וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר ועונשו

ד"ר אפרים דוידי

3.2.2008 / 11:37

רבים סבורים כי הכלכלה היא "עניין למומחים", אך למומחים אין פיתרונות למשבר הנוכחי בכלכלת העולם, שבקרוב יגיע לפתח בתינו

מעטים הם קוראי העיתונות או אתרי האינטרנט העוקבים אחר ידיעות הכלכלה. עבור רוב הקוראים ידיעות הכלכלה הן מסורבלות, ובהן רב הנסתר על הגלוי. שפתן של ידיעות אלה "כלכלנית", שזהו ניב שהתפתח מתוך השפה העברית בעידן הגלובליזציה. כך, שרבים סבורים שהכלכלה היא "עניין למומחים". ה"מומחים", יהיו אלה פוליטיקאים, בעלי הון או עיתונאים אינם תורמים להבהרת הסוגיות הכלכליות שבחדשות. "מלחמה באינפלציה", "מדיניות אנטי-מחזורית", "ירידת מדד הנסדא"ק" (או מדד ה"דאו ג'ונס"), "עסקה ממונפת" ועוד ביטוים נזרקים אל חלל האוויר, ולרוב מתקשה הקורא למצוא את הקשר בינם לביו חיי היום-יום.

כך, אנו מקבלים הסברים מעורפלים למדי על מצב הכלכלה הריאלית ופוליטיקאים, נגידים, ראשי הבנקים ובעלי הון מרגיעים אותנו מדי פעם בדברים בנוסח "זהו משבר חולף", "בכל בורסה יש עליות וירידות" וקיים טיעון המחץ: "כך עובדים השווקים הבינלאומיים. היד הנעלמה של השוק תסדר את הכול בסופו של יום". זהו גם המצב עם אחד המשברים החריפים במשק הקפיטליסטי העולמי שהחל בחודשי הקיץ עם משבר שוק המשכנתאות בארה"ב, ובאיטיות, אך בהתמדה, הגיע גם אלינו בישראל הרחוקה. שלושה מיליון בתי "משפחות העובדים" (זהו המונח באנגלית אמריקאית: משפחות העובדים) עניים החייבים קרוב ל-200 מיליארד דולר היו למקור האיום למיתון של המשק האמריקאי. אלה אותם עובדים עניים אמריקאיים שכדי לשמור על רמת החיים ואף לרכוש בית, נאלצו לשקוע בחובות שאין ביכולתם, או ביכולת המשכורת הצנועה שהם מקבלים תמורת עבודתם, להחזירם.

5 מיליון עובדים עלולים לאבד פרנסתם

200 מיליארד דולר זה הרבה כסף. אבל לאיש אין מושג מהו הגודל האמיתי של ההפסדים שנגרמו למערכת הפיננסית. ראשי הבנקים המרכזיים בארצות הקפיטליסטיות הגדולות כבר הזרימו מאות מיליארדי דולרים אל המערכת הבנקאית כדי למנוע מחנק אשראי, אבל לא ברור האם זו התרופה למחלה. אמנם הם הצילו כמה בנקים מסחריים מפשיטת רגל, אבל הורדת הריבית של השבוע האחרון על ידי נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב מוכיחה שאין די בהזרמת כספים. המשבר שהחל בקיץ בארה"ב מאיים להפוך למשבר הכלכלי המרכזי של העשורים האחרונים. משבר ההולך ומתעצם בגלל שבעידן הגלובליזציה המשקים משולבים יותר מאשר בעשורים הקודמים.

לכאורה, מדובר על משבר שהמומחים אמורים לטפל בו. אבל המומחים המטפלים במשבר מודים שלעת עתה, הם לא מצליחים למצוא לו פתרון. ועוד הם לוחשים, שמשבר עלול להפוך למיתון. מדוע לוחשים? כי אילו היו צועקים שהמיתון מתקרב, יתכן ורבים שבין קוראי העיתונות והאינטרנט היו מבינים לפתע שאין לתת למומחים לפתור את בעיות הכלכלה ושהמשבר עלול להגיע לפתח ביתם.

על פי תחזית לשוק העבודה העולמי שנערך על ידי ארגון העבודה הבינלאומי שמקום מושבו בז'נבה ושפורסמו בסוף השבוע, חמישה מיליון עובדים עלולים למצוא את עצמם מפוטרים בעקבות המשבר הקפיטליסטי הגלובלי. מדובר על לפחות חמישה מיליון עובדים העלולים לאבד את פרנסתם עוד השנה. ומה יקרה אם המיתון יימשך הלאה? לאיש אין תשובה. ייתכן שמספר המפוטרים יהיה כפול. במילים אחרות מעבר למדדי הבורסות בעולם ולתנודות בשווקים הפיננסים; מי שישלם את מחיר המשבר העולמי והמיתון המתקרב יהיו העובדים ובני משפחותיהם.

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully