וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורג' חבש: מאבות הטרור הבינלאומי

יורם שוייצר, מאמר אורח

28.1.2008 / 16:10

ראש החזית העממית לשחרור פלסטין מת השבוע. מי היה ג'ורג' חבש, ומה היה תפקידו בהפצת טרור פלסטיני בעולם?

השבוע הלך לעולמו ד"ר ג'ורג' חבש, ראש החזית העממית לשחרור פלסטין. חבש עמד בראש הארגון השני בגודלו במסגרת אש"ף של שנות הפריחה של התנועה הפלסטינית וששימש בזמנו כבר פלוגתא של ערפאת בעיקר בכל הקשור ברמה האידיאולוגית. אבל עיקר תרומתו של חבש כראש ארגון החזית העממית היתה בלהפצת הטרור הפלסטיני לזירה הבינלאומית.

חבש, באמצעות וודיע חדד, שותפו להקמת הארגון וראש הזרוע המבצעית שלו - שניהם רופאים פלסטינים נוצרים - החליטו לשנות את אסטרטגית הפעולה של ארגונם בפרט ושל התנועה הפלסטינית הלוחמת בכלל ולצאת למערכת טרור בינלאומית. קו המחשבה שהנחה אותם גרס כי הבעיה הפלסטינית אינה זוכה לתשומת הלב הנדרשת מאחר והיא נתפסה כבעיית פליטים ולא כבעיה לאומית המחפשת פתרון לאומי.

ולכן החליטו חבש וחדאד כי עליהם לייצא את הבעיה הפלסטינית אל מחוץ לגבולות פלסטין ולכפות באמצעות טרור ראוותני ובלתי סלקטיבי את האג'נדה שלהם, ובשפתם "לדחוף אותה לגרונו של העולם" כך שלא יוכלו להתעלם עוד ממצוקות הפלסטינים.

הארגונים האחרים הלכו אחריהם

כך יצאה החזית העממית תחת שרביטו של חבש למערכת טרור בינלאומית ענפה שהחלה עם חטיפת מטוס אל על לאלג'יריה ביולי 1968 והגיעה לשיא זמני עם חטיפה של מספר מטוסים של חברות תעופה בריטית, אמריקאית ושויצרית במקביל לזרקא שבירדן ופיצוצם הדרמטי על אדמתה, לאחר שנוסעיהם הורדו מהם ולעיני מצלמות הטלביזיה של המדיה העולמית ההמומה.

היה זה אירוע שיא בהפקת אירועי הטרור של הארגון. זו הובילה בסופו של דבר לאירועי "ספטמבר השחור" בירדן, לאחר שהמלך חוסיין נאלץ לתת מענה תקיף לקריאת התגר של החזית העממית בפרט ושל הפלסטינים בכלל על ריבונותו במדינתו.

חבש וחדד אכן הצליחו במשימתם לזכות בתשומת ליבו של העולם, גם אם זו הייתה שלילית בתחילה, וכן זכו להוות מודל חיקוי לארגונים פלסטינים נוסף ובהם גם הפתח, שיצאו אחריהם למערכת טרור בינלאומית, אווירית ואחרת, שנמשכה עד שנות השמונים.

חבש שהיה גם מנהיג פוליטי הבין כי לצד שימושו בטרור ככלי יעיל נענה לאחר מספר שנות פעילות טרור אינטנסיבית לדרישת ראש אש"ף ערפאת שזכה להזמנה לאו"ם כנציג מוכר של העם הפלסטיני לצמצמה והחליט בשלב כלשהו כי יתרונו של שימוש אינטנסיבי בטרור הבינלאומי קטן מתועלתו והסכים להוריד את פרופיל הפעילות של ארגונו.

החלטה זו הובילה למחלוקת בין חבש לבין וודיע חדאד שדגל בהמשך הטרור הבינלאומי. על רקע זה פרשו חדד אנשי המנגנון המבצעי שלו ושתפו פעולה בהוצאת פיגועי טרור בינלאומיים בצוותא עם שותפיהם מארגוני טרור זרים שהזכורים מביניהם היו חטיפת שרי אופ"ק בווינה (75) , חטיפת מטוס אייר פרנס לאנטבה (76) וחטיפת מטוס לופטהנזה למוגדישו (77).

התפיסה שוכללה ע"י ארגונים שונים לגמרי

בשנת 1978 מצא ד"ר חדד את מותו, כפי שנטען לאחרונה בפרסום גלוי, מידי ישראל. יורשיו מותיקי הפעילים המבצעיים של החזית העממית, אבו איברהים שעמד בראש סיעת ה- "15 במאי" וסאלים אבו סאלם שעמד בראש "החזית העממית לשחרור פלסטין המפקדה המיוחדת" המשיכו לבצע טרור בינלאומי על פי מורשתם של חבש וחדד.

למרות שחבש הזקן הפך ברבות השנים לפחות דומיננטי בניהול בפועל של ארגונו רוחו המשיכה לשרות על פעולותיו והחזית העממית שעברה לפעול בשטחים, נטלה חלק בביצוע מספר פיגועי התאבדות בשטחים ופעיליה רצחו את השר גנדי ז"ל בירושלים.

ניתן לסכם כי למרבה האסון תרומתו של רופא הילדים ג'ורג חבש לא תיזכר דווקא מתחום התמחותו המקצועית רפואה אלא דווקא בתרומתו השלילית להנחת היסודות של הטרור הבינלאומי המודרני שראה בפגיעה רצחנית בתעופה האזרחית יעד ראשון במעלה לקידום אג'נדה פוליטית ללא התחשבות במחיר ובזהות הנפגעים.

תפיסה זו זכתה לפיתוח ולשכלול על ידי גורמי טרור אחרים שמונעים מאידיאולוגיה הפוכה לחלוטין מהאידיאולוגיה המרכסיסטית לניניסטית שבשמה פעלה החזית העממית לשחרור פלסטין, בראשותו.

הכותב הוא ראש פרויקט טרור במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully