וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"6 מיליון נרצחים, ומה עם אלו ששרדו?"

פנחס וולף

5.2.2008 / 10:50

יו"ר הוועדה לבדיקת הסיוע לניצולי השואה פרופ' דליה דורנר הצהירה כי המסקנות יוגשו לפני פסח. "מהחומר שקיבלנו, נראה שהיו כשלים"

ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הסיוע לניצולי השואה בראשות השופטת בדימוס פרופ' דליה דורנר החלה הבוקר (שלישי) את פגישתה הראשונה במוזיאון "יד ושם" בירושלים. הדיון צפוי להמשך במהלך הבוקר.

במהלך הדיונים אמרה דורנר, כי במשפט אייכמן הצהיר היועץ המשפטי לממשלה שלצדו ניצבים ששת המיליונים שנרצחו. "ומה באשר לאלו ששרדו?" שאלה. לדבריה, ישראל ויתרה על זכותה לתבוע את גרמניה על מעשיה במלחמת העולם השניה כשהסכימה לקבל את הסכם השילומים והתחייבה לדאוג בעצמה לניצולי השואה.

"חובת המדינה לסייע לניצולים לא רק מוסרית, אלא גם משפטית", אמרה דורנר. לדבריה, דו"ח מבקר המדינה שהוגש לכנסת הורה על כשלים חמורים במנגנון שהוקם על ידי משרד האוצר: הפניות המוגשות אליו מעוכבות בשל קשיים בירוקרטים, "והנפגעים מכך, כמובן, הם הניצולים". לדברי דורנר, המבקר הצביע גם על "ההגדרה הצרה" שמעניקה המדינה ועל הקשיים בטיפול בניצולים.

דורנר התייחסה גם להצעת חוק ממשלתית שהונחה על שולחן הכנסת ב-31 בינואר, הקובעת את הזכות לקבלת הכנסה לקשישים ובהם גם ניצולי שואה. לדבריה, להצעת החוק הזו תהיה השפעה גם על עבודת הוועדה. "כבר מהחומר שקיבלנו, נראה בעליל שמדובר בכשל. לא יהיה צודק לערוף את הראשים הקיימים היום, אלא להמליץ על דרכי סיוע לניצולים". דורנר הצהירה כי הוועדה תגיש את מסקנותיה לפני חג הפסח הקרוב.

"כיסים תפוחים, מום בלב"

בוועדה חברים גם פרופ' לכלכלה עומר מואב מהאוניברסיטה העברית ופרופ' לעבודה סוציאלית צבי איזיקוביץ' מאוניברסיטת חיפה. כל הדיונים פתוחים לציבור.

בהמשך הדיון היום יעידו ניצולי שואה, ובדיונים הבאים יעידו גם אנשי ממשל. היום העיד נוח פלוג, יליד לודג' ששימש בעבר כקונסול הכללי בשוויץ. בעדותו סיפר פלוג את סיפור השרדותו בימי מלחמת העולם השניה, ועל הדרכים השונות בהן ניסה לגייס כספים למען הניצולים. בשנת 2005 הקים פלוג קרן שגייסה ארבעה מיליארד שקלים מגרמניה. לדעתו, על הוועדה להמליץ על חקיקת חוק ניצולי שואה, "שיהיה בו גם פיצוי כספי וגם הכרה והוקרה לניצולים". "עד היום, מדינת ישראל לא הביעה חמלה כלפי הניצולים והיא לא הרגישה כל אחריות כלפיהם. אנחנו זוכרים את הנרצחים, אבל שכחנו את הניצולים", הוא אומר.

ח"כ זבולון אורלב (איחוד לאומי-מפד"ל), שיזם את הקמת הוועדה, אמר היום כי הוועדה הוקמה באיחור, והוא "מקווה שלא מאוחר מדי". לדבריו, כל יום מתים בין 30 ל-40 ניצולי שואה. "אני שמח שההחלטה על הקמת הוועדה טלטלה את הממשלה, ואני מקווה שהחלטותיה יזרזו את הטיפול בניצולים מצד הממשלה", אמר. "הבעיה היא, לממשלה יש כיסים תפוחים - אבל כנראה שיש לה מום בלב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully