וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דן שומרון - מהאמיצים במפקדי צה"ל"

יהושע בריינר

26.2.2008 / 12:28

הרמטכ"ל ה-13 של צה"ל יובא מחר למנוחות בטקס צבאי מלא בבית העלמין קריית שאול. בן 70 היה במותו

נטע גרנות

(צילום וידאו: נטע גרנות, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

רב אלוף במילואים דן שומרון נפטר הבוקר (שלישי) בבית החולים "איכילוב", כשלושה שבועות לאחר שלקה בשבץ מוחי. בן 70 היה במותו. הלוויתו תיערך מחר אחר הצהריים בבית העלמין קריית שאול בתל אביב, אך טרם נמסרה השעה המדויקת.

שומרון כיהן כרמטכ"ל ה-13 של צה"ל. הוא התמנה לתפקיד ב-1987 והוחלף על ידי אהוד ברק ב-1991. הוא החל את שירותו הצבאי בצנחנים, ובמלחמת ששת הימים זכה בעיטור המופת, בעקבות לחימתו בחזית המצרית. ב-1974 מונה לקצין חי"ר והצנחנים הראשי, ובמהלך כהונתו פיקד על מבצע אנטבה ב-.1976, שלאחריו הוא מונה למפקד אוגדה 162 בסיני. ב-1978 התמנה שומרון לאלוף פיקוד דרום והיה אחראי על פינוי סיני. בספטמבר 1983 הקים את מפקדת חילות השדה (מפח"ש, מז"י כיום) ועמד בראשה עד ינואר 1985. בהמשך התמנה לסגן הרמטכ"ל וראש אג"ם.

בתקופת כהונתו כרמטכ"ל התמודד עם האינתיפאדה הראשונה שפרצה בשטחים, עם איום טילי הסקאד שנורו אל ישראל מעירק במלחמת המפרץ, ועם החשש לירי טילים לא קונבנציונלים. זאת, למרות שצה"ל לא התערב בלחימה במהלך עימות זה.

אחרי שחרורו מצה"ל ב-1991 כיהן בין השאר כיו"ר התעשייה הצבאית. באוקטובר 2006 הוא מונה על ידי הרמטכ"ל דן חלוץ לחקור את התנהלותו של המטה הכללי במלחמת לבנון השנייה.

"איבדתי גם חבר יקר וגם מפקד"

שר הביטחון אהוד ברק, שהחליף את שומרון בתפקיד ראש המטה הכללי, אמר כי "דן היה מהבולטים במפקדי השדה ומהאמיצים שהיו לצה"ל בעשרות השנים האחרונות. אדם שהותיר חותם שלא ניתן למחוק על ביטחון המדינה ועל יכולתו המבצאית של צה"ל. הכרתי אותו עשרות שנים, מאז שהיינו סרנים צעירים. אהבתי אותו מאוד. אהבתי לעבוד איתו והייתי סגנו ומחליפו בהרבה תפקידים. פטירתו היא אבדה קשה מאוד, ודאי לחבריו ולמשפחתו וגם לביטחון ישראל".

נשיא המדינה שמעון פרס ספד לשומרון ואמר, כי "דן שומרון היה אחד המפקדים המקוריים והאמיצים ביותר שידע צה"ל. שומרון היה באופיו לוחם אמיתי, דייקן מאוד ותקיף בדעתו". לדבריו, "המבצע הגדול ביותר עליו פיקד שומרון היה מבצע אנטבה". פרס הוסיף, "כי מותו של שומרון היה בטרם עת".

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת בנימין נתניהו, שאחיו נהרג במבצע אנטבה עליו פיקד שומרון, אמר כי "רב אלוף דן שומרון היה אחד מהמפקדים המוכשרים, האמיצים הנאהבים והמוערכים ביותר בצה"ל. לצד מקצועיותו היה ידוע בצניעותו ובנועם הליכותיו". לדבריו, במהלך השנים הוא התייעץ איתו מעת לעת בענייני צבא וביטחון, ותמיד שמע ממנו עמדות מקצועיות ושקולות שביטחון ישראל היה ביסודן. "אני מרכין ראש על לכתו של דן שומרון זכרו לברכה בטרם עת", סיכם.

אל"מ במילואים, ח"כ רן כהן (מרצ) אמר עם היוודע דבר מותו, כי "פטירתו היא ללא ספק אבל לקהילת הצנחנים, שדן שומרון היה מבכירי מפקדיה. השתתפתי איתו באימונים ובמהלכים מאז שהיה מג"ד ועד שכיהן כרמטכ"ל. למרות שהוא לא נחשב לרמטכ"ל גרנדיוזי, הוא היה רמטכ"ל של שדאות ולחימה. הפאשלות במלחמת לבנון השנייה לא היו קורות בזמנו. זה רק סמלי שהוא נפטר בסמיכות קרובה לרמטכ"ל שגם אותו אהבתי, משה וחצי, שניהם מאותו דור של צנחנים לוחמי שדה מובהקים".

אלוף במילואים עמנואל סקל, ששירת תחת פיקודו של שומרון אמר: "היה ביני ובין דן קשר חזק מאוד. נפגשנו במהלך מלחמת יום הכיפורים, אני כמג"ד והוא כמפקד חטיבה בחזית הדרומית, ובשנים שלאחר מכן הייתי סגנו בכמה תפקידים. דן הוא זה שהודיע לי שבני יואב נפל בלבנון, כך שהיה בינינו קשר חזק מאוד. דן היה עבורי לא רק מפקד מצויין, אלא גם חבר, איש שניתן לסמוך עליו ושאפשר לדבר איתו בגובה העיניים. הישגיו הצבאיים ומינויו לרמטכ"ל מדברים בעד עצמם. איבדתי היום גם חבר יקר וגם מפקד".

  • עוד באותו נושא:
  • דן שומרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully