וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "לא אתערב בשוק המט"ח"

14.2.2008 / 17:20

נגיד בנק ישראל אמר כי התערבות בשוק המט"ח עלולה לגרום נזק רב. לדבריו, "המשק הישראלי נמצא במצב מצוין"

"על פי הנתונים המעודכנים, נמצא המשק הישראלי במצב מצוין - הוא צומח בקצב מהיר ויציבותו הפיננסית נשמרת" - כך אמר היום (חמישי) נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של מועדון המנהלים של איגוד התעשייה הקיבוצית בשפיים.

פישר הוסיף כי "המשימה העיקרית בפני המדיניות המקרו-כלכלית היא שמירה על המשך הצמיחה של המשק ועל יציבותו הפיננסית - ובכלל זה, יציבות המחירים. במיוחד בעת הנוכחית חשובה היציבות שכן הצמיחה בסחר העולמי עלולה לרדת, ומתפתח משבר פיננסי במדינות המפותחות".

עוד אמר הנגיד כי מדיניות הריבית של בנק ישראל מיועדת לשמור על יציבות המחירים, ובכך לתמוך בצמיחה בת-הקיימא של המשק, והגברת התעסוקה לאורך זמן. יציבות המחירים היא נדבך מרכזי ביציבות המשק כתשתית הכרחית ביכולתו לצמוח לאורך זמן. היעדר יציבות ואינפלציה תפגע בכולם - וקודם כל בשכבות החלשות. הנגיד הדגיש כי היצוא חשוב למשק הישראלי ובנק ישראל תומך ביישום המלצות "ועדת ארצי".

הנגיד ציין כי בנסיבות הקיימות אין הצדקה להתערב בשוק המט"ח. "זהו צעד ששמור למקרים קיצוניים של חוסר תפקוד תקין של השוק, או כשל שוק, או מצב חירום. התערבות שלא לצורך עלולה לגרום נזק רב".

היעד הראשי: המשך הצמיחה

הנגיד הדגיש כי זו טעות חמורה לחוקק חוק למוסד כה מרכזי כבנק ישראל בכדי לכפות על הבנק לתת מענה למצב נקודתי. בנק ישראל מגבש בשיתוף עם משרדי ראש הממשלה והאוצר, הצעה לחוק חדש לבנק, מתוך ראייה לטווח ארוך של טובת המשק והחברה. זאת על בסיס הנורמות המקובלות במשקים המפותחים.

היעד החשוב ביותר של המדיניות המקרו-כלכלית כולה, ציין הנגיד, היא צמיחה בת-קיימא ויצירת תעסוקה לאורך זמן. לשם כך, חייבת להיות חלוקת עבודה נכונה בין הממשלה לבנק ישראל, לפי היתרונות היחסיים של כלי המדיניות: בידי הממשלה יימצאו כלי מדיניות התקציב וביצוע רפורמות, ולבנק ישראל יינתנו כלי הריבית. היתרון היחסי של כלי הריבית הוא בשמירה על יציבות מחירים - שהיא תשתית חיונית לצמיחה ותעסוקה. קביעת יעד של יציבות מחירים כיעד ראשון היא הדרך לשילוב ידיים עם הממשלה בהשגת הצמיחה בת-הקיימא.

לפיכך, הנורמה המקובלת בבנקאות המודרנית ובמדינות המפותחות היא לקבוע לבנק המרכזי שלושה יעדים וסדר עדיפות ביניהם: היעד הראשון הוא השגת יציבות מחירים ושמירה עליה. אחריה יש לתמוך במטרות הכלכליות האחרות של הממשלה - ובראשן צמיחה ותעסוקה, ותמיכה ביציבות הפיננסית של המשק.

סדר העדיפות של יעדי הבנק נגזר מהיתרון היחסי של מדיניות הריבית בהשגת יציבות מחירים ושמירה עליה לאורך זמן. סדר עדיפות זו ימנע מדיניות ריבית לא עקבית שתבלבל את הציבור והמשקיעים, תחליש את יציבות המחירים ותחזיר את האינפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully