וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האחריות העליונה לכישלון היא של רה"מ"

פנחס וולף

4.2.2008 / 23:50

בדיון על דו"ח וינוגרד הותקף רה"מ בחריפות. נתניהו: "אצלך כולם אשמים חוץ מאהוד אולמרט". גלאון: "ישראל היא לא תכנית הישרדות"

ערוץ הכנסת

"האחריות העליונה לכישלון מלחמת לבנון היא של ראש הממשלה". כך אמר הערב (שני) יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון מיוחד בכנסת על דו"ח ועדת וינוגרד, שפורסם לפני כשבוע. "אם יש משמעות למושג אחריות, ראש הממשלה חייב ללכת", קבע נחרצות.

"כולנו תמכנו ביעדי הממשלה, ולא חזרנו בנו", אמר נתניהו. "נוהגים לומר שהכישלון הוא יתום, אבל לא אצלך אהוד אולמרט. אצלך כולם אשמים, חוץ מאהוד אולמרט. אחריות זה לא לדבר על אחריות. אחריות זה לשאת באחריות".

"לא קבעת אסטרטגיה, לא התווית מדיניות. אז מה עשית שם?", שאל נתניהו את אולמרט. "כמה עוד החמצות עם ישראל יצטרך לספוג מהממשלה הזו?", שאל וענה: "זה מה שקורה כשלראש הממשלה אין שיקול דעת וראייה אסטרטגית, כשהכל רדוד".

נתניהו התייחס גם לשר הביטחון, ואמר, כי "ברק התחייב לפרוש מהממשלה. הוא אמר שמילה זו מילה. אז הוא אמר". הוא פנה לחברי הממשלה, ואמר: "אתם מדברים על יציבות שלטונית, כשבעצם אתם מתכוונים ליציבות שלטונכם. שמירה על הביטחון אתם אומרים, כשלמעשה אתם מתכוונים לכיסאותיכם".

גם בשמאל תקפו בחריפות את ראש הממשלה."מחנה השלום אינו עיר מקלט למנהיגים כושלים", אמרה ח"כ זהבה גלאון (מרצ) בנאומה. "ניצחת במלחמה על ההישרדות שלך", אמרה גלאון לראש הממשלה אהוד אולמרט. "אבל מדינת ישראל הפסידה, ומדינה היא לא תוכנית הישרדות". גלאון פנתה לאולמרט, ואמרה: "הדרישה של הח"כים שיזמו את הדיון הזה היא שתתפטר לאלתר".

"מי שמקריב ילדים על מזבח הכוחנות צריך להיות מוקע על עמוד הקלון הציבורי", המשיכה גלאון, ופנתה לראש הממשלה: "אתה תיזכר לדיראון עולם כראש ממשלת המלחמה המיותרת הזו. זו הייתה מלחמת ברירה מיותרת. חבל ששר הביטחון ברק נשאר איתך".

"ברק בן ברית לממשלת הכישלון"

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ גדעון סער הצטרף לקריאה להתפטרות ראש הממשלה. "הבאת את המערכת הציבורית להשחתת מידות ולקלקול מידות שלא היו כדוגמתן", אמר. סער תקף גם את שר הביטחון, ואמר, כי "אהוד ברק הוא בן ברית לממשלת הכישלון, להיאחזות בקרנות המזבח ולפחד מהבחירות. "בסוף כל הקומבינות יש קלפי", הזהיר.

"אדוני ראש הממשלה, איזו דוגמה אתה מביא איתך?", תהה ח"כ איתן כבל (העבודה). כשר, תמך כבל ביציאה למלחמה, והתפטר לאחר פרסום דו"ח הביניים. לדבריו, ראש הממשלה היה צריך להתפטר גם הוא כבר אחרי דו"ח הביניים, "אבל אני מביט בך ואין לי לצערי שום ציפייה שתיתן דוגמה ותתפטר".

"ההחלטה על המלחמה הייתה אומללה ופושעת", קבע ח"כ רן כהן (מרצ). "המלחמה הייתה כושלת. נהרגו לנו 162 אזרחים וחיילים. הרתעתה של מדינת ישראל גרועה יותר מקודם. החיזבאללה מרגיש מנצח, אירן מרגישה מנצחת. היום זה כבר ברור לכולם", סיכם.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר, כי "ההחלטה לצאת למלחמה התקבלה במהירות שיא". לדבריו, "השאלה המוסרית הנוקבת ביותר היא למה נשלחו צעירים למות? ולמה חיילים הרגו אזרחים?". טיבי פנה לראש הממשלה, ואמר כי הוא יכול "לכפר על הטעויות בקיום תהליך מדיני כן ואמיתי".

ליברמן: "למלחמות יש מחיר, מה לעשות?"

בזמן נאומו של חבר הקואליציה, ח"כ צחי הנגבי (קדימה) קראו חברי כנסת מהליכוד קריאות בינים לעברו. הנגבי הגן על ראש הממשלה, ואמר כי "ועדת וינוגרד סירבה להיות בית דין שדה וכיתת יורים". לדבריו, הדו"ח שכתבה הוועדה "מרשים", וכי עכשיו נותר רק "לתקן את הליקויים".

יו"ר "ישראל ביתנו" ח"כ אביגדור ליברמן אמר, כי מבחינתו, דו"ח וינוגרד לא שינה דבר. "הצטרפנו לממשלה ופרשנו ממנה בלי קשר לדו"ח. למלחמות יש מחיר, מה לעשות?", אמר על 119 החללים שנפלו במלחמה לאוזני נציגי המשפחות השכולות. "הבעיה שלנו, אדוני ראש הממשלה, היא שהממשלה לא מפיקה לקחים. "מלחמת לבנון השלישית בפתח. זה רק עניין של זמן", הזהיר ליברמן.

בתום הדיון צפויה להערך הצבעה על הודעת ראש הממשלה. סיעת העבודה החליטה מוקדם יותר, כי לחברי הסיעה יינתן חופש הצבעה בתום הדיון. חברי הכנסת שלי יחימוביץ', איתן כבל, דני יתום ואופיר פינס מתכוונים להצביע נגד הודעת ראש הממשלה אהוד אולמרט.

כניסתם של נציגי ארגוני המילואים ליציע המיוחד של הכנסת לא הותרה במהלך הדיון המיוחד. לעומתם, הורשו נציגי המשפחות השכולות להיכנס ליציע, והם צופים ממנו בדיון.

לפני הדיון אמר משה מוסקל, אביו של רפנאל, שנהרג במלחמת לבנון השניה, כי "אנחנו לא רוצים להיות אזרחים של מדינה שלמנהיגיה אין ערכים. אנחנו מחזירים את תעודות האזרחות". לדבריו, "ראש ממשלה שבעיניו אין ערך לחיי בנינו וממשלה שבה אין ערכים מוציאים עם למלחמה וחיילים לשדה קרב בשם החזרת החטופים, אבל הם ממש לא מתכוונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully