וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסיגה חד צדדית מהומניות

ניר יהב

11.1.2008 / 13:15

ישראל דורשת מנזהה האשם, חולה בת 63, שעבדה כאן ברישיון אך טוענת להלנת שכר, לחזור ללבנון. את אחיה חיזבאללה כבר עינה

בחודש יולי, שנת 97', הנפיקה "היחידה לקישור ללבנון" (יק"ל) אישור שהייה בישראל לאזרחית הלבנונית נזהה האשם. צה"ל שלט עדיין בדרום לבנון, והאשם קיבלה אישור לעבוד כמטפלת סיעודית בקשישה, אצל משפחה אמידה בצפון הארץ. שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 2000, נסוג צה"ל מדרום לבנון. היק"ל פורק. נזהה האשם? היא נשארה בתחומי ישראל.

עם נסיגת כוחות צה"ל תפסו אנשי חיזבאללה את אחיה של האשם, קצין בצד"ל. הוא עונה. כיום הוא חי בלבנון ומתמודד עם בעיות נפשיות קשות. נזהה האשם, 63 היום, היא אשה חולה, שהגישה לבית המשפט תביעה בטענה שלא קיבלה את שכר עבודתה לאורך השנים. לעת עתה היא משתכנת בצפת, בביתו של קצין צד"ל לשעבר מישל רחיל, השוהה במדינה כחוק ובעל אזרחות ישראלית. אלא שהמדינה החליטה שזמנה קצוב.

נפלה בין הכיסאות

"נזהה האשם נפלה בין הכיסאות משום שהיא אינה צד"לניקית", אומר לוואלה! חדשות עורך דינה, ענן ח'יר. "במשך כל השנים שהיא עבדה כאן, הבטיחו לה המעסיקים כי הם הסדירו או יסדירו את עניין שהותה מול הגורמים המתאימים בארץ. היא גם פנתה פעמיים למשרד הפנים, ואמרו לה שמעמדם של הלבנונים הנמצאים בארץ ושאינם צד"לניקים טרם הוסדר".

"לרוב", מגלה עו"ד ח'יר, "מעלים משרד הפנים עין מהלבנונים שמעמדם זהה לזה של נזהה האשם. חלקם אף עובד בבתי מלון באילת. כל עוד אין תלונות נגדם, המדינה פשוט מעלימה עין". אלא שבמקרה של נזהא האשם היתה תלונה- התלונה שהיא עצמה הגישה על הלנת שכר.

בעקבות כך פנתה המשפחה למשטרת ההגירה, וזו עצרה את נזהה האשם. נסיגתו של צה"ל מלבנון מבלי שהודיע על כך ללבנונים השוהים בישראל הותירה אותה במצב בעייתי. "המערכת, במיוחד משרד הפנים, מסרבת לדון בנושא ומסרבת למצוא פתרון לאלו שהיו כאן בזמן נסיגת צה"ל", אומר עו"ד ח'יר. ככל הנראה, סיכוייה לחדש את אשרת השהייה בישראל קלושים.

האשם מתחילה להפנים שהיא נאלצת לשוב בקרוב ללבנון, לגורל לא ידוע. "אני מבינה שמחזירים אותי לארצי, אבל לפחות אני רוצה לקבל את כספי בחזרה לפני כן", היא אומרת לוואלה! חדשות. "כיצד אני יכולה לחזור ללבנון מבלי שקיבלתי את הכסף המגיע לי? בלי הכסף לא יהיה לי לאן ללכת".

לכי תחפשי

"בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין" כבר נתן את החלטתו, לפני שלושה שבועות. "לא השתכנעתי כי שהייתה הבלתי חוקית של האשם יסודה בטעות או בתקלה בתום לב", קבע לפני כשלושה שבועות דיין בית הדין. "רצונה של האשם לקבל את השכר המגיע לה (לטענתה) אינו מקנה לה את הזכות להמשיך ולשהות בישראל... גם אם תוגש תביעה בשמה, אין הדבר מקנה לה את הזכות לשהות בישראל עד למתן פסק דין ו/או קבלת הכספים".

האשם פנתה בינתיים לערכאות נוספות, והיא אף שוקלת לפנות לאו"ם ולבקש לקבל מעמד של פליטה. האפשרות הסבירה ביותר היא שתגורש ללבנון לפני שתביעתה בכלל תוכרע, וכך צפויה להידרש בת ה-63 להתחיל את חייה הישנים-חדשים בלבנון לאחר שהבירוקרטיה הישראלית תגמור לטפל בה, מרוששת, חולה וחוששת לעתידה. "פעילי חיזבאללה יודעים על ההשתייכות המשפחתית שלי לאיש צד"ל, ועל זה שעבדתי בישראל. אני חוששת לחיי", היא חותמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully