וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטרליה: רה"מ ביקש את מחילת הילידים

טלי גולדשטין

13.2.2008 / 14:37

קווין ראד, ראש ממשלת אוסטרליה הטרי, פירסם התנצלות רשמית בפני האבוריג'ינים על היחס המכפיר שזכו לו מצד ממשלות העבר

ראש ממשלת אוסטרליה קווין ראד פתח בפרק חדש במערכת היחסים השנויה במחלוקת של אוסטרליה עם ילידי המקום, האבוריג'ינים. ראד פירסם היום (רביעי) התנצלות נרחבת ומרגשת על פשעי העבר וקרא לפעולה דו-מפלגתית לשיפור חייהם של האבוריג'ינים במדינה.

"הפרלמנט התכנס כאן היום על מנת להסיר את הכתם הגדול שהכתים את נשמת האומה ועל מנת לפתוח בפרק חדש בהיסטוריה של המדינה הגדולה הזו, אוסטרליה", אמר ראד בנאומו. התנצלותו של ראד היתה כלולה בחוק "Government business, motion No. 1", החוק הראשון שהעבירה ממשלת הלייבור של ראד, שהושבעה אתמול לאחר שגרפה ניצחון סוחף בבחירות הכלליות. עלייתה של מפלגת הלייבור לשלטון שמה קץ למשטר בן 11 השנים של ג'ון הווארד, שסרב במשך שנים להתנצל על פשעי העבר של ממשלות קודמות.

התנצלותו של ראד כוונה באופן מיוחד ל"דור הגנוב", עשרות אלפי ילדי הילידים שנעקרו בכוח ממשפחותיהם במהלך המאה ה-20 במסגרת תוכנית ההטמעה של הממשלה האוסטרלית, שהסתיימה רק בשנות ה-70 של המאה הקודמת. לפי נתונים ממשלתיים מ-1997, במהלך השנים 1910 ל-1970, בין 10% ל-30% מהילדים הילידים נעקרו ממשפחותיהם ומקהילותיהם והושמו במוסדות, מיסיונים או בבתים של אוסטרלים לבנים. רבים מהילדים העקורים איבדו עקב כך את תרבותם, שפתם, מסורתם ואדמותיהם.

"אנו מתנצלים בעיקר על עקירתם של הילדים ממשפחותיהם, קהילותיהם ואדמותיהם", אמר ראד בעוד מאות קורבנות של ה"דור הגנוב" מקשיבים כשדמעות בעיניהם. "על הכאב, הסבל והנזק שנגרם לדור הגנוב, צאצאיו והמשפחות שנותרו מאחור, אנו אומרים סליחה...לאמהות ולאבות, האחים והאחיות, על פירוק המשפחות והקהילות, אנו אומרים סליחה. ועל ההשפלה והזלזול שהיו מנת חלקם של אנשים גאים אלו ותרבות גאה זו, אנו אומרים סליחה", הוסיף ראד.

ההתנצלות התקבלה בתשואות

ההתנצלות שארכה ארבע דקות, והנאום בן 20 הדקות שבא בעקבותיה, גררו תשואות בתוך הפרלמנט ומחוץ לו. מאות בני אדם נאספו מחוץ לפרלמנט בעיר הבירה קנברה והקשיבו לנאום ששודר על גבי מסכים.

העם האבוריג'יני איכלס את יבשת אוסטרליה כ-50 אלף שנים לפני בואם של המתיישבים האירופים ב-1788. כיום האבוריג'ינים מהווים 2% בלבד מהאומה האוסטרלית המונה 21 מיליון בני אדם. בימיה הראשונים של הקולוניה, נושלו מרבית הילידים האבוריג'ינים מאדמותיהם או פשוט נרצחו.

תוחלת החיים הממוצעת של האוכלוסייה האבוריג'ינית עומדת על 62.1 שנים, בעוד תוחלת החיים הממוצעת של שאר האוכלוסייה מסתכמת ב-79.7 שנים, לפי נתוני האיגוד הרפואי של אוסטרליה. כמו כן סובלת הקהילה האבוריג'ינית מאחוזים גבוהים של פשיעה ושל אלכוהוליזם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully