וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: תושבי הצפון המופגז לא סבלו מטראומה

קובי מנדל

23.1.2008 / 8:22

לפי מחקר שנערך בזמן מלחמת לבנון, רק חלק קטן מהתושבים גילה סימפטומי לחץ, אחוז נמוך בהרבה מהממוצע העולמי במקרים דומים

5.5% מתושבי הצפון סבלו מסינדרום לחץ חמור במהלך מלחמת לבנון השנייה, וזהו מספר הנמוך מהמדדים המוכרים בספרות המקצועית גם לאירועים טראומתיים נקודתיים כמו אסונות טבע, תאונות דרכים או תאונות תעשייתיות. כך עולה ממחקר חדש של ד"ר רבקה יהב וד"ר מירי כהן מאוניברסיטת חיפה. לשם השוואה, מחקר דומה שנערך בארצות הברית מייד לאחר פיגועי 11 בספטמבר מצא כי 12.4% מהאמריקאים סבלו מסינדרום זה.

סינדרום לחץ חמור (ASD) מוגדר כחשיפה לאירוע שסיכן את האדם או את הקרובים לו, כשהתגובה לאותו אירוע היא של פחד, אימה או חוסר אונים. ה-ADS מוגדר לחודש הראשון לאחר האירוע הטראומתי, כשבמידה והסימפטומים נמשכים לאחר חודש ההגדרה הופכת למצב של לחץ פוסט-טראומתי. לדברי החוקרות, מלחמת לבנון השנייה הציבה את כל תושבי הצפון שהיו בטווח טילי החזבאללה מול אירוע שיכול לגרום ל-ASD ולכן היתה משמעות לבדיקת תושבי הצפון במהלך המלחמה.

המחקר נערך בשבוע השלישי של המלחמה והקיף מדגם אקראי של 199 מתושבי הצפון שבטווח הטילים. כאמור, מתשובות הנחקרים עלה כי רק 5.5% מהם גילו את הסימפטומים המתאימים ל-ASD. לדברי החוקרות, מדובר בנתון נמוך מאוד גם בהשוואה לאירועי טראומה נקודתיים ובמיוחד לאור העובדה שהמלחמה העמידה את התושבים בפני האירוע הטראומתי כמעט במשך כל שעות היום ועל בסיס יומי. לשם השוואה, מחקרים קודמים גילו כי אחוז הסובלים מהסינדרום לאחר תאונה תעשייתית עומד על 6%; 7% סובלים מהסינדרום בעקבות אסון טבע; 33% סובלים מ-ASD בעקבות חשיפה לאירוע ירי.

מטרה נוספת של המחקר היתה להשוות את ההתמודדות עם טראומת המלחמה בין האזרחים היהודים לערבים. מהממצאים עולה כי אזרחי הצפון הערבים גילו יותר סימפטומים טראומתיים בהשוואה ליהודים: 20.3% מתושבי הצפון הערבים גילו את הסימפטומים של ADS (כמעט פי 4 מהתושבים היהודים).

"אחד ההסברים האפשריים הוא שהאזרח הישראלי, שנחשף בשנים האחרונות לאינתיפאדה ופיגועי טרור הפך לקשוח יותר לאירועי טראומה. אולם הסבר אפשרי נוסף - שמסביר גם את ההבדלים בין האזרחים היהודים לערבים - נעוץ בעובדה שחלק גדול מהתושבים היהודים בישראל עוברים שירות צבאי - קרבי יותר או פחות - ולכן הם נחשפים לסיטואציות לא פשוטות, שמכינות אותם בהמשך חייהם להתמודד עם טראומות", אמרו החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully