וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שערוריית המין שהולידה את הקמפיין

שי אילן

18.1.2008 / 12:47

השבוע מלאו עשר שנים לחשיפת פרשת מוניקה לווינסקי. האם השבר בנישואים של ביל והילרי יוביל לסיבוב נוסף בבית הלבן?

לפני כעשר שנים, ב-17 בינואר, התפוצצה באינטרנט, בכמה כלי תקשורת שוליים, פרשת מוניקה לווינסקי. העיתונים הגדולים לא התייחסו בהתחלה לסיפור על המתלמדת הצעירה מהבית הלבן שניהלה רומן עם הנשיא. אבל כשהפרשה התגלגלה התחילו להתפרסם עדויות לכך שביל קלינטון ניסה לשכנע אנשים לשקר למענו. במשך שנה סוערת קלינטון נחקר, עבר תהליך הדחה ואז זוכה במשפט שנערך לו בסנאט.

חיי המשפחה של קלינטון נקלעו למשבר קשה. בדיעבד התגלה זעמה של הילרי על הבגידה, שככל הנראה לא הייתה הראשונה. היום היחסים בין השניים נראים לפחות כלפי חוץ כתקינים. ביל הוא אחד הפעילים המרכזיים בקמפיין לבחירתה של אישתו. מה עבר על הזוג בשנים הללו?

"לא קיימתי..."

ראשית, תזכורת קצרה לנסיבות שבעקבותיהן הסיפור הגיע לכותרות. פולה ג'ונס, שעבדה בשירות המדינה בארקנסו כשביל קלינטון היה המושל, האשימה אותו במעשה מגונה. לטענתה, הוא חשף את אברי מינו לפניה בחדר במלון אליו הובאה על ידי עוזר. עורכי דינה ביקשו להראות שקלינטון הוא עבריין מין סדרתי, וכחלק מהתחקיר שערכו, הם הגיעו ללווינסקי. המתלמדת בת ה-21 ניהלה רומן של 18 חודשים עם קלינטון שכלל מין אוראלי.

בעת עריכת התחקיר היא ניסתה להסתיר את היחסים ולחצה על חברתה, לינדה טריפ, שעבדה איתה והייתה מודעת לקשר, לשקר לחוקרים. טריפ, שהקליטה את השיחות בהן התוודתה לווינסקי בפניה על היחסים עם הנשיא, העבירה את ההקלטות לחוקר העצמאי קנת סטאר, שחקר פרשה אחרת בה היה הנשיא מעורב. סטאר החל לחקור את פרשת לווינסקי, ואת ניסיונות הטיוח של קלינטון. הנשיא אמר אז במסיבת עיתונאים "לא קיימתי יחסי מין עם אישה זו".

מאוחר יותר, לווינסקי התקוממה נגד האופן בו קלינטון התייחס לקשר כשזה נחשף. ההתכחשות שלו מלכתחילה, והעובדה שהציג אחר כך את לווינסקי כמי שרצתה ברומן יותר ממנו, פגעו בה. "אני מפורסמת בזכות משהו שלא כל כך נחמד להתפרסם בזכותו", היא אמרה, והקדישה את זמנה בעיקר לסריגה, לדבריה. לווינסקי שומרת על פרופיל תקשורתי נמוך, ובשנים האחרונות למדה בלונדון פסיכולוגיה חברתית.

נקמה על הבגידה

הילרי קלינטון הואשמה בקמפיין הנוכחי ברציונליות יתר. בסביבתה אומרים שהבגידות של ביל לא היו הדבר שהכעיס אותה יותר מכל. כאדם המאמין בתהליכים רציונליים, היא חשבה שתוכל להשפיע על בעלה ולגרום לו להשתנות. העובדה שהוא שב לסורו פעם אחר פעם היא מקור התסכול הגדול של הילרי, אבל גם, במובן מסוים, הסיבה שהיום היא מתמודדת על המועמדות לנשיאות.

על פי הספקולציות של אנשי הצהובונים וה"ביוגרפים", אם ניתן לכנות כך את מחברי ספרי הסנסציות על הזוג קלינטון, הילרי החליטה לנסות להיבחר לסנאט בעקבות פרשת לווינסקי. הקריירה הפוליטית שלה התחילה כמעין נקמה על הבגידה של בעלה, כשהילרי נואשה מלשנות אותו. אבל זו אינה השערה מופרכת. הילרי עצמה כתבה בספרה, שפורסם בשנת 2004: "ההחלטות הקשות ביותר בחיי היו להישאר נשואה לביל ולהתמודד על מושב בסנאט מטעם ניו יורק". היא סיפרה שביל שיקר לה בעניין היחסים עם לווינסקי עד לסוף השבוע שאחריו הוא התוודה בפני חבר המושבעים.

למעשה, אפשר לומר שהקמפיין הנשיאותי של הילרי קלינטון נולד בבוקר ה-15 באוגוסט 1998. אז העיר ביל את הילרי וכשהוא מלא בושה, במילותיה: "הוא אמר לי בפעם הראשונה שהמצב חמור יותר מכפי שהוא הודה".

אשליה הרתומה לאמביציה

תגובתה של הילרי לגילוי לא הייתה שאננה. "בקושי יכולתי לנשום. התחלתי לבכות ולצעוק עליו: 'מה זאת אומרת? למה שיקרת לי? הזעם שלי גבר מרגע לרגע". ביל התנצל ואמר לה שכוונתו הייתה להגן עליה ועל ביתם, צ'לסי.

אחרי הווידוי, משפחת קלינטון יצאה לחופשה. הילרי תיארה את היחסים ביניהם כך: "באדי, הכלב, בא איתנו כדי לארח לביל לחברה. הוא היה בן המשפחה היחיד שעוד היה מוכן לשהות במחיצתו".

תמיכתו של ביל בריצתה של הילרי קלינטון לסנאט עזרה להפשיר את היחסים ביניהם, על פי המתואר בספרה. "ביל ואני שוב התחלנו לדבר על עניינים שאינם עתיד היחסים שלנו", היא מספרת.

כעת ביל קלינטון הוא אחד הקלפים החזקים בקמפיין של הילרי. אי אפשר לוותר על שירותיו של מלך המדיה, הקוסם שגורם לכולם לשכוח את השערוריות כשהוא עומד על במה ונואם, ולתלות בו עיניים מוקסמות. אבל בצדק רב מתפתלים האסטרטגים של הילרי קלינטון כשפרשת לווינסקי מוזכרת. הם מקווים שהתקשורת לא תעסוק בתאריך הטעון הזה, משום שעדיין יש בו פוטנציאל נפיץ. ככל שמה שמונח על כף המאזניים יהיה בעל משקל גדול יותר, כך ינסו מתחריה של קלינטון לנופף בפרשה זו יותר. אם הילרי תהיה לבסוף המועמדת של המפלגה הדמוקרטית, הרפובליקנים ינופפו בפרשת לווינסקי כל אימת שיוכלו.

והשאלות של הרפובליקנים לא יעצרו בלווינסקי. הם יבקשו להציג את היחסים בין ביל והילרי כפוסטר שטוח שכל תכליתו להציג לתקשורת חזות משפחתית למטרות פוליטיות. הם ישלפו את פולה ג'ונס, ואת ג'ניפר פלאוורס ואליזבת וורד גרייסן וסאלי פרדו ועוד נשים שעל פי הטענות ביל ניהל איתן רומנים, או ניסה בדרכים שונות להכניס למיטתו. הם ישאלו האם יש ממש בטענה של הילרי קלינטון שהיא עדיין אוהבת את בעלה, או שמדובר באשליה הרתומה לאמביציה לאייש שוב את הבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully