וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנות אחרונות לקראת סופת וינוגרד

ספי קרופסקי

24.1.2008 / 18:08

במערכת הפוליטית נערכים לפרק האחרון בסאגת וינוגרד בעוד מספר ימים. האם יישמע קולם של אלו שמדברים בחדרי חדרים?

ימים ספורים לפני פרסומו של דו"ח וינוגרד הסופי, והדריכות במערכת הפוליטית גוברת לקראת מוצא פיהם של חברי הוועדה ביום רביעי הקרוב. בזמן שראש הממשלה, אהוד אולמרט, פרס את קו ההגנה שלו בנאום הסגירה של כנס הרצליה השבוע, מתנגדיו ומקטרגיו ירו בכל התותחים הכבדים, בסיוע מחאת המילואימניקים ופרסום הדו"ח האלטרנטיבי של ההורים השכולים בכנסת.

"אינני מתכוון להתחמק מדיון רציני מעמיק ואחראי על מה שהיה על מה שכשל ובעיקר על מה שהושג", הבהיר ראש הממשלה לבאי הכנס, שבינם נצפו הרמטכ"ל בזמן המלחמה, דן חלוץ, וחלק מחברי פורום המילואימניקים שרק באותו היום נכחו בכנסת, בהצגת הדו"ח האלטרנטיבי שלהם ושל ההורים השכולים. "הם קוראים לנו פחדנים ומוגי לב כשהם בורחים מאחריות אישית ", הטיח תומר בוהדנה במהלך אותו אירוע בכנסת. בוהדנה הפך, לפחות תקשורתית, לסמלם של אנשי המילואים המנותבים על ידי יו"ר תפנית, עוזי דיין במאבק להתפטרותו של ראש הממשלה.

ובטווח: אלו שקולם נדם

לעומת שני הצדדים המקוטבים בצורה מובהקת – אלו הקוראים לראש הממשלה להתפטר, מול מקורביו ותומכיו של אולמרט, נמצאים בטווח גורמים בקדימה ובמפלגת העבודה שקולם עדיין לא נשמע, ולא ברור אם ישמע עם פרסום הדו"ח הסופי. זאת, למרות שבחדרי חדרים ובפורומים מצומצמים ונטולי תקשורת, ייתכן מאוד כי דעתם באשר למה שצריך להיות, ברורה ונהירה.

שר התחבורה, שאול מופז, נשמע ברור לפני כשבועיים כשאמר כי "ניהול מלחמת לבנון היה מבולבל וכושל", והעריך כי המלחמה נכשלה בשל אופן ניהולה ולא בשל ליקויים בהכנת צה"ל למלחמה. את קולו של מופז לאחר פרסום הדו"ח הסופי, כמו גם את קולה של שרת החוץ ציפי לבני, שקראה לאולמרט להתפטר לאחר דו"ח הביניים וחזרה בה, ייתכן שנשמע לאחר פרסום הדו"ח. לפי פרסומים שונים בכלי התקשורת בשבוע שעבר, אף תכננו גורמים מחוץ לקדימה להחליף את ראש הממשלה באחד מבכירי המפלגה האחרים.

אולם השמועות על החלפת אולמרט בתוך המפלגה לאחר פרסום הדו"ח הסופי התנפצו במהרה. "מצבו של אולמרט בקרב מתפקדי קדימה, חברי קדימה ותומכי קדימה חזק מאי פעם", אמר לוואלה! חדשות בכיר במפלגה. לטענתו, ניסיונותיהם של גורמים מחוץ למפלגה להביא להחלפתו של אולמרט הם "חלומות באספמיה". יש לציין, כי בכל מקרה המנגנון הפנימי של קדימה לא מאפשר את החלפתו של ראש הממשלה בנציג אחר.

ובינתיים במפלגת העבודה

ומה במפלגת העבודה? דממה מוחלטת. יו"ר המפלגה, אהוד ברק, שומר על שקט תעשייתי עד לפרסום הדו"ח והוא או מי מטעמו לא מתבטאים באשר לצעדיה של המפלגה ביום שאחרי. הדבר היחיד שמוכן ברק להתחייב אליו בגלוי, הוא "לעשות את הדבר הכי טוב למדינת ישראל". מכאן, הקרקע פתוחה רק לניחושים והשערות. בין אלו שעשויים להשמיע את קולם עם פרוץ הוינוגרד, ניתן למנות את חברי הכנסת אופיר פינס ואיתן כבל שפרשו מהממשלה - בין השאר - בעקבות פרסום דו"ח הביניים.

"ברגע שיהיה תאריך מוסכם לבחירות, סערת וינוגרד תשכח", מעריך גורם במפלגת העבודה. אחת ההערכות הרווחות היא שבכל מקרה, לא משנה מה תהיה תגובתו של היו"ר ברק לדו"ח, יגיעו הצדדים להחלטה בדבר תאריך מוסכם לבחירות, לקראת סוף 2008, או בתחילת 2009. "יעלו הדוברים שיצקצקו בשפתיים ויקראו לראש הממשלה להתפטר, אבל בסופו של דבר התוצאה ידועה מראש", אותו גורם סיכם.

מכאן הפרשנויות מקבלות גוון קונספירטיבי, והקשרים שלעולם לא נדע אם היו או אם לאו. ובכל זאת, ברור שבמהלך השבוע הקרוב סופת וינוגרד תשליך על כל הגורמים המעורבים, אזרחים ופוליטיקאים כאחד, שיתעוררו ביום חמישי הקרוב למציאות פוליטית קצת אחרת. אפילו אם יהיה הדבר כרוך בלא יותר ממס שפתיים בדמות כמה התבטאויות בעד ונגד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully