וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמאות קוסובו: האו"ם לא גיבש עמדה

18.2.2008 / 1:47

אלפי סרבים מחו אמש על הכרזת העצמאות של קוסובו. רימונים הושלכו אל בניין האיחוד האירופי. באן קי-מון: קורא לצדדים לשמור על איפוק

(וידאו: רויטרס. עריכת וידאו: נועם ורטהיים)

כינוס החירום של מועצת הביטחון באו"ם הסתיים ללא החלטה בנושא עתידה של קוסובו, שהכריזה אתמול (ראשון) על עצמאות. שבע המדינות שהשתתפו בכינוס קבעו כי על נאט"ו והאיחוד האירופי לדאוג ליציבות ולביטחון האזור. "אנחנו מצרים על כך שמועצת הביטחון לא הצליחה להסכים על דרך הפעולה בנושא, אולם חילוקי הדעות בנושא היו ידועים כבר במשך חודשים", אמר שגריר בלגיה באו"ם ג'ון ורבקה בשמן של המדינות שהשתתפו בכינוס: בלגיה, צרפת, איטליה, בריטניה, קרואטיה, גרמניה וארצות הברית.

בתום ישיבת מועצת הביטחון של האום", קרא מזכ"ל האום באן קי-מון לסרבים ולאלבנים בבלקן לשמור על איפוק ביחס להצהרת העצמאות החד צדדית של קוסובו אמש. "אני קורא לכל הצדדים לפעול בהתאם להתחייבויותיהם ולהימנע מאלימות ומפעולות שעלולות לסכן את שלום האזור". לדברי באן, האו"ם יפעל בהתאם להחלטה 1244 של מועצת הביטחון, שנותנת בידיו את הסמכות לקבוע את עתידה של קוסובו "בהתאם לנסיבות המשתנות".

הכרזת העצמאות החד צדדית של חבל קוסובו עוררה התנגדות רבה בקרב המיעוט הסרבי בחבל הארץ בעל הרוב האלבני. מתפרעים השליחו אמש רימוני יד לעבר בניין בו שוכנים משרדי האיחוד האירופי והאו"ם בעיר הסרבית מיטרוביצה בקוסובו. נזק כבד נגרם למבנה, ועובדי האיחוד האירופי פונו ממנו.

בנוסף, קרוב ל-2,000 מפגינים, רובם צעירים, הקיפו את שגרירות ארצות הברית בבלגרד, בירת סרביה, שאובטחה על ידי מאות שוטרים מקומיים. המפגינים יידו אבנים לעבר השגרירות וניפצו שמשות.

מוקדם יותר, כינס האשים טצ'י, ראש ממשלת קוסובו, את הפרלמנט לישיבה מיוחדת בה הציע לאמץ החלטה על עצמאות החבל. "אנחנו נמצאים בפתח התקופה החשובה ביותר בהיסטוריה שלנו", אמר טצ'י והוסיף: "הגיע הזמן שנצרף את המדינה שלנו למדינות החופשיות והעצמאיות". כל 109 חברי הפרלמנט הצביעו בעד ההצעה.

החשש: ההכרזה תערער את האיזון בתוך סרביה

את דיון החירום במועצת הביטחון יזמה רוסיה שמתנגדת להכרזה ומקווה שהאו"ם יעצור את המהלך. לטענת הרוסים, ניתוקה של קוסובו מסרביה עלול להצית מהומות על רקע אתני. דוברת המשלחת של רוסיה לאו"ם, אמרה כי רוסיה פנתה בבקשה לכנס את מועצת הביטחון לצרכי התייעצות, רוסיה אמרה כי היא תומכת לחלוטין בדרישה הסרבית לשמור על השלמות הטריטוריאלית של הסרבים.

קוסובו מכריזה על עצמאותה תשע שנים אחרי שכוחות נאט"ו פלשו לאזור כדי להפסיק את האלימות הסרבית נגד תושבי החבל. כעשרת אלפים אזרחים נהרגו בעימותים בין הסרבים לקוסוברים במלחמה בשנים 1998-1999. הסרבים מהווים רק עשרה אחוזים מתושבי החבל, אולם סרביה החזיקה בחבל מאז ומתמיד, והיא טוענת שהלאומיות הסרבית למעשה נוצרה בקוסובו.היוזמה זוכה לתמיכה של רוב מדינות המערב והאיחוד האירופי. סרביה ורוסיה מתנגדות בחריפות לעצמאות. הסרבים הודיעו שיחזירו את שגריריהם מהמדינות שיכירו בעצמאות החבל. סרביה עשויה להחרים את המדינה החדשה, לא לקיים איתה קשרי מסחר ולסגור את מעברי הגבול איתה. עם זאת, הסרבים הודיעו שלא יגררו לעימות צבאי.

אחד החששות העיקריים הוא שההכרזה על העצמאות תערער את האיזון הפוליטי הרגיש בתוך סרביה. ראש הממשלה מהמפלגה הלאומנית, ווייסלב קושטוניצה, עשוי להתנגד לצירוף לאיחוד האירופי בעקבות התמיכה שלו בעצמאות. המפלגה הדמוקרטית של הנשיא בוריס טדיץ' תמשיך לתמוך בהצטרפות לאיחוד. העימות בין המפלגות עלול לפלג את הקואליציה שגם כך אינה יציבה, ולהכניס את סרביה למצב של קיפאון פוליטי.

ראש ממשלת סרביה גינה את ההכרזה של קוסובו על עצמאות. לדבריו, קוסובו היא "מדינה שיקרית", והתמיכה של ארצות הברית במהלך "מפירה את הסדר הבינלאומי.

כתב וואלה! חדשות ספי קרופסקי מוסיף:

ממשרד החוץ נמסר, כי ישראל טרם גיבשה החלטה בנושא הכרזת העצמאות של קוסובו, והיא עוקבת אחר ההתפתחויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully