וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופר טיוזדיי: על מה כל המהומה?

שי אילן

5.2.2008 / 15:36

ההתמודדות ב-24 מדינות עשויה להכריע מי יהיו מועמדי המפלגות לנשיאות ארה"ב. האם הפריימריז האמריקאים למעשה נגמרים היום?

24 מדינות ברחבי ארצות הברית עורכות היום (שלישי) את הפריימריז על המועמדות לנשיאות. "סופר טיוזדיי", כפי שקרוי היום הזה, עשוי להיות מכריע ולהעניק לאחד המועמדים בשתי המפלגות את הבכורה. מסורת הפריימריז הנערכים בו זמנית במספר רב של מדינות התחילה ב-1984, כשכמה מדינות החליטו לערוך את הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ביחד, כדי להעלות את חשיבות הבחירות בתחומי המדינה ולהעניק להן גוון מכריע. אז ניצח וולטר מונדייל. אולם המונח נטבע רק ב-1988, כשכל הדרום החליט לערוך את הפריימריז ביחד. מאז התקבע ה"סופר טיוזדיי" כמסורת, בדרך כלל בחודש מרץ.

ב"סופר טיוזדיי" הנוכחי ייבחרו 52 אחוז מכלל צירי המפלגה הדמוקרטית ו-40 אחוז מהצירים הרפובליקניים לוועידות המפלגה בסוף אוגוסט. מספר הצירים מטעם כל מועמד הוא שקובע אם יוכל לנצח ולעמוד בראש המפלגה.

ביל קלינטון, נער הקאמבק

אם כן, ניצחון ב"סופר טיוזדיי" הוא חשוב, אבל עדיין אין פירושו מכת מוות לקמפיין של המועמד הנגדי. אמנם יש משקל אלקטורלי משמעותי לניצחון ביותר מדינות ביום, בנוסף למשקל תודעתי, אבל בסופו של דבר, כאמור, מועמד זקוק לרוב בוועידה, שיתבטא במספר הצירים הכולל. בסך הכול זקוקים המועמדים בוועידה הדמוקרטית לרוב של 2,250 צירים וברפובליקנית ל- 1,191 צירים. ניצחון בהפרש קטן של מועמד אחד יגרום להמשך מסע הבחירות ומלחמה על כל ציר וציר במדינות שנותרו.

דוגמאות העבר מדגימות את המשקל הרב שהיה ליום הפריימריז ההמוני בקמפיינים של מועמדים שונים. אחד הניצחונות הגדולים אחרי סופר טיוזדיי היה של ביל קלינטון ב-1992. הוא היה מתמודד כושל, שלא נחל הצלחה בשלבים המוקדמים. אולם אחרי כמה ניצחונות משכנעים במדינות הדרום, הפך קלינטון למועמד מוביל שניצח בסופו של דבר בפריימריז ובהתמודדות על הנשיאות. בזכות ניצחונו בסופר טיוזדיי, זכה קלינטון בכינוי "נער הקאמבק". ב-1996, סופר טיוזדיי היה נקודת המפנה שהביאה את הניצחון לבוב דול במפלגה הרפובליקנית.

סיכוי להכרעה - אצל הרפובליקנים

בשנת 2,00 התמודד ג'ורג' בוש נגד ג'ון מק'קיין בעוד אל גור התמודד נגד ביל ברדלי. בוש וגור זכו במירב המדינות, ושני המתמודדים האחרים פרשו כעבור יומיים. בשנת 2004, ג'ון קרי ניצח את ג'ון אדוארדס בזכות סופר טיוזדיי.

גם הפעם, המצב במפלגה הרפובליקנית עשוי לאפשר את ניצחונו של מק'קיין, או, לכל הפחות, להקטין באופן ניכר את ההיגיון בניסיונו של מיט רומני להמשיך להילחם. רומני, על פי הסקרים, אינו מהווה איום משמעותי על מק'קיין בהמשך ההתמודדות.

במפלגה הדמוקרטית המצב שונה בתכלית. ההתמודדות צמודה יחסית, עם יתרון קל להילרי קלינטון. אם תהיה הפתעה ואחד מהמועמדים ינצח ברוב גדול, יש סיכוי שהשני יפרוש מהמרוץ. אך תסריט יותר מתקבל על הדעת הוא שהילרי קלינטון תנצח בהפרש קטן. במצב כזה, ייאלץ ברק אובמה להילחם על המדינות הנותרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully