וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי האוצר של ה-G7 התכנסו בטוקיו

נמרוד הלפרן

8.2.2008 / 12:49

המטרה: לדון בשיתוף פעולה למניעת האטה בצמיחה כלכלית גלובלית. שר האוצר הבריטי: "ספק אם יגובש מהלך בינלאומי"

שרי האוצר של שבע המדינות המתועשות (G7) החלו להגיע היום לטוקיו לקראת פגישתם המתוכננת מחר. במסגרת פגישת שרי האוצר של ה-G7 צפויים השרים לדון בדרכים לשתף פעולה בניסיון למנוע האטה בצמיחה הכלכלית הגלובלית.

עם זאת, שר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג, הביע ספק לגבי הסיכויים לגיבוש מהלך בינלאומי מתואם לבלימת ההאטה. "התנאים במדינות שונות אינם זהים", אמר דרלינג אשר ציין כי יתכן שהורדות ריבית והגדלת ההוצאות הממשלתיות הן המהלך הנכון בארה"ב, "אולם מדינות אחרות אינן נמצאות באותו המצב".

קרן המטבע הבינ"ל (IMF) הורידה בחודש שעבר את תחזית הצמיחה העולמית לשנה הנוכחית ל-4.1% - רמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 2003 - בעקבות התרחבות המשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב למגזרים וארצות אחרים. התחזית משקפת האטה לעומת צמיחה של 4.9% בשנת 2007, ונמוכה מתחזית קודמת של הקרן מחודש אוקטובר לצמיחה עולמית של 4.4% בשנת 2008.

במקביל הורידה הקרן גם את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב לשנה הנוכחית מ-1.9% ל-1.5%, את תחזית הצמיחה לגוש היורו מ-2.1% ל-1.6%, ואת תחזית הצמיחה של יפאן מ-1.7% ל-1.5%.

היפוך במדיניות קרן המטבע

יו"ר הקרן, דומיניק שטראוס קאהן, הזהיר בחודש שעבר כי מחנק האשראי הגלובלי כה חריף עד כי לא יהיה די בהורדת הריביות בעולם כדי לצאת מהמשבר הנוכחי בשווקים. "אינני חושב שנצליח להתגבר על המשבר רק באמצעות כלים מוניטריים", אמר שטראוס קאהן, אשר בירך על חבילת התמריצים הכלכליים בארה"ב, וקרא למדינות נוספות לנקוט במהלכים דומים. "מדיניות פיסקלית חדשה היא כעת, קרוב לוודאי, הדרך המדויקת ביותר להתמודד עם המשבר", הוסיף שטראוס קאהן, אשר נכנס לתפקידו בסתיו האחרון.

דבריו של שטראוס קאהן סימנו היפוך בעמדתה המסורתית של קרן המטבע ושל גופים פיננסים גלובליים אחרים, לפיה נדרשים קיצוצים בתקציבי הממשלות בארה"ב וביפן כדי לצמצם את חוסר האיזון בסחר הגלובלי.

אמש, אישר הקונגרס בארה"ב חבילת תמריצים כלכלית בסך 152 מיליארד דולר - כ-1% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב - שנועדה למנוע מהכלכלה הגדולה בעולם לשקוע במיתון. בחודש שעבר חתך הבנק הפדרלי את הריבית בארה"ב ב-1.25% בתוך תשעה ימים - הורדת הריבית החדה ביותר זה עשרים שנה.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הותיר אתמול את הריבית בגוש היורו ללא שינוי ברמה של 4%, אולם נשיא הבנק, ז'אן קלוד טרישה, אותת לגבי אפשרות של הורדת ריבית ראשונה זה כמעט חמש שנים בגוש היורו, על רקע "חוסר ודאות גבוה באופן חריג" לגבי המשך צמיחת הכלכלה האירופית. בנק אוף אינגלנד הוריד אתמול כצפוי את הריבית בבריטניה ב-0.25% לרמה של 5.25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully