וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: מאות שוטרים יעתרו נגד המשטרה

נתיב נחמני

7.2.2008 / 8:00

השוטרים חשודים כי קיבלו תוספת שכר בתמורה ללימודים רבניים שהתקיימו באופן חלקי. כעת הם יוצאים למסע לטהר את שמם

מערכת וואלה!

צילום: אבי קסב ונטע גרנות עריכה: רביד גולדשטיין

"אני כביכול עבריין עם סיווג משטרתי", אמר היום לוואלה! חדשות חוקר משטרה שנחשד, כמו מאות מחבריו, בפרשת "תיק הרבנים". במסגרת הפרשה, נחקרו כ-700 שוטרים במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), בחשד להונאה ומרמה. על פי החשד, מאות השוטרים הצהירו כי למדו במוסדות תורניים לימודי תואר במשך חמש שנים בהיקף שעות מלא, כשבפועל לימודיהם נמשכו כשנתיים, בהיקף של 8 עד 10 שעות בשבוע. בעקבות זאת זכו השוטרים לתוספת שכר, אולם לימודיהם לא עומדים בקריטריונים לקבלת תוספת השכר.

"בחקירות במח"ש קיללו אותנו, העליבו אותנו, אמרו שאנחנו לא ראויים להיות שוטרים, וניסו עלינו תרגילי חקירה זולים שלומדים ביום הראשון בקורס. הם שכחו שזאת העבודה שלנו?", סיפר היום אחד השוטרים לוואלה! חדשות. במהלך החקירה הוצגו בפני השוטרים מסמכים ממחלקת הבחינות הארצית של הרבנות הראשית בישראל, שכביכול מאשרים שלמדו חמש שנים במכללת "אריאל-מרכזים לתורה ויהדות" בחיפה ובשלוחותיה.

השוטרים טענו מצדם, כי מעולם לא ראו את המסמכים, ולמדו רק שנתיים ולא חמש שנים. הם סיפרו, כי התעודות לא הגיעו לידיהם על מנת שלא יעשו בהן שימוש לרעה: "לא קיבלתי תעודה כי אמרו לנו שלא מחלקים את התעודות כדי שלא נעשה בהן שימוש כמו משגיחי כשרות'", אמר ס' בחקירתו במח"ש. "שאלתי את הרב כמה פעמים, אבל הוא אמר לי שנקבל אותן בעתיד ועד היום לא קיבלתי". לכן טוענים השוטרים, כי התעודות המדוברות לא היו בידיהם על מנת להגישן, כפי שנטען נגדם באגף משאבי אנוש (אמ"ש) במשטרה.

השוטרים מתכוננים להשיב מלחמה

השוטרים במרכז פרשת "תיק הרבנים" מתארגנים עתה להשיב מלחמה, ומאיימים לגרור את המדינה לבג"ץ. אתמול התכנסו מאות מהשוטרים בעכו, והעלו את טענותיהם בפני עו"ד אביגדור פלדמן, שנשכר להוביל את השוטרים במאבקם. "כולם ידעו שאף אחד מהתלמידים לא הולך להיות רב ושכולם לומדים לצורכי שכר בלבד", אמר גורם במשטרה, "אבל הכי קל לבוא לשוטרים הקטנים בטענות, להעניש אותם, ולקחת להם כסף מהמשכורת הנמוכה שהם מקבלים".

לא מדובר פה ב"פרשת לטביה השניה", במקרה הזה כל השוטרים הצהירו על אופי ומשך הלימודים מראש וחלקם אף קיבלו מלגה חלקית מהמשטרה. בדיקה העלתה כי משך הלימודים המקוצר נרשם בתיקי השוטרים, אך משום מה, טוענים השוטרים החשודים, "החליטו להיזכר בנו עכשיו. גדולים מאתנו עבדו על המשטרה בעיניים ואנחנו אלו שאוכלים את הקש. רובנו עם מינוס בבנק ולבקש מאתנו עכשיו להחזיר תוספות שכר שקיבלנו 6-7 שנים אחורה יגמור אותנו סופית".

השמועה על לימודי הרבנות שיקפיצו את המשכורת עברה בין השוטרים מפה לאוזן, "בהתחלה זה נשמע לנו קצת מוזר כל העניין הזה של הלימודים, בגלל שהם נמשכים שנתיים ובגלל שלא מדובר באוניברסיטה מוכרת", סיפר ר', שהחל את לימודיו זמן קצר לאחר שהתגייס למשטרה, אך דעתו נחה לאחר ששוכנע לדבריו על ידי הרב סנ"צ אהרון גוטסדינר, מי שהיה אז הרב הראשי של מחוז הצפון ולאחר מכן סגן הרב הראשי של המשטרה.

"גוטסדינר בא אלינו לחדר האוכל של התחנה וסיפר לנו על הלימודים. כששאלנו אם זה כמו לטביה, הוא אמר שבכלל לא, ואמר שהוא העביר הרבה מחזורים לפנינו והראה לנו תלושים של שוטרים שכבר מקבלים הרבה זמן את תוספת השכר".

ב-2003 גוטסדינר נחקר בחשד לקבלת שוחד מהמכללות תמורת גיוס תלמידים. "אם לא נאמין לסנ"צ במשטרה למי נאמין?" אמר ר', "אבל בינתיים הוא יושב בבית בלי שעושים לו כלום ואני עם אישה בהריון, חובות וסכנת פיטורין. אני שוטר ומאשימים אותי במרמה, אי אפשר לתאר בכלל מה זה גורם לי להרגיש".

"מישהו הכניס מסמך לתיקי השוטרים"

בחקירתו במח"ש הובאו בפני ר' מסמכים, שכביכול הגיש, בהם נכתב שהתחיל את לימודיו בשנת 1999. "ב-99' הייתי בכלל חייל בסדיר. בתור חוקר הייתי נופל ומזייף פרט כזה? הייתי נותן תאריך הגיוני יותר". בינתיים גוטסדינר יושב בביתו לאחר שפרש לפנסיה. מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר כי נשקלת האפשרות להמליץ על העמדתו לדין.

במקביל לגוטסדינר נחקר גם מפקדו, הרב המשטרתי הראשי יעקב גרוס בחשד למעורבות במרמה. גרוס היה זה שחתם על האישורים להענקת הגמול הכספי לשוטרים תמורת הלימודים, שהוגשו לחשבות המשטרה.

"מישהו הכניס מסמך לתוך תיקי השוטרים שאומר שלמדו 5 שנים", אמר לוואלה! חדשות עו"ד פלדמן, "אין ספק שהיה פה ערפול רב, המשטרה ידעה על משך הלימודים ויש לנו על כך אינדיקציות רבות. כל מהלך להעמיד את השוטרים לדין או לגרוע ממשכורת השוטרים לא יעלה על הדעת ויוביל אותנו לבג"ץ מול המדינה".

חקירת התיק שנמשכת מספר שנים הובילה את החוקרים למספר רב של חשודים המעורבים בפרשה, בהם: מאיר רוזנטל, שהיה אברך בישיבת "דרכי הוראה לרבנים" ולאחר מכן ראש לשכתו של הרב הראשי יונה מצגר. על פי החשד, רוזנטל היה זה שהעביר את רוב התעודות וגרף מיליונים לכיסו; יצחק אוחנה ששימש כמנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית ומשמש כיום כראש לשכתו של הרב הראשי לשעבר מאיר לאו; מקים המכללה בבית שאן מאיר רואימי; מקים ומפעיל המכללה בגן-נר חיים בן חיים; ומפעיל מכללת "אריאל" בחיפה, אברהם טרופ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully