וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הגב לאתונה ועם הפנים לספרטה

פרופ' עליזה שנהר

13.2.2008 / 13:27

מדינת ישראל עומדת על פרשת דרכים בכל הנוגע למדיניותה החברתית. נכון להיום, הכיוון שלה נראה ספרטני מתמיד

מה זכור לנו מספרטה אשר ביוון? זכור לנו, כי ספרטה היתה מדינת צבא כוחנית, שהתבססה על בני המעמד העליון. רוב תושביה השתייכו למעמד הנחות, ובספרטה - שניתן לכנותה "קריית מלחמה" - הרוב הגדול היה למעשה חסר זכויות. עבדים, אנשים חריגים וקבוצות נחותות שונות חיו בעוני ובדלות. ילדים חולים, חלשים או נכים הורעבו למוות. חובת היחיד היתה, על פי התפיסה הספרטנית, לשרת את החברה. הגורם החשוב ביותר והמשמעותי ביותר בספרטה היה הצבא. החינוך התרכז בעיקר בפיתוח כישורים פיזיים, אומץ לב ותחרותיות, תוך הדגשת ההסתפקות במועט. המדינה לא מצאה לנכון להשקיע בתרבות, ברוח, באומנויות היפות, ולמעשה בכל מה שחרג מעבר לפיזי.

אתונה, לעומתה, זכורה לנו כמקום שהיה מרכז התרבות של התקופה הקדומה וערש הדמוקרטיה. האתונאים האמינו שיש לשאוף לשוויון האזרחים וגם העבדים היו יכולים להשתחרר מעבדותם. רק הנשים, לצערנו, נשארו משוללות זכויות גם באתונה. החולים, הקשישים, הנכים ולמעשה כל החלשים בחברה, לא הופקרו על ידי הממסד. החינוך ההומניסטי הודגש, האומנויות היפות פרחו וכך גם המדע והפילוסופיה. התרבות המערבית ירשה מאתונה שורה ארוכה ומרשימה של גדולי רוח, כמו סופוקלס, פיתגורס, היפוקרטס, סוקרטס ואפלטון.

החלשים נשארים בשוליים

נדמה, כי החברה הישראלית ניצבת על פרשת דרכים הסטורית, כשגבה לאתונה ופניה לספרטה. מלחמת לבנון השנייה, הזכורה היטב לכל תושבי הצפון חידדה את השאלה. מי שמתבונן ברמת החינוך בישראל היום מבחין בנקל בירידה המתמדת בהישגי התלמידים הישראלים, בהשוואה למדינות אירופאיות אחרות. בעלי היכולת מוצאים דרכים לעקוף את החינוך הציבורי הממלכתי ולהעניק לילדיהם חינוך איכותי. גם ההשקעה בהשכלה הגבוהה נמצאת בירידה חדה המסכנת את עתידה האקדמי-מחקרי של ישראל. העיתונות מדווחת, מדי יום ביומו, על הפחתת ההשקעה הציבורית בתיאטרון, בקולנוע ובאמנויות האחרות וכך, מקרב הממסד הישראלי את החברה לספרטה ולא לאתונה.

תהליכי ההפרטה העוברים על מדינת ישראל מותירים בשוליים קבוצות חלשות הנתונות לחסדי פילנתרופים ועמותות מתנדבים. גם על כך יכולה להעיד מלחמת לבנון השנייה, שבה הרגיש הציבור הישראלי בצפון כי המדינה נטשה אותו.

*פרופ' עליזה שנהר היא נשיאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully