וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן לזחאלקה: "אתה גיס חמישי, בוגד"

24.2.2008 / 11:16

ויכוח סוער פרץ בין 2 הח"כים במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת על שירות לאומי לערבים. זחאלקה בתגובה: "אתה פשיסט קטן וגזען"

טונים צורמים עלו היום (ראשון) בישיבת ועדת החינוך של הכנסת, שדנה במתנדבי השירות הלאומי במגזר הערבי. במהלך הישיבה הח"כים אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) וג'מאל זחאלקה (בל"ד) תקפו זה את זה בצורה חריפה.

לאחר שזחאלקה דיבר נגד "יציאה במסע צלב נגד הציבור הערבי", השיב לו ליברמן: "אני יוצא במסע צלב נגד אלו שפוקדים מדינות אויב ומשתפים פעולה עם חיזבאללה והחמאס. אתה גיס חמישי, בוגד במדינה ובעם שלך. נדאג שתדע להיות במקום הראוי לך". זחאלקה צעק בתגובה: "אתה פשיסט, תסתום את הפה שלך".

העימות התחיל בפתח הישיבה, לאחר שח"כ זחאלקה פנה אל ליברמן ואמר לו: "אתה פשיסט קטן וגזען, וזאת מחמאה עבורך". בתגובה השיב לו ליברמן: "אתה המסית הראשי. זה שאתה יושב כאן זה בושה לכנסת ישראל ואנחנו נדאג שתשב במקום אחר".

"המדינה מנסה להתאבד בכוח"

במהלך הישיבה אמר ראש מינהלת השרות האזרחי במשרד ראש הממשלה ראובן גל, כי ההתנגדות של המנהיגות הערבית חרגה כבר מזמן מהשירות האזרחי. "הנושא האמיתי הוא ההזדהות או ההתנגדות למדינה". גל פרסם סקר שערך פרופ' סמי סמוחה, לפיו 76% מצעירי הציבור הערבי תומכים בשירות לאומי. זאת בסתירה להצהרות המנהיגות הערבית. לדבריו, ישנם מעל 639 מתנדבים ערבים כיום.

בישיבה הושמעו עדויות של מתנדבות בשירות הלאומי הערבי שנחשפו לאלימות ולהסתה נגדן. לדברי נבין קטאן, המלמדת מחשבים בשנת השירות שלה, "נתקלתי בהתנגדויות בשטח מבני המגזר". היא הוסיפה כי לפני כחודש היא הגישה תלונה ואינה יודעת מה עלה בגורלה. "אנו רואים התנגדויות של מורים בבתי הספר שמתייחסיים אלינו כאל בוגדים".

ריזאק מרלן הותקפה בתוך בית ספר על ידי אדם המתנגד לשירות אזרחי ולאחר מכן איים עליה שוב השבוע. לדבריה הוא תקף עובדת סוציאלית בביר אל-מכסור בחשד שהיא משתפת פעולה איתה. ח"כ זחאלקה אמר בתגובה כי הוא מביע התנגדות לכל תקיפה, גם אם היא על רקע השירות האזרחי, אליו הוא מתנגד.

בישיבה ליברמן תקף גם את שיתוף הפעולה עם ועדת המעקב בראשות שווקי חטיב, לאחר שראובן גל אמר כי היתה פניה מהמנהלת לחטיב שסרב לשתף עימה פעולה. ליברמן אמר כי הוא תומך בהקצאת תקנים לשירות הלאומי של המגזר הערבי, גם על חשבון תקנים במגזר היהודי. הוא כינה את משרד החינוך "משתף פעולה עם ועדת המעקב ומתנגד לשירות לאומי בכל המגזרים".

לדבריו, "כשמורים וראשי מועצות מסיתים נגד התנדבות וכשהמשטרה בורחת מאחריות, יש פה סימנים של מדינה שלא מסוגלת לנהל את עצמה. המדינה מנסה להתאבד בכוח". ח"כ זבולון אורלב (איחוד לאומי - מפד"ל) אמר בישיבה, כי "צריך לדלג על המנהיגות הערבית ולתת עוד כלים למנהיגות אלטרנטיבית".

"ההתנגדות גורמת לאיומים"

"הכוונות נחשפו היום כאשר התברר שאחרית הימים הגיעה, וליברמן מציע להעביר תקציבים מיהודים לערבים", אמר זחאלקה. "מדובר בעוד אמצעי שליטה של הממסד הישראלי בציבור הערבי. אני ממלא את זכותי וחובתי כנציג ציבור, להתריע ולהעביר את בני הנוער מנגנון של שלילת זכויות".

"ההתנגדות שלי היא גם בגלל שבסופו של דבר זה יהפוך לחובה, אבל גם אם לא, לא הייתי תומך בזה, משום שהשירות האזרחי בא לקשור את הנוער הערבי לממסד הישראלי", הוסיף. לדבריו, המנהיגות הערבית תקדיש יותר להסברה, לכנסים ולכתיבת מאמרים נגד השירות האזרחי.

ריזאק מרלן, רכזת עמותת "שוויון", אמרה כי "ההתנגדות העזה במגזר הערבי שעומדת מאחוריה חלק מההנהגה, גורמת לאיומים על מתנדבי השירות הלאומי הערבים".

לאחר שהותקפה במרכז ההדרכות בנצרת, אמרה: "לצערי או שההנהגה שלנו לא יודעת את האמת על הכוונות הטובות של הפרויקט, או שהם יודעים ולא אומרים לעם, שזה חמור עוד יותר. פרויקט השירות האזרחי מאוד חשוב לעם שלי, וזה עושה טוב גם ליחסי יהודים ערבים. יש לי שכנים וקרובי משפחה שמתנגדים אבל מבחינתי חובה לשכנע אותם שזה טוב".

ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) שיזם את הדיון אמר: "הדיון בוועדה חשף את פרצופה האמיתי של ההנהגה הערבית, שבכל כוחה מנסה למנוע מצעירים במגזר להשתדל לתרום למדינת ישראל. אני קורא לכל משרדי הממשלה לנתק כל קשר עם ועת המעקב של ערביי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully