וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החסמים בגדה: עוול מוסרי או כורח ביטחוני?

ניר יהב

19.2.2008 / 5:16

בשבועיים האחרונים צה"ל מונע מגברים פלסטינים לנוע בתוך הגדה. "בצלם": "מדיניות פוגענית". צה"ל: "ניסיון למנוע פיגועים"

מזה כשבועיים נתונים תושבי צפון הגדה במשטר הגבלות תנועה, במסגרתו נאסר על גברים בגילאים 16-35 במחוזות ג'נין, שכם וטולכרם לצאת מהאיזור בלי היתרי תנועה מיוחדים. ארגון זכויות האדם "בצלם" מסר כי מעדויות שגבו אנשיו עולה כי לפחות בחלק מן הימים הוטלו ההגבלות גם על נשים בקבוצת הגיל הזו.

בימים האחרונים מוטלים איסורים דומים גם על תושבי העיר קלקיליה. כדי לאכוף את איסורי התנועה הציב הצבא באזור חסימות פיסיות חדשות רבות במהלך השבוע האחרון. ערימות העפר והסלעים אינם מאפשרים מעבר של כלי רכב אלא דרך מחסומים מאוישים, שם כאמור מונעים חיילים מפלסטינים בקבוצת הגיל הרלוונטית לעבור. ההגבלות משבשות את חייהם של עשרות אלפי פלסטינים. בסוף השבוע מתה אישה פלסטינית תושבת כפר דיר א-רוסון לאחר שנמנע מעבר של אמבולנס עבורה במחסום ג'רושייה.

"לישראל הזכות והחובה להגן על אזרחיה מפני התקפות שמבצעים פלסטינים", נמסר מארגון "בצלם". "גם אם הגבלות התנועה אכן הוטלו בתחילה בשל התרעה קונקרטית, משך הזמן בו נאכף הבידול הנוכחי מעלה חשש כבד כי הצבא אינו מאזן כראוי בין שיקולי ביטחון לבין רווחת האוכלוסייה האזרחית כנדרש. על הצבא להמציא חלופות פוגעניות פחות, אשר יאפשרו לו להתמודד עם התרעות מקומיות בזמן הקצר ביותר האפשרי תוך פגיעה מועטה ככל האפשר באוכלוסיה המקומית. יתרה על כך, חובה לאפשר מעבר אמבולנסים, פצועים וחולים המבקשים סיוע רפואי דחוף".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאור ריבוי ההתרעות מפני הוצאת פיגועים מאזור ג'נין וצפון השומרון לעורף ישראל הוחלט בצה"ל על בידוד אזור ג'נין וסביבתה. נדרש אישור מראש מגברים פלסטינים בין הגילאים 16-35 המעוניינים לעבור במעברים. הבידול החל ב-5 בפברואר 2008, בהתאם להערכת המצב ותוקפו נבחן מדי יום על בסיס הערכת המצב הביטחונית. במהלך הבידול יורשה מעבר של האוכלוסייה הפלסטינית במקרים הומניטריים שיאושרו על ידי המינהל האזרחי. כבכל ימות השנה, יעשה צה"ל כל שביכולתו על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל, תוך הימנעות ככל האפשר מפגיעה במרקם חייהם של הפלסטינים שאינם מעורבים בטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully