וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ממשיך לצבור תנופה, האקבי לא מוותר

טלי גולדשטין

10.2.2008 / 14:14

אובמה גרף בגדול את קולות הדמוקרטים בנברסקה, וושינגטון ולואיזיאנה. בעקבות ניצחונו הסוחף של האקבי בלואיזיאנה וקנזס הודיע זה כי לא יפרוש

(צילומים: רויטרס. עריכה: יאיר דניאל)

ברק אובמה ניצח אתמול (שבת) בקלות בפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית שנערכו בשלוש מדינות וגבר באחוזים ניכרים על הילרי קלינטון. בקרב הרפובליקנים, מושל ארקנסו לשעבר, מייק האקבי ניצח בפריימריז שנערכו בלואיזיאנה ובקנזס וגבר על ג'ון מק'קיין, המועמד הרפובליקני המוביל עד כה. ניצחונו של האקבי משקף את חוסר שביעות הרצון השמרני כלפי הסנטור מאריזונה, מספר ימים בלבד אחרי שזה ביסס את מעמדו כמועמד המוביל בפריימריז של "יום שלישי הגדול".

אובמה ניצח ברוב קולות בלואיזיאנה, נברסקה ובמדינת וושינגטון וצבר תנופה הכרחית במאבק הצמוד בינו לבין קלינטון על קולות הצירים שייבחרו את מועמד המפלגה לנשיאות. "היום, הבוחרים מהחוף המערבי ומפרץ מקסיקו עד לב ליבה של אמריקה קמו על רגליהם ואמרו כן, אנו יכולים", אמר אובמה במהלך נאום הניצחון בעיר ריצ'מונד, וירג'יניה, מדינה הצפויה לבחור את המועמד שלה ביום שלישי הקרוב. "ניצחנו בלואיזיאנה, ניצחנו בנברסקה, ניצחנו במדינת וושינגטון. ניצחנו בצפון, ניצחנו בדרום וביניהם. אני מאמין כי אנו יכולים לנצח בווירג'יניה ביום שלישי אם אתם מוכנים להילחם עבור שינוי", אמר אובמה.

למרות ניצחונו הסוחף של אובמה, המרוץ הדמוקרטי עדיין רחוק מסיום. לפי נתוני CNN, קלינטון עדיין מובילה במספר הצירים שצברה. בידי קלינטון כעת 1,100 צירים בעוד לאובמה 1,093. "אני המועמדת שלכם, לעולם לא תצטרכו לדאוג שאפרוש מהזירה מכיוון שיש לי את החוזק ואת הניסיון להוביל את האומה ואני מוכנה להילחם ראש בראש בסנטור מק'קיין היכן ומתי שירצה", אמרה קלינטון.

בלואיזיאנה זכה אובמה ב-57% מקולות הבוחרים, בעוד קלינטון זכתה ב-36% בלבד. גם בנברסקה זכה אובמה ב-68% מהקולות, יותר מכפליים מ-32% בהם זכתה קלינטון. בוושינגטון קיבל אובמה 68% מהקולות בעוד לזכות יריבתו הילרי נזקפים 31% בלבד. גם בבחירות שנערכו באיי הבתולה ניצח אתמול אובמה.

בשלוש המדינות בהן נערכו אתמול בחירות למפלגה הדמוקרטית עמדו על כף המאזניים 161 צירים. מחנה אובמה דיווח כי צבר מעל ל-100 צירים. אובמה, שיהפוך לנשיא השחור הראשון של ארצות הברית במידה ויזכה, היה המועמד המועדף בשלוש המדינות. בלואיזיאנה, נהנה אובמה מאחוז גבוה של מצביעים שחורים, תומכיו החזקים ביותר. לפי תוצאות סקרים, שחורים היוו 50% מסך כל המצביעים שבחרו בלואיזיאנה ביום שבת ואובמה קיבל 80% מהקולות שלהם. קלינטון צברה 70% מקולות הלבנים בעוד אובמה זכה ב-25% מקולות הלבנים.

האקבי נאחז בכל הכוח

במחנה הרפובליקני, ניצחונותיו של האקבי, שהקמפיין שלו תודלק עד כה על ידי תמיכה של שמרנים חברתיים ודתיים כאחד, לא היוו הפתעה במדינות בעלות גושי הצבעה שמרניים גדולים. חרף זאת, ניצחונותיו, סוחפים ככל שהיו, לא שינו את יתרונו הבולט של מק'קיין במרוץ הרפובליקני. "מרוץ זה רחוק מסיום", אמר האקבי לכתבים לאחר שגבר על מק'קיין בקנזס.

ביום חמישי האחרון מק'קיין, למעשה, הבטיח את מעמדו כמועמד המוביל של מפלגתו כשיריבו העיקרי, מושל מסצ'סטס לשעבר מיט רומני, פרש מהמרוץ. עקב כך, נהפך האקבי ליריבו המשמעותי היחיד של מק'קיין.

האקבי צבר 60% מהקולות בקנזס, כפליים מסך הקולות שצבר מק'קיין. הוא גבר על מק'קיין גם בלואיזיאנה, עם 50% מהקולות לעומת 34% של מק'קיין.

במרוץ הרפובליקני, מק'קיין עדיין נאלץ להתמודד עם אופוזיציה נרחבת של שמרנים שאינם שבעי רצון מהשקפותיו על ההגירה, הפחתת מסים ונושאים אחרים. האקבי הבטיח אתמול להמשיך את הקמפיין שלו לפחות עד שאחד מהמועמדים הרפובליקנים יצבור את 1,191 הצירים הנדרשים. "אני יודע שלא אפרוש עד שזה יקרה ואז אשקול את צעדי", אמר האקבי לכתבים במהלך כנס במדינת וושינגטון. "איני מבין גדול במתמטיקה, אך אני מבין בנסים ואני מאמין בהם", אמר האקבי. לפי נתוני CNN, מק'קיין צבר עד כה 714 צירים לעומת 217 צירים שצבר האקבי.

כמו כן שלל האקבי את השמועות כי הוא מקווה לכהן כסגן הנשיא של מק'קיין, במידה ויפסיד. לדבריו, מנהיגי המפלגה הרפובליקנית צריכים להתחנן בפניו כי יישאר במרוץ. "זוהי מפלגה חלשה ביותר אם אינה יכולה להתמודד עם תחרות", אמר האקבי. "תחרות מולידה מצוינות".

האקבי השווה עצמו לרונלד רייגן, שקרא תגר על הנשיא ג'רלד פורד במרוץ לנשיאות ב-1976. "בזמנו הוא (רייגן) נחשב למצורע של המפלגה וכעת אנשים אוהבים את אותו", אמר האקבי. כשנשאל האם הוא רואה יתרון כלשהו בהישארותו במרוץ, חשב האקבי לרגע והשיב בחיוך: "אין לי משהו טוב יותר לעשות במילא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully