וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כתובת כשלי המלחמה היתה על הקיר"

פנחס וולף

30.1.2008 / 13:34

לטענת ח"כ יובל שטייניץ, ועדת חוץ וביטחון התריעה על האיומים מצד חיזבאללה הרבה לפני המלחמה, אך הצבא והדרג המדיני לא פעלו בהתאם

"הדרג המדיני והצבאי לא פעלו על פי ההתרעות של ועדת חוץ וביטחון, שנתיים וחצי לפני מלחמת לבנון השניה", כך אמר היום לוואלה! חדשות יו"ר הוועדה דאז יובל שטייניץ, לקראת פרסום דו"ח ועדת וינוגרד בערב.

כבר בפברואר 2004, התריעה הוועדה על האיומים האסטרטגיים מצד החיזבאללה, במיוחד בנושא הרקטות. "אירן, באמצעות ארגון חיזבאללה, הציבה מעל ישראל איום אסטרטגי שאין לו מענה שלם", הזהירה הוועדה. "אם יופעל מערך הרק"ק (רקטות קרקע-קרקע) במלוא עוצמתו, ימצאו בטווח פגיעתו כרבע מאזרחי ישראל מקו חדרה וצפונה. זאת, בלי לקחת בחשבון את רקטות ה-220 מ"מ".

לדברי שטייניץ, למרות היותו אזרח, הוא ידע למנות כבר אז את הליקויים. "עצם העובדה שהממשלה לא הצליחה להבין במהלך המלחמה מה קורה - המצב חמור הרבה יותר".

לטענתו, אם במלחמת לבנון הראשונה צה"ל הצליח לחסל כמעט לחלוטין את אש"ף, שהפעיל 30 אלף לוחמים ומערכות מנהרות מתחת למחנות הפליטים, הרי שלא היתה סיבה אמיתית להיכשל במלחמת לבנון השניה, על אף תחכומו של החיזבאללה. "מבחינה גיאו-אסטרטגית, המלחמה פגעה בביטחון האזורי וחיזקה את הציר הרדיקלי נגדנו", אמר.

אולמרט צריך להתפטר

עוד התריעה הוועדה לפני יותר משנתיים, כי לא ניתן להציג ניצחון מהאוויר וכי הרקטות אומנם לא יגרמו נזק פיזי גדול, אבל יכניסו את האזרחים לבעיה מורלית, עקב כניסתם למקלטים גם של התושבים בעומק מדינת ישראל.

שטייניץ, שכבר זמן רב מכריז על הצורך לדעתו ביציאה למבצע "חומת מגן 2" בעזה, קובל על כך שהמדיניות שהונהגה בלבנון מונהגת כעת גם בעזה. "הממשלה מנסה להימנע ממהלך קרקעי בעזה והיא מחליפה זאת בפעילות אווירית והפעלת מנופי לחץ על האוכלוסייה האזרחית".

ראש הממשלה צריך להתפטר, לדעת שטייניץ, לא רק בגלל כשלי המלחמה, אלא משום שכל הדיבורים על למידת הלקחים הם אחיזת עיניים ובשטח לא נעשה מאומה מהמלצות דו"ח הביניים של וינוגרד.

עם זאת, הוא מסרב להתחייב על נקיטת פעולות כמו מבצע חומת מגן 2, במידה שהליכוד ירכיב את הממשלה הבאה. לדבריו, האסטרטגיה תשתנה ומה שקורה בשדרות לא יימשך, "אבל איך בדיוק נעשה את זה? אני לא מוכן להתחייב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully