחמה, הבנק הפדרלי הציף את הכלכלה בכסף והרגולטורים היפנו מבטם הצידה והתעלמו ממדינות ההלוואות הפזיזה", אמר סטיגליץ. "חיינו על כסף ועל זמן מושאל ובסופו של דבר הגיע יום הדין", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully