וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופס, עוד קונספציה קרסה

ניר יהב

4.2.2008 / 18:19

בעקבות הפיגוע, המומחים חלוקים בדעתם בנוגע לניתוק של עזה מישראל וחיבורה למצרים: חלק רואים ברעיון קשקוש, אחרים אסון

יועצו המדיני של ראש ממשלת חמאס המודח, הודיע השבוע מספר פעמים כי בכוונת חמאס לנתק את רצועת עזה מהתלות הכלכלית בישראל. אחמד יוסוף הוסיף כי ארגונו בוחן ברצינות אופציה לחיבור כלכלי למצרים. גורמים מדיניים וביטחוניים בישראל בירכו על היוזמה, כשמובן מה עומד מאחורי הגישה – הלך הרוח הציבורי עתיק היומין שמעוניין להינתק מכל אלמנט הקשור בעזה. אולם לא רק המצרים לא הגיבו בהתלהבות ליוזמה, גם מומחים ישראלים מתנדבים לצנן את ההתלהבות. וזה באנדרסטייטמנט.

"הדבר המשמעותי ביותר בסוגיה", אומר לוואלה! חדשות אל"מ (מיל.) אפרים לביא, "היא הליכת שולל אחר הרעיון של העמקת ההפרדה בין רצועת עזה לגדה המערבית". לביא, מנהל מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום, מסביר את ההשלכות העתידיות של המהלך בעיניו: "מדיניות שתוביל להנצחת הפיצול בין הרצועה לגדה, לא תשרת בסופו של דבר את האינטרס הישראלי; הימור ישראלי בניסיון להפוך את הרצועה והגדה לשתי יחידות טריטוריאליות ופוליטיות נפרדות, יחבל באפשרות של פתרון של שתי מדינות, שהוא אינטרס ישראלי מובהק".

לדעת לביא, מי שהיה ראש הזירה הפלסטינית באמ"ן לשעבר, "מדיניות שתעמיק את התפוררות הזהות הלאומית הפלסטינית תוביל למציאות דו-לאומית ותאיים אף על האינטרס של הבטחת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

למה מי זה הניה?

צבי מזאל, שגריר ישראל במצרים לשעבר, נדרש להיבטים הפרקטיים המידיים של הרעיון, ומתייחס אליו בביטול. מזאל סבור כי המחשבה לפיה חמאס יתנתק כלכלית מישראל ויפתח תלות במצרים, מופרכת עד כדי גיחוך. "המצרים לעולם לא יאפשרו מצב כזה", הוא אומר לוואלה! חדשות. "מצרים כלל לא אוהבת את חמאס והיא לא מעונינת לצרף את חמאס תחת חסותה הכלכלית. הרי לפני מספר ימים דחה נשיא מצרים חוסני מובארק את כל ההצעות להעביר את האחריות הכלכלית של עזה למצרים, משום שלדבריו עזה הוא מקום כבוש. ואם עזה היא מקום כבוש, איך מצרים יכולה לתת יד להסרת האחריות הכלכלית מישראל?".

תא"ל (מיל.) צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד הדרום לשעבר, דוחה מכל וכל את הקונספציה, מן הזווית הביטחונית. "מדובר באסון", הוא פוסק, "מי זה בכלל איסמעיל הניה שיכתיב לישראל ולמצרים ממי הוא מתנתק ולמי הוא מתחבר? הניה עושה מספר דברים: אומר בצורה ברורה שהוא מקים מדינה ברצועת עזה ומוריד מעל סדר היום את ההתעצמות הצבאית של חמאס ואת ירי הקסאמים ומסיט אותו למישור הכלכלי. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את זה. השאלה אינה אם העברת התלות הכלכלית למצרים היא טובה או לא טובה לישראל, אלא אם בכלל דנים בכך בנקודת זמן זו".

יסודות השלטון המצרי עלולים להתערער

אבל מה אם כן? מה אם נניח שהאופציה ההיפותטית תתממש, והתלות של עזה תעבור מידי ישראל למצרים? השגריר בדימוס מזאל מדבר על סכנה ממשית להסכם השלום בין המדינות. "אם נרצה לכבוש חלקים מרצועת עזה, נעמוד בפני בעיות קשות ולא מוכרות. במצרים יהיו ודאי הפגנות רבות נגד הממשלה, בדרישה לפעול נגד ישראל". תא"ל פוגל ממשיך את תסריט הבלהות: "יסודות השלטון המצרי עלולים להתערער, משום שהתחזקות של חמאס היא באופן אוטומטי התחזקות של האחים המוסלמים במדינה. ייווצר פוטנציאל להתלקחות מיידית בין המדינות".

את עיקר ביקורתו על פרשת מעבר הגבול הפרוץ מפנה מזאל דווקא נגד המדיניות הישראלית. "כשחמאס פורץ את הגדר, אנחנו מגיבים. כשחמאס קורא להתנתקות כלכלית מישראל, אנחנו מגיבים. לשרת החוץ אין שום מדיניות ויוזמה אלא תגובות, וזה עצוב מאוד. זה אחד הדברים החמורים ביותר שהיו כאן בשנים האחרונות. הרעיון ייפול בקרוב, כשלהערכתי מצרים תשאיר את מעבר רפיח פתוח תחת פיקוח של כוחות הביטחון שלהם, והם יאפשרו לפלסטינים לעבור לערים בסיני על מנת להצטייד".

הפיגוע בדימונה, היום (שני) בשעות הבוקר, הוא מבחינת פוגל הדגמה כואבת למופרכות הקונספציה ולעיסוק בעניינים בלתי רלבנטיים. "אני חושש שכולם מסתכלים על הרעיון המצרי הזה כסוג של השלמה לתוכנית ההתנתקות. אם דו"ח וינוגרד הכשיר שרצים, מישהו עוד עלול לחשוב שתהליך קבלת ההחלטות בממשלה הוא יעיל וטוב. הפיגוע בדימונה הוא הוכחה לכך שחמאס וארגוני הטרור מייצרים נושאים לדיון שאינם מתחום האיום הפוטנציאלי, ומסיטים אותנו מהדבר האמיתי שהוא הטרור. אסור שישראל תיגרר לכך אחרי חמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully