וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ציר פילדלפי הפרוץ הגביר את האיום"

יהושע בריינר וספי קרופסקי

4.2.2008 / 14:29

כך אומר גורם ביטחוני בעקבות הפיגוע בדימונה. זהו הפיגוע הראשון בישראל מאז פיגוע ההתאבדות באילת בינואר 2007

"פתיחת ציר פילדלפי הגבירה באופן משמעותי את האיום על ישראל, ועל כך הזהרנו והגברנו את הכוננות בגבול". כך אומר לוואלה! חדשות גורם ביטחוני, בתגובה על הפיגוע הבוקר הדימונה. במערכת הביטחון בודקים כרגע כיצד הצליחו המחבלים להגיע לדימונה, ואומרים כי ככל הנראה נעזרו המחבלים בסייענים, שהסיעו אותם לזירת הפיגוע.

אתמול בישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי "יש בעיה בעזה, היא לא נולדה השבוע או בשבועות האחרונים ואין לה מענים פשוטים". לדבריו, אנו מנסים לברור אפשרויות ולהיות זהירים בתגובתנו. בעניין המסתננים, אני מסכים שיש צורך בגדר".

ראש השב"כ יובל דיסקין אמר במהלך הישיבה כי "במהלך הימים האחרונים הוכנסו אמצעי לחימה רבים ואיכותיים לרצועת עזה". לדבריו,"פריצת ציר פילדלפי הובילה לחזרת פליטים רבים מאירן, סוריה ומצרים. אלו אנשים שצברו ידע רב, ואומנו באירן ובמקומות נוספים. צפוי שהם ישדרגו את פעילות הטרור בעזה". לדברי ראש השב"כ, הבטן הרכה כעת היא בין סיני לנגב, והשב"כ זיהה 30 צירי חדירה מסיני לנגב, מתוכם שני שליש צירי טרור.

לאחרונה הועלתה הכוננות בדרום

בשבועות האחרונים העלתה מערכת הביטחון את הכוננות בדרום הארץ בעקבות פריצת ציר פילדלפי, מחשש שחוליות טרור מעזה ינסו לחדור לישראל דרך הגבול הפרוץ. בעקבות כך הועלתה הכוננות בגבול ישראל-מצרים, וכביש ניצנה-אילת נסגר לתנועה. כמו כן עצרו כוחות הביטחון המצריים בסיני חוליית טרור, שלטענתם התכוונה לבצע פיגוע בישראל. יחד עם זאת, גורמים במערכת הביטחון אומרים כי מרבית הכוננות היתה ביישובים הסמוכים לגבול.

לפני שציר פילדלפי היה פרוץ היו במערכת הביטחון מודאגים מחדירת מחבלים לישראל דרך "ציר הח'", כלומר חדירה של מחבלת מתאבד מרצועת עזה, העובר לרפיח המצרית, ומשם דרך סיני לישראל. ביולי 2007 נעצר מחבל מתאבד על ידי השב"כ שחדר לישראל דרך ציר הח'. לדבריו, הוא התכוון לבצע פיגוע התאבדות בב"ש.

פיגוע ההתאבדות הבוקר הוא הראשון שמבוצע בשטחי ישראל מזה שנה. בינואר 2007 חדר מחבל מתאבד שהגיע מעזה דרך סיני לאילת והתפוצץ במרכז מסחרי בעיר. מהפיצוץ נהרגו 3 אזרחים. בשנה האחרונה הדגישו במערכת הביטחון כי מדובר היה באירוע בודד, והדגישו כי מדובר באחת השנים השקטות שידעה ישראל בשבע השנים האחרונות.

באוגוסט 2005 ניסה מחבל מתאבד להיכנס לתחנה המרכזית בבאר שבע, אולם נבלם על ידי מאבטחים במקום. המחבל פוצץ את עצמו ופצע שניים מהמאבטחים. באוגוסט 2004 היה בבאר שבע פיגוע קשה, כאשר 2 מחבלים מתאבדים התפוצצו באוטובוסים שהיו בסמיכות זה לזה. מהפיצוצים נהרגו 16 אזרחים.

מנתונים שפירסם לאחרונה שירות הביטחון הכללי עולה כי ב- 2006 היו שישה פיגועי התאבדות בשטח ישראל, וב-2005 היו 8 פיגועים שכאלה. לצורך השוואה, ב- 2002 בשיאה של אינתיפאדת אל אקצא, בוצעו 60 פיגועים בשטח ישראל. במערכת הביטחון אומרים כי במהלך השנה האחרונה סוכלו 29 פיגועים שהיו 'על סף' מימוש, כאשר 17 מהם היו מהרצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully