וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה טוב ליהודים

שי אילן

7.2.2008 / 17:02

למרות ההשמצות, יהודים לא מעטים הצביעו למען ברק אובמה בפריימריז הדמוקרטיים. שי אילן מעודד מהפגנת הסולידריות הבין גזעית

יש מי שהופתע מכך שבין המצביעים לברק אובמה בפריימריז הדמוקרטיים היו לא מעט יהודים. אחרי הקמפיין השלילי שערכו לו כמה גורמים גזעניים בקהילה היהודית בארצות הברית, שהציגו אותו כמוסלמי פנאט שרק ממתין לאחוז ברסן השלטון כדי לחבור לג'יהאד העולמי ולמחוק את ישראל, לכאורה יהודים לא היו אמרוים להתייצב לימינו. אבל ככל הנראה נותרו בארצות הברית מספר לא מבוטל של יהודים בסגנון ימים עברו – עם ערכים אוניברסליים ויכולת לסולידריות בין גזעית.

למרבה הצער, הולך ונשכח מלב העבר בו יהודים ושחורים יחד הקימו את "האיגוד לקידום האוכלוסייה הצבעונית" (ב-1909). בראשית המאה ה-20 סייעו יהודים לשחורים להקים מערכות חינוך מתקדמות. בשנות השלושים והארבעים, כאשר הגיעו פליטים יהודים מאירופה, השחורים השיבו ליהודים באותה מטבע, ומרצים יהודים רבים נקלטו באוניברסיטאות בעלות דומיננטיות שחורה.

תחושת שותפות הגורל בין יהודים ושחורים בתקופת השואה הייתה כזאת, שהשחורים ראו בפליטים "עם צבעוני". פול רובסון, זמר האופרה השחור המופלא, נהג לשיר בשנות השלושים בכל אחד מהקונצרטים שלו שיר אחד ביידיש, כמחאה על האנטישמיות הגרמנית.

"הגזענים לא מבחינים בין הכושי ליהודי"

בין הארגונים היהודים שיצאו נגד ההפרדה הגזעית הייתה גם הליגה נגד השמצה, העומדת היום בחזית העימות בין יהודים לשחורים. עורכי דין יהודים היו הפעילים ביותר בשנות השישים בתנועה לזכויות האזרח.

"שוחרי ההפרדה הגזעית והגזענים לא מבחינים בין הכושי ליהודי", אמר מרטין לותר קינג, שרבים מהצועדים עימו ועם רוזה פרקס נגד חוקי ההפרדה היו יהודים. צ'רלס מינגוס, מוזיקאי הג'ז הגדול שסבל מבעיות נפשיות חיפש פסיכיאטר יהודי שיטפל בו, משום שלדעתו, ליהודי יהיה סיכוי טוב יותר להבין את נפשו של שחור. רוצים לדעת עוד על השיתוף בין יהודים לשחורים בתנועה לזכויות האזרח? תשאלו את סאשה ברון כהן, הוא עלי ג'י, הוא בוראט, שעשה על כך את התזה שלו באוקספורד.

אמת, חוסר האמון היום הוא הדדי ונובע מתהליכים בשני הצדדים. חסידי הבדלנות השחורה הפסיקו לראות את המחבר בין גזעים נרדפים והתחילו לראות הכול בשחור-לבן. אבל התזוזה ימינה של חלק גדול מהקהילה היהודית האמריקאית היא שאחראית במידה רבה לאיבה היום נגד ברק אובמה.

מעודד לדעת שיש יהודים בארצות הברית שזוכרים את ההיסטוריה המשותפת, זוכרים אולי שהוריהם נרדפו בגלל גזענות ולא מוכנים ללכת בדרך שמכתיב האגף הפרנואידי של הליגה נגד השמצה וימינה. קשה להשלים עם מצב בו דווקא כשבוחרי המפלגה הדמוקרטית משתחררים משארית העכבות שלהם ועשויים להעמיד בראשם אדם שחור, היהודים יהיו אלה שמטים את הכף נגדו, מתוך חרדות מופרכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully