וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מ-פ-ח-ד מביבי?

פנחס וולף

18.2.2008 / 13:20

יחזקאל דרור הביע חשש מחזרתו והתפרקות לשכתו התקבלה בלגלוג על ידי העיתונאים. האם התקשורת עושה רצח אופי לנתניהו?

לפני עשרה ימים עורר פרופסור יחזקאל דרור, חבר וועדת וינוגרד, את הסקנדל הפוליטי האחרון, כאשר בראיון ל"מעריב" השיב במילים "אתה צריך לחשוב מה יהיו התוצאות", לשאלה האם צריך לתת לאולמרט להמשיך עד סוף הקדנציה. "מה אתה מעדיף, ממשלה של אולמרט וברק או בחירות חדשות שבהן יעלה נתניהו?"

האלמנט מחולל הסערה היה ההכרה שוועדת וינוגרד היתה נגועה בשיקולים פוליטיים במידה זו או אחרת, ומכאן שיש להתייחס למסקנותיה בזהירות המתאימה. על הפרק נדונה הנאותות של דברי פרופסור דרור. אולם התוכן של הדברים החזיר אישיו נוסף למרכז הזירה: ההתייחסות האישית לבנימין נתניהו כאל "איום". ייתכן שדרור לא התכוון להביע חשש מנתניהו אישית, אלא ביקש לומר שכמנהיג הימין הוא מייצג קשיחות מדינית. אולי, אבל הוא לא הראשון שהשתמש באייקון של ביבי כדי לזרוע חיל ורעדה בקרב ציבור רחב וחלקים בתקשורת. האמנם, ממרחק הזמן ובראי הקדנציה שלו כראש ממשלה, שר אוצר וראש אופוזיציה יש לכך ביסוס?

אינסטינקט ביבי האיום

"בזמנו עשינו ניסיונות לפצח את הקוד הגנטי של השנאה כלפי ביבי", מספר אביב בושינסקי, בשעתו יועץ התקשורת הקרוב של ראש הממשלה הכי תקשורתי שהיה כאן. "נעשו ניסיונות מצידו להיות 'חבר' של התקשורת. אבל זה לא עזר. התקשורת לא אוהבת אותו, חד משמעית, כך היה אז וכך גם היום. נתניהו נתפס כמין ייצור כלאים מבחינת הסגנון והמבנה החברתי שלו. מבחינת האינטלקט הוא מתאים יותר לשמאל. הוא לא גדל בשכונות, ולא לחם באצ"ל. מרגיז עיתונאים שביבי אמור להיות אחד משלהם והוא לא."

בושינסקי מבקש להשתמש בדוגמא מהסתיו האחרון, כדי להמחיש את העוול שעדיין נעשה, לדבריו, לפטרונו בדימוס. "לאחר הפעולה בסוריה, שגורמים זרים ייחסו לחייל האוויר, גם נתניהו וגם חיים רמון רמזו, כל אחד בתורו, על מעורבות ישראלית בפרשה. נתניהו אמר שבירך את ראש הממשלה. רמון אישר בחודש שעבר את הפעולה בראיון טלוויזיה. למחרת הדברים של רמון אף התקבלה תלונה של הצנזורה הצבאית, אבל לא עשו מזה ביג דיל. במקרה של ביבי, הכותרות חגגו על 'חזרת הביבי', 'קפץ לו הביבי' ו'האיש הוכיח כי אינו ראוי להנהיג'."

"זה מסוכן", כך בושינסקי, "אתה לא יכול ליצור דמוניזציה מתמשכת של בן אדם. העובדה שהתקשורת פוגעת בנתניהו פחות חמורה בעיניי מהעובדה שהיא פוגעת בעצמה וגורמת לציבור לאבד מהאמון בה".

רבים יסכימו לכך שנתניהו זוכה ליחס שונה מפוליטיקאים או מדינאים אחרים, כבר מתחילת דרכו הפוליטית, אז היה לסנסציה תקשורתית ונחשב לאשף המדיה ורטוריקן שנצרך בשקיקה. ההשתתפות בהפגנות נגד רבין, סירובה של לאה רבין ללחוץ את ידו לאחר הרצח, עלייתו לשלטון בבחירות העוקבות ושלל שערוריות מבית בשנות השלטון שלו שינו כליל את התמונה. גם הפרסונליזציה שביבי הביא לחיים הפוליטיים בישראל התנקמה בו. "ארץ נהדרת" הטיבה לבטא לאחרונה את התחושה, כשהדמות הקבועה של יועץ התקשורת של ראש הממשלה הזכירה כי במידה והעבודה תפרוש מהממשלה היא תקבל את "שרה כאשה הראשונה".

בשבוע שעבר עזבו את לשכתו של נתניהו שניים מבכיריה: ראש המטה נפתלי בנט, ומנהלת הלשכה איילת בן שאול (שקד). למרות ההכחשות, הידיעות התעקשו כי בנט נטש לאחר סכסוך מתמשך עם רעיית ראש האופוזיציה. הן קיבלו ביטוי נרחב בתקשורת, ושוב נדמה היה שאינסטינקט ההפחדה מבני הזוג נכנס לפעולה.

אז הוא השתנה או לא?

הפרשן הפוליטי של ערוץ 10, רביב דרוקר, סבור שזו לא בעיה של התקשורת, אלא של ההתנהלות של נתניהו מולה לאורך השנים. "אין הבדל בין הטיפול התקשורתי בביבי, לבין הטיפול באהוד ברק", אומר דרוקר, שאף כתב ספר שביקר בחריפות את התנהלותו של האחרון ("חרקירי"). "מעבר לכך, הביקורת שנשמעה היתה על כך שההחלטות שראש הממשלה נתניהו קיבל היו נמהרות; הסירוב ללחוץ את ידו של ערפאת והכניעה לאחר מכן, לדוגמא. התקבל הרושם שבמקרים לא מועטים ההחלטות מתקבלות תחת לחץ. על נתניהו להוכיח בעבודה קשה שהוא אכן השתנה לטובה. יש אחד שהצליח בכך. קוראים לו אריאל שרון, שבעבר הוא היה שנוא היריבים הפוליטיים והתקשורת, אבל הוא הוכיח – ללא קשר להתנתקות – את היכולת שלו לנהל ממשלה ולהתנהל מול אנשים בצורה מיושבת."

ח"כ רובי ריבלין מסכים שהיו פגמים בהתנהלותו של נתניהו בעבר, ברמה הבין- אישית. "כל אחד צריך לפשפש במעשיו", אומר ריבלין, "ביבי צריך ללמוד עוד הרבה דברים בפוליטיקה. אני מסכים, וגם ביבי מסכים שצריך ללמוד מלקחי העבר גם איך לפעול טוב יותר ביחסי האנוש". אלא שלדבריו, נתניהו של היום שונה. "הוא הבין שהדרך הטובה לפעולה היא בצורה של כוורת, של שיתוף האחרים. הלוואי שהוא ינהל את ראשות הממשלה כמו שהוא מנהל היום את האופוזיציה, תוך הקשבה לאחרים. אבל עדיין מנסים לשטוף את מוחו של הציבור בכך שנתניהו הוא הרע בהתגלמותו. אולמרט בכלל לא צריך לשכנע, הוא רק מוציא את נשק יום הדין – נתניהו. אנשים אחרים שעמדותיהם קשות ביותר אינם מוערכים על פי מבחן האישיות, שביבי נאלץ להיבחן בו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully