וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן לא הוכיחה שהגרעין למטרות שלום"

22.2.2008 / 16:43

דו"ח הסוכנות לאנרגיה אטומית מאשר כי למרות שטהרן מפגינה יותר שקיפות, היא בוחנת טכנולוגיה להעשרת אורניום במהירות גבוהה, למרות אזהרות האו"ם

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה היום (שישי), כי אירן מפגינה יותר שקיפות בנושא התקדמות תכנית הגרעין שלה, אך עדיין לא במידה מספקת על מנת להוכיח שהוא לצורכי שלום.

בעקבות ממצאי הדו"ח יוועדו בוושינגטון ביום שני הקרוב דיפלומטים בכירים מבריטניה, צרפת, גרמניה, ארה"ב, סין ורוסיה, על מנת לדון בצעדים הבאים שינקטו כלפי טהרן.

בדו"ח שפרסמה הסוכנות, הפועלת מטעם האו"ם, נאמר, כי אירן לא עמדה בלוח הזמנים שהוצב לה, במהלכו הייתה אמורה להשיב לשאלות הסוכנות בנושא. כמו כן נאמר, כי טהרן אפשרה לפקחי סבא"א גישה למתקני הגרעין שלה, אך אישרה כי טהרן בוחנת טכנולוגיה להעשרת אורניום במהירות גבוהה, למרות אזהרות האו"ם כי בכך היא מסתכנת בהחרפת הסנקציות עליה.

עוד נכתב בדו"ח, כי אירן התעלמה מטענות גורמי מודיעין במערב, לפיהם היא עושה מאמצים להשתמש בגרעין לצורך חימוש טילי הקרב שלה בראשי נפץ גרעיניים. "הממצאים צריכים להוות דאגה אמיתית לאפשרות שאירן מתכננת להשתמש בגרעין בכלי הנשק שלה", נכתב. "ללא שיתוף פעולה נוסף מצד אירן, לא נוכל לקבוע בוודאות כי הגרעין הוא אינו לצרכי מלחמה".

יו"ר סבא"א, מוחמד אל בראדעי, אמר לאחר פרסום הדו"ח, כי "בחודשים האחרונים אירן אפשה לנו גישה נרחבת למתקני הגרעין שלה ואפשרה לנו לקבל תמונת מצב עדכנית על התקדמותה בתכנית הגרעין. יש התקדמות, אך עם זאת, זה עדיין לא מספיק".

אירן הודיעה בתגובה לדו"ח, כי הוא "חיובי". לטענת טהרן, הדו"ח מחליש את טענת ארה"ב, לפיה יש להחריף את הסנקציות על אירן. "הדרך להחרפת הסנקציות לא תיסלל עבור וושינגטון", אמר אלאדין בורוג'רדי, ראש המועצה לביטחון לאומי של אירן.

בטהרן טוענים כי השיבו לכל שאלות סבא"א בנוגע לפעילויות העבר שלה בנושא פיתוח הגרעין וכי הסנקציות המוטלות עליה הן "לא מוצדקות ולא חוקיות". בטהרן טוענים כי הם מעשירים אורניום ברמה נמוכה עבור תחנות כוח גרעיניות שהיא מתכננת להקים, על מנת שתוכל לייצא את משאבי הנפט שלה ולא תיאלץ להשתמש בהם בעצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully