וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקוויאם למהרישי

ירון שוורץ

11.2.2008 / 15:24

שריפת גופתו של מהרישי מהש יוגי היום בהודו, מחזירה את ירון שוורץ לביקור באשרם הנטוש של הגורו ברישיקש - הספד ספקני

בשנת 2002 פגשתי בעיר רישיקש שבהודו שני חבר'ה אנגלים שהציעו לי להצטרף אליהם להרפתקה. המשימה הייתה לקחת ציוד בסיסי ולהעביר לילה באשרם הנטוש של מהרישי מהאש-יוגי. בחיוך מאיר עיניים הם סיפרו, כי שמעו שרוחו של ג'ון לנון מעבירה את זמנה דווקא שם ולא באיזור שבו נרצח, הסנטרל פארק בניו-יורק. החוויה זכורה לי במעומעם, מבנים קטנים לבנים ונטושים, עשבים שוטים, ממש הזנחה מוחלטת של אחד מצמתי המפגש החשובים בין המזרח והמערב, בין הביטלס והמהרישי.

מסביב למדורה שהדלקנו בלילה, ביקשתי מחברי האנגלים שבמקום לנגן שוב ושוב את שירי הביטלס, ירחיבו קצת את אופקיי בנוגע למהרישי וחייו. להפתעתי היו השניים בורים לחלוטין בנושא. כשתמו הניגונים, בחרנו מקום להניח את שק השינה ונרדמנו מיד. התעוררנו בזריחה, במקום רוחו של לנון, רוח קרירה עמוסה בעשן קטורת נשבה לכיווננו, אספתי את חפצי באכזבה וצעדתי לעבר מרכז העיר.

אחרי כוס צ'אי וכמה עוגיות חמאה, פניתי לעבר חנות הספרים לדלות מידע על כבוד המהרישי. להפתעתי הביוגרפיות של חייו לא היו שלמות, אבל כולן הסכימו כי נולד אי שם בעשור השני של המאה העשרים. גם לגבי השכלתו לא הופיעה כל אמירה ברורה, אך נראה שלמד מדעים באקדמיה, אולי אפילו כתב עבודת מאסטר בפיזיקה ובנוסף, זכה לבלות יותר מעשור בחברתו של אחד המורים הרוחניים שהיו בהודו באותה תקופה סואמי-בראהמנדה-סארארסוואטי.

כולם היו תלמידיו

המהרישי לקח על עצמו כבר אז את התמה של הצגת זוויות מדעיות על כתבי הקודש ההינדים ובכך צבר פופולאריות גואה בהודו וסביבתה. מהרישי הרצה במדינות המזרח, בקליפורניה, לונדון וניו-יורק, קבע את מושבו בסקוטלנד והקים את האשרם ברישיקש, כל זאת עד 1960. אחר כך הגיעו אליו הביטלס, מיק ג'אגר, מריאן פייתפול, מיה פארו, הביץ' בויז ועוד. הפגישה עם עולם הזוהר חשפה צדדים אפלים אצל המהרישי, הוא הואשם בתקיפה מינית, ברמאות ובהפעלת לחץ פיזי ונפשי על תלמידיו להגיע לתוצאות רוחניות 'גבוהות'.

לקראת סוף שנות ה-70, הוא נתבע לדין על ידי קבוצת יוגים מהודו על כך שעשה שימוש לרעה בפרקטיקות של המסורת ההודית. אף אחת מהשמועות או מהתביעות לא עצרה את המהרישי שהמשיך לשלוט עד לחודשים האחרונים בחייו באימפריית המדיטציה הטרנסנדנטלית.

עם השנים יצר המהרישי קשר עם קולגה חשובה אחרת מעולם הניו-אייג', ד"ר דיפאק צ'ופרה, שאף הגן על המהרישי וטען לטובתו, כי הפירוד בינו לבין הביטלס, התרחש לא בגלל ש"התעסק" עם אחותה של מיה פארו (הלוא היא פרודנס הידועה משירם של הביטלס), אלא מכיוון שגילה כי בעת שהותם באשרם בהודו, לא פסקו ארבעת המופלאים מלהשתמש בסמים.

אפילו בארצנו הקטנטונת הצליח המהרישי להטביע את חותמו ובתחילת שנות ה-80 נוסד הישוב הררית שתושביו, לפחות אז, היו כולם תלמידי המהרישי ועסקו במדיטציה הטרנסנדנטלית. הקמת היישוב ולאחר מכן הקמת מפלגת "חוק הטבע", היתה חלק מתוכנית בין לאומית שיזם המהרישי, להקים ברחבי העולם אלפי מרכזים רוחניים שיכשירו עשרות אלפי מורים לשיטתו, כך שעל כל אלף איש באוכלוסיית העולם יהיה לפחות מורה אחד. עד היום כמעט שבעה מיליון איש למדו את שיטתו.

הקרנבל של המהרישי הסתיים כאמור לפני כשבוע, והיום (שני) הובאה גופתו לשריפה. מה שבטוח הוא, שהמציאות הפיזית של עידן הניו-אייג' משתנה, המורים הגדולים נכחדים ואחריהם נותרים מרכזים רוחניים שלעתים הופכים למכונות כסף משומנות ולעתים פשוט דועכים. מעניין יהיה לעקוב מה יהיה גורלה של האימפריה המהרישית, ללא קיומו של המנהיג הפיזי במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully