וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן איבדה שליטה במיליציות החמושות

שי אילן

15.1.2008 / 12:52

אנשי סוכנות המודיעין הפקיסטנית מאמתים חששות, כי גופים שטופחו על ידי הממשלה בפקיסטן חברו לאל קאעדה בביצוע פיגועים

דיווח ב"ניו יורק" טיימס קובע היום (שלישי), שפקיסטן איבדה שליטה במיליציות החמושות, שהופעלו על ידי שירותי המודיעין שלה. מדובר בחמושים שטיפחה סוכנות המודיעין הפקיסטנית, ה-ISI, בשנות השמונים כאמצעי נגד הודו ונגד הכיבוש הרוסי באפגניסטן. כעת חברו קבוצות אלה לטליבן ולאל קאעדה והם לא נשמעים עוד למפעיליהם לשעבר. הם ביצעו בשנה האחרונה מספר גדול של פיגועי התאבדות, ויתכן שהם אפילו מעורבים ברצח בנזיר בוטו.

מדובר באיום חמור על יציבות השלטון בפקיסטן ועל מאמצי נאט"ו להדוף את הטליבן באפגניסטן. זו גם הסיבה לפרסום שלאחרונה שקלו בארצות הברית להרחיב את הפעולות החשאיות בפקיסטן, מחשש שהממשלה שם תאבד שליטה.

הגילויים, שהם התממשות של חששות חמורים שקיננו בלב גורמים במערב, מתפרסמים בעקבות ראיונות עם בכירים בארגון המודיעין הפקיסטני. מדובר בגוף שעד הזמן האחרון היה ידוע לשמצה במידת חשאיותו ובפעולותיו המפוקפקות. מדברי הבכירים עולה שתחילת ההתדרדרות ביחסים בין המודיעין לבין החמושים הייתה כשנשיא פקיסטן פרווז מושרף הכריז על נאמנותו לארצות הברית בעקבות אירועי 11 בספטמבר. עד אז היה המודיעין הפקיסטני אחראי להפצת אידיאולוגיה איסלמית קיצונית, מתוך מחשבה שזו תעזור בעימות נגד הודו על חבל קשמיר.

ארה"ב שותפה לטיפוח החמושים

בתקופת כיבוש אפגניסטן על ידי ברית המועצות, ארצות הברית הייתה שותפה בהעברת סכומי עתק דרך סוכנות המודיעין הפקיסטנית לידיהם של קבוצות החמושים הללו. כעת, אומר אחד מאנשי המודיעין שרואיינו, אי אפשר עוד להחזיר את הגלגל לאחור. "העברנו אותם אינדוקטרינציה ואמרנו להם שהם ילכו לגן עדן. קשה לשנות את זה פתאום", הוסיף.

ניתן להבין, על הרקע הזה, את ההאשמות כלפי הממשלה כביכול יש לה יד ברצח בנזיר בוטו. יתכן שהרצח בוצע על ידי גוף שטופח על ידי הממשלה ועד לאחרונה היה לו קשר עם שירותי המודיעין שלה. אותם שירותי מודיעין שתקופה ארוכה היו מופקדים על הפעלת כוח פוליטי, כעת אמורים, לכאורה, לדאוג לכך שהבחירות יהיו חופשיות. הממשלה בפקיסטן עומדת, אם כן, מול כמה גורמים מערערי יציבות: החמושים בהם היא אינה שולטת, ותומכי בוטו שרואים בהם שליחי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully