וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האפל של הניו אייג'

ירון שוורץ

23.1.2008 / 11:29

זה התחיל כהגשמת חזון של אחווה באמריקה השמרנית ונגמר במאות שרועים ללא רוח חיים, בהם ילדים ונשים, בקומונה של ג'ים ג'ונס - הלקסיקון

ג'ים ג'ונס

הסיפור שיובא כאן בעוד כמה שורות אינו קל לעיכול, אבל קודם נפתח בתיאוריה: מה הופך כת רוחנית לכת קטלנית? דרוש מנהיג כריזמטי ודרושה עדת מעריצים, שביניהם מתרחש תהליך הדומה להתאהבות: המנהיג מבטיח לאנשיו משמעות, נאמנות, חברות אמיתית וכי בידיו המפתח להצלת העולם ממכאוביו. המעריצים מצידם מוכנים להתמסר למנהיגם בכל צורה אפשרית. הם נוטשים את עולמם הישן, מתכחשים לעברם ומעתה הכת היא משפחתם החדשה. נשמע סכמאטי? דוגמאטי? קחו לדוגמא את המקרה של הכומר ג'ים ג'ונס וכת "מקדש העם".

ג'ונס, נולד ב-1931 במדינת אינדיאנה, ארה"ב. בעוד אביו היה חבר בתנועה הגזענית הקו-קלקס-קלאן, חלם ג'ונס להקים תנועה נוצרית אנטי-גזענית. בשנת 1955 הקים את תנועת "מקדש העם", שהתחייבה לשוויון ואחווה ללא הבדלי גזע, מין או נטייה מינית.

בשנת 1971 כבר היו בקהילה אלפי חברים, אפרו-אמריקאים, היספאנים וזוגות של הומואים ולסביות שחיו בשוויוניות ובזוגיות גלויה לכל. כולם תרמו את רכושם וכספם לג'ונס. הם פעלו בעיקר בשכונות מצוקה והציעו מזון וחינוך בחינם. בעיני הציבור, נתפשה קהילתו כהגשמת חזון הפלורליזם והאחווה של החברה המודרנית.

אבל בקיץ 1977, התפרסמה כתבה שחשפה מציאות אחרת. התברר שבמהלך השנים נכנס ג'ונס לאגו טריפ, הוא טען לאלוהות, זייף ניסים והחזיק בחברי הקהילה תחת כפייה ואיומים. ג'ונס נמלט עם אלף מתומכיו ל"ג'ונסטאון", חווה קטנה במדינת גו?י?נא?ה שבדרום אמריקה. ב-17 בנובמבר 1978, הגיע לג'וסנטאון חבר קונגרס בשם ליאו ראיין, מלווה בקבוצת עיתונאים. הוא נפגש עם אנשי הקהילה וחלקם העבירו לו בחשאי בקשה להימלט מהמקום. למחרת, ניסה ראיין להבריח במטוסו את קבוצת המורדים, אך אנשיו של ג'ונס ארבו להם ופתחו כנגדם באש, ראיין והעיתונאים נורו למוות ושאר הבורחים נפצעו אנושות.

מספר שעות לאחר מכן, כינס ג'ונס את הקהילה ונשא נאום הספד ל"מקדש העם". הוא שכנע את אנשיו שלאור הרצח יגיעו בקרוב למקום סוכנים פדרלים, שיטבחו בהם ויענו את ילדיהם. הוא טען כי המוצא היחיד הלגיטימי למצבם הוא למות והבטיח שתהיה זו "התאבדות מחאה מהפכנית". למרכז הבמה הובאה חבית עם נוזל שכלל ציאניד, וואליום ומיץ ענבים. חברי הקהילה נעמדו בשורות, מי שניסה לברוח או להתנגד, נורה במקום.
בסך הכל, יותר מ-900 איש, שליש מהם ילדים, היו שרועים תוך כמה דקות על האדמה ללא רוח חיים. ביניהם הייתה גם גופתו של ג'ונס מנוקבת מכדורי אקדח.

הדרך לגאולה הפכה להתאבדות ההמונית הגדולה ביותר שידע העולם המודרני. ללא ספק היה זה רגע השפל הגדול ביותר של עידן הניו-אייג' ושביסס בקרב המונים חרדה איומה מכל המתקשר לכתות ורודנות רוחנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully