וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שיגרה לחלל לווין ריגול מתקדם

יהושע בריינר

21.1.2008 / 9:15

"טקסאר" בעל יכולות צילום יוצאות דופן, שוגר בשיתוף פעולה עם סוכנות החלל ההודית. "הלווין מצעיד את תעשיית החלל בישראל קדימה"

ישראל שיגרה הבוקר (שני) את לווין הריגול "טקסאר" מתוצרת התעשייה האווירית, בשיתוף עם סוכנות החלל ההודית. הלווין שוגר מהאי ההודי בנגל, והוא נחשב ללווין הריגול המתקדם בעולם.

הלווין שוגר מהודו בסיוע סוכנות החלל המקומית, בעקבות הפקת לקחים מכישלון שיגור הלווין "אופק 6" בישראל, ובעקבות יכולות שיגור מוצלחות מאוד של סוכנות החלל ההודית. "הלווין יאפשר להביא תמונות מכל נקודה בעולם", אומר גורם ביטחוני בכיר. "הלווין ישפר באופן משמעותי מאוד את יכולות האיסוף של ישראל, ומצעיד את תעשיית החלל בישראל צעד אחד קדימה".

מדובר בלווין בעל טכנולוגיית "סאר", המאפשרת להעביר תמונת מכ"ם מדוייקת, דבר שיפיק תצלומי לווין מדויקים יותר, בכל מזג אויר ובכל שעות היממה.

זהו הלווין החמישי בחלל של ישראל, המשתמשת כיום בשני לווינים צבאיים ובשניים אזרחיים. בלווין החדש הושקעו משאבים רבים, והוא נחשב להישג ישראלי יוצא דופן. הוא צפוי להיכנס למסלולו ב-24 השעות הקרובות, וצפוי להעביר תמונות כבר בשבועיים הקרובים. בישראל רואים את הלווין כלווין אסטרטגי המיועד בעיקר לעקוב אחר הנעשה באירן.

לא זקוק לאור יום

"הלווין הוא תוספת משמעותית ליכולת איסוף המודיעין של ישראל, מכיוון שהוא אינו תלוי בתנאי אור או יום על מנת לצלם", אמר טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקרים אסטרטגיים. "אם אנחנו לוקחים בחשבון שכרגע יש לנו בחלל 2 לווינים צבאיים ועוד שניים חצי מסחריים, ועכשיו מתווסף לווין צילום חמישי שהוא מכ"ם, כמות הצילומים שאפשר לבצע היא גדולה מאוד".

"פרוייקט הטקסאר הוא קפיצת מדרגה מבחינת עולם הלווינות", הצטרף למברכים אל"ם (במיל') אבי הר אבן, ראש סוכנות החלל הישראלית לשעבר. "אירן היא בטווח סביר, וברור שאם יש לך לווין כמו הטקסאר - אז אתה תביא תמונות משם. אומנם אין לישראל יכולות לוויניות כמו של המעצמות הגדולות, המסוגלות לזהות שיגורים, אבל בהחלט נוכל לעקוב אחרי בניה של מתקנים אסטרטגיים. ברור שעם יכולות הלווין של ישראל אנחנו לא הולכים לצלם את לונדון או צרפת".

לדברי הר אבן, כיום עמית בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, השיגור הבוקר הוא צעד חשוב מאוד לעולם המודיעין הישראלי. "היתרון הגדול בלווינים הוא בכל שהם אינם מפרים אמנות בינלאומיות, שהרי אומנם אסור לנו לחדור לשטח האווירי של מדינות אוייב ולצלם, אך אין שום בעיה לעשות זאת מהחלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully