וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה האירנית חשפה מידע למערב

טלי גולדשטין

20.2.2008 / 14:58

ארגון האופוזיציה הגולה הציג בפני האו"ם מידע חדש לגבי תוכנית הגרעין האירנית, לרבות הקמתו של מתקן לייצור ראשי נפץ גרעיניים

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל

במסיבת עיתונאים שנערכה היום (רביעי) בבריסל הציגו אנשי המועצה הלאומית להתנגדות באירן (NCRI), ארגון האופוזיציה הגולה, פרטים לגבי מתקנים חדשים לפיתוח תוכנית הגרעין של המדינה המוסלמית. כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

המועצה להתנגדות, שהיתה הראשונה שחשפה את תוכנית הגרעין של אירן, הציגה בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (IAEA) צילומים של אתרים מדויקים ושמות של בכירים ומומחים המעורבים בתוכנית הגרעין של המשטר הדתי באירן. בין השאר נחשף מתקן חדש לפיתוח ראשי נפץ גרעיניים.

המתקן למחקר טילים בבסיס הצבאי "חוג'יר", שבדרום מזרח טהרן, הוקם על ידי משרד ההגנה האירני ומטרתו היא פיתוח ראשי נפץ גרעיניים עבור טילים לטווח בינוני, כך אמר מוחמד מוהדסין, ראש המטה לענייני חוץ במועצה להתנגדות. עוד אמר מוהדסין כי המועצה זיהתה בית הארחה במתחם צבאי ליד חוג'יר, שלטענת הקבוצה, משמש כמגורים של מומחים מצפון קוריאה העובדים במתקן המדובר. לדברי מוהדסין, המידע שנמסר הוא עדכני ביותר.

אתמול, העביר מוהדסין מידע, שכלל צילומי לוויין, לסוכנות לאנרגיה וביקש ממנה לפתוח בחקירה בנושא. נציג של הסוכנות אמר כי הארגון יבדוק את טענת מועצת ההתנגדות וישווה את המידע החדש עם המידע הנמצא בידי הסוכנות.

צפון קוריאה משתפת פעולה

מועצת ההתנגדות היא הזרוע הפוליטית של מוג'הדין א-חאלק, ארגון צבאי גולה ששם לו ליעד מאז אמצע שנות ה-80 להפיל את המשטר הנוכחי באירן. ארצות הברית והאיחוד האירופי מחשיבים את הארגון כארגון טרור.

מועצת ההתנגדות העניקה כבר פעמיים בעבר מידע מהימן לסוכנות האנרגיה, לרבות המידע המקורי שחשף את תוכנית העשרת הגרעין של אירן ואת מיקום המתקנים ב-2002. ארצות הברית וסוכנות האנרגיה טענו בעבר כי המועצה להתנגדות משיגה את המידע שלה ממשלה העוינת את אירן, כגון ישראל. המועצה להתנגדות הכחישה טענות אלו ואמרה כי היא מקבלת את המידע שלה ממקורות פנימיים באירן.

המועצה להתנגדות זיהתה לראשונה את חוג'יר כמתקן המפתח טילי שיהאב-3 לטווח בינוני ב-2005. כעת טוענת המועצה כי מתקן חדש וקטן יותר בבסיס הצבאי מפתח ראשי נפץ. כמו כן, הוסיפה המועצה כי מומחים מצפון קוריאה מועסקים במתקן. צפון קוריאה נמצאת בעצמה בעיצומן של שיחות עם ארצות הברית ומדינות אחרות לגבי תוכנית הגרעין שלה.

צילומי הלוויין אותן הציגה המועצה להתנגדות חשפו אבטחה כבדה בתוך בסיס חוג'יר המגבילה את הגישה למפעל ייצור ראשי הנפץ. על המבקרים במתקן – הידוע בשם "8-500 " - להשאיר את מכוניתם ואת נהגם מאחור בחניון, לפי מוהדסין. או אז נשלחת מכונית האוספת את המבקרים, העוברים שתי נקודות ביקורת כדי להגיע לדרך המסתיימת בקבוצה קטנה של בניינים המסתתרת בין הגבעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully