וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עומרי כהן

19.1.2008 / 0:02

הנאסד"ק ירד ב-0.3%, והשלים נפילה שבועית של 4.1%. מדד דאו ג'ונס איבד 0.5%, ו- S&P נחלש ב-0.6% וחתם צניחה שבועית של 5.4%

הנשיא ג'ורג' בוש לא הצליח היום להרגיע את חששות המשקיעים מפני כניסתה של כלכלת ארה"ב למיתון, ובשוק המניות נמשכו ירידות השערים. מדד S&P 500 רשם עד כה את פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז ומעולם, כאשר איבד בשלושת השבועות הראשונים של 2008 9.8% מערכו והדרדר לשפל של 16 חודשים.

את המסחר דווקא פתחו היום המדדים בעליות, הודות לתוצאות טובות של יבמ וג'נרל אלקטריק, והערכות כי ממשל בוש צפוי להציע הקלות מס בניסיון לאושש את הכלכלה. אבל חבילת התמריצים של בוש לא סיפקה את הציפיות, ובשוק המשיכו לחשוש לגורל המגזר הפיננסי, שטובע כבר חצי שנה במשבר המשכנתאות ואינו מצליח להתאושש. את יום המסחר הנוכחי סיים מדד נאסד"ק בירידה של 0.3% ל-2,340 נקודות והשלים נפילה שבועית של 4.1%. מדד דאו ג'ונס איבד 0.5% ל-12,099 נקודות ורשם בשבוע כולו ירידה של 4%. אבל הגדיל לעשות מדד S&P שנחלש היום ב-0.6% ל-1,325 נקודות וחתם צניחה שבועית של 5.4% - הנפילה השבועית החדה ביותר במדד מזה חמש שנים. את הירידות בשוקי המניות מובילות מניות הפיננסים. מדד הבנקים ירד ב-2.1% ומדד מניות הברוקרים ובנקי ההשקעות איבד 0.8%.

שורה של נתוני מאקרו גרועים חיזקו את ההערכות בדבר תחילת המיתון בארה"ב וגרמו לירידות החדות בשוקי המניות. בין השאר, דווח השבוע על האטה חדה בפעילות העסקית באזור פילדלפיה, על נפילה של עוד 14.2% בהתחלות הבנייה בדצמבר, על בלימת הצמיחה בייצור התעשייתי, ועל ירידה מפתיעה של 0.4% במכירות הקמעוניות החודש שעבר, כאשר המחירים הקמעוניים דווקא עולים עוד 0.3%. היום פורסמו שני נתונים נוספים. אמון הצרכנים השתפר במפתיע למרות הציפייה בשוק להמשך שחיקתו. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה ב-5 נקודות במחצית הראשונה של ינואר לרמה של 80.5 נקודות, לעומת צפי לירידה של 0.8 נקודות. מדד המדדים המובילים, אשר אמור לנבא את כיוון הכלכלה האמריקאית בחצי השנה הקרובה, ירד בדצמבר זה החודש השלישי ברציפות. בחודש שעבר ירד המדד ב-0.2% - כפול מהתחזית הממוצעת בשוק. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, קרא היום לאשר במהירות הקלות מס ישירות לצרכנים ולעסקים בארה"ב, והגדיר את הצורך בחבילת תמריצים לכלכלה בתור "הנושא העומד בראש סדר העדיפויות הכלכלי" של ארה"ב. לדבריו, חבילת התמריצים צריכה להיות היקף של כ-1% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב, כלומר כ-140 מיליארד דולר בשנה.

על מגזר הפיננסים מעיב גל נוסף של הפחתת המלצות. בנק אוף אמריקה הפחית את המלצתו ל"נייטרלי", מ"קנייה", לשלושת חברות ביטוח האג"ח, MBIA, אמבק וסקיוריטי קפיטל, בעקבות ההאטה בצמיחה הכלכלית והחשש מהפסדים אפשריים.

בנוסף, חתך מורגן סטנלי את ההמלצה לחברת המשכנתאות הגדולה בארה"ב, פאני מיי (סימול: FNM), ל"משקל חסר", מ"משקל שווה", בשל הסיכון להפסדי אשראי גבוהים, עקב המשבר המתמשך בשוק. מניית פאני מיי צנחה בתגובה ב-8.1%.

עוד אחת שסופגת היום את נחת המשקיעים היא מנייתה של מפעילת הסלולר השלישית בגודלה בארה"ב, ספרינט (סימול: S) צנחה בכ-25% בתגובה להמשך איבוד המנויים לשתי המתחרות הגדולות, ורייזון וויירלס ו-AT&T וויירלס. ספרינט הודיעה היום כי תפטר 4,000 עובדים, לאחר שאיבדה ברבעון הרביעי 683 מנויים.

בינתיים, עסוקים המשקיעים גם בעונת הדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2007, שהחלה השבוע. אמש הגיע תורה של ענקית המחשוב יבמ (2.27% , 103.4), אשר לא איכזבה עם תוצאות שעלו על ציפיות המשקיעים. הרווח הנקי מפעילות מתמשכת צמח ברבעון הרביעי ב-14% לעומת הרבעון המקביל ל-4 מיליארד דולר.

יבמ גם סיפקה תחזית אופטימית לצמיחה של 16%-14% ברווחי 2008 לטווח של 8.3-8.2 דולרים למניה, בעוד האנליסטים מצפים בממוצע לתחזית רווח נמוכה יותר של 7.9 דולרים למניה.

הקונגלומראט (תלכיד של חברות) ג’נרל אלקטריק (3.31% , 34.31) דיווח גם הוא על גידול דו ספרתי בשורה התחתונה, הודות למכירות חזקות של טורבינות. ג'נרל אלקטריק, החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, רשמה ברבעון הרביעי רווח של 6.82 מיליארד דולר, לעומת 5.95 מיליארד דולר ברבעון המקביל - גידול של 15%.

היצרנית השנייה בגודלה בעולם של מעבדים למחשבים ושרתים, AMD, דיווחה על גידול של 10% בהפסד הנקי ל-1.77 מיליארד דולר עקב הוצאות הקשורות לרכישת חברת ATI טכנולוג'יס. עם זאת, בוול סטריט ציפו מהחברה להפסדים גבוהים עוד יותר ומניית החברה הגיבה בזינוק של 11.5%.

אצל הישראליות בלטה השבוע חברת גילוי החלבונים, קומפיוג’ן (-1.48% , 2.67), עם זינוק של 46% בארבעה ימי מסחר, לאחר שהחברה הקטנה מתל אביב חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם ענקית התרופות האמריקאית - מרק.

מטרת ההסכם היא גילוי פפטידים, הזהים בהרכבם לחלבונים רק קצרים מהם, עם סיכוי גבוה להפעלת קולטנים נבחרים ממשפחת GPCR והוכחת פעילותם כמפעילים של קולטנים אלה. ההסכם כולל אופציה למרק לקבלת רישיון עולמי בלעדי לפיתוח ומסחור של מוצרים תרופתיים על בסיס כל אחד מהפפטידים שיבחרו.

בשבוע הבא תחל עונת הדו"חות גם אצל הנציגות הישראליות בוול סטריט. את העונה תפתח ביום שלישי אחרי הסגירה ענקית התוכנות והשירותים לתעשיית הטלקום, אמדוקס. מאמדוקס מצפים האנליסטים להציג הכנסות של 740 מיליון דולר ורווח של 56 סנט למניה (117 מיליון דולר).

לקראת התוצאות עלתה אמדוקס ב-0.3%. בתחילת השבוע העלה הבנק השווייצי UBS את ההמלצה למניית החברה ל"קנייה", מ"נייטרלי".

ביום רביעי לפני הפתיחה תצטרף אליה גם חברת אבטחת רשתות המידע והנתונים, צ'ק פוינט, ממנה מצפים בממוצע להכנסות של 202 מיליון דולר ולרווח של 45 סנט למניה (100 מיליון דולר) ברבעון הרביעי. המניה ירדה ב-1.3%.

יום חמישי יחל עם דו"חות ספקית הפתרונות בתחומי אבטחת המידע, אלדין, שצפויה להציג הכנסות של 29 מיליון דולר ורווח של 32 סנט למניה (5 מיליון דולר). הרבעון הרביעי נחשב לחזק אצל צ'ק פוינט ואלדין, שמוצריהן נמכרים בעיקר לחברות וארגונים. המניה עלתה ב-3.9%.

מניית חברת הביוטכנולוגיה אומריקס צנחה ב-8.8%, לאחר שחברת זיימוג'נטיקס (סימול: ZGEN) קיבלה אתמול את אישור ה-FDA לייצר ולשווק בארה"ב את המוצרRecothrom לעצירת דימומים חזקים בניתוחים. המוצר החדש יתחרה ב-Evithrom של אומריקס, שאושר בידי ה-FDA באוגוסט האחרון ומשווק לבתי החולים בידי ג'ונסון אנד ג'ונסון.

למרות האישור, הפחית בית ההשקעות אופנהיימר את ההמלצה לזיימוג'נטיקס ל"תשואה חסר", מ"תשואה ענפית", ומנית החברה צנחה ב-16.6%.

אנסרס צנחה ב-23.3% והשלימה קריסה שבועית של 40%. חברת האינטרנט הקטנה מירושלים מנסה עדיין להשלים את רכישת מתחרתה לקסיקו תמורת סכום עצום של 100 מיליון דולר, אותו היא תידרש לגייס. לא ברור כיצד בכוונת אנסרס להשלים את הגיוס ואת הרכישה עד סוף מארס, אבל את המשקיעים העסקה הזאת לבטח מדאיגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully