וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המענה למכוניות המזהמות: מסים

יואב קווה ודניאל שמיל

9.1.2008 / 20:48

שר האוצר מציע להטיל מסים על מכוניות מזהמות ולעודד שימוש במכוניות ידידותיות לסביבה. המרוויחים הגדולים: בעלי מכוניות היברידיות

משרד האוצר מכריז מלחמה על זיהום האוויר מכלי רכב, והנשק הוא מיסוי. מכוניות מזהמות יסבלו מהכבדה במיסוי ואילו מכוניות ידידותיות לסביבה יזכו בהטבות מס. ההמלצות הסופיות של הוועדה למיסוי ירוק הוגשו אתמול לממשלה על-ידי שר האוצר רוני בר און. בשורה התחתונה של התקציב מדובר באובדן הכנסה ממיסוי למדינה, אבל הוועדה מדגישה שבטווח הארוך התועלת הכלכלית מירידת הזיהום תעלה על ההפסד ההכנסות ממסים.

לפי ההמלצות של הוועדה בראשות בועז סופר, סמנכ'ל רשות המסים, יחושב שיעור הזיהום והנזק לסביבה ולבריאות של כל רכב בהתאם למדד ירוק - נוסחה מורכבת שמשקללת מספר גזי פליטה. בהתאם למדד הירוק יחולקו כל המכוניות החדשות הנמכרות בישראל ל-15 קבוצות. המכוניות הפחות מזהמות (קבוצות 1-7) יזכו בהטבת מס קנייה בשיעור של בין 6,000 שקל ל-1,000 שקל. המכוניות המזהמות (קבוצות 9-15) "ייענשו" בתוספת מס קנייה בגובה של 1,500-15,000 שקל.

זו בשורה טובה לחובבי מכוניות קטנות וחסכוניות. דייהטסו סיריון, המכונית הקטנה הנמכרת ביותר בישראל ואחת החסכוניות (מנוע בנזין 1.3 ליטר) תזכה בהטבה של 4,000 שקל. מאזדה 3, המכונית הנמכרת ביותר בשוק הרכב כולו (מנוע בנזין 1.6 ליטרים), תקבל קנס של 3,000 שקל, ואילו טויוטה לנדקרוזר, רכב הכביש-שטח הגדול הנמכר ביותר בישראל (מנוע דיזל 3.0 ליטרים) ייענש ב-15,000 שקל - הקנס הגבוה ביותר לפי המלצות הוועדה.

בהמלצות: מס על חשמל למצברים

הקנסות ייגזרו ממס הקנייה שיוטל על המכוניות. שיעור המס מגיע כיום ל-79% ונחשב לאחד הגבוהים בעולם. הוועדה מסמנת יעד של מס קנייה בגובה 60% בסוף שנת 2014. בכך מבקשת למעשה המדינה לעודד מעבר למכוניות חדישות שמזהמות הרבה פחות (וגם בטוחות יותר לנסיעה).

אבל ההטבה הגדולה ביותר תינתן לכלי רכב שאינם מזהמים כלל, כמו מכוניות חשמליות. הוועדה ממליצה להטיל על כלי רכב אלה מס קנייה בשיעור של 10% בלבד עד שנת 2014. בשנים 2015-2019 יועלה שיעור המס על כלי רכב אלה ל-30% לכל היותר. הוועדה ערה לתסריט לפיו יהיה עידוד יתר לכלי רכב חשמליים, שאינם מזהמים אבל עדיין תופסים שטח כביש וחנייה ועלולים להיות מעורבים בתאונות דרכים. הוועדה ממליצה לדון מחדש בשיעור המס אם סך המכירות של כלי רכב חשמליים יעלה על 20% מהשוק כולו.

בנוסף מציעה הוועדה להטיל מס על חשמל לטעינת מצברי רכב חשמלי, או על כל סוג דלק המשמש לרכב נטול פליטות, כך שגובה המס בחישוב לקילומטר נסועה יהיה זהה לבלו על בנזין וסולר. כך, אמנם יהיה משתלם לקנות רכב חשמלי, אך לא יהיה משתלם לנסוע בו הרבה קילומטרים.

על הכוונת: כלי רכב ישנים

המלחמה בזיהום באמצעות מיסוי תתייחס גם לכלי רכב ישנים. שר האוצר והוועדה ממליצים לעדכן את גובה אגרת הרישוי בהתאם לגיל הרכב. האגרה של כלי רכב בקבוצות המחיר הנמוכות תעלה עם השנים, ואילו האגרה של כלי רכב יקרים יותר תרד באופן דומה לנהוג כיום. המשמעות - בעלי מכוניות קטנות וישנות, שמזהמות הרבה יותר ממכוניות חדישות, ישלמו יותר מס. פגיעה בשכבות החלשות? ייתכן. התשובה של אנשי הוועדה היא שאותן שכבות חלשות הן הראשונות להיפגע מנזקי זיהום האוויר.

כדי לעודד הורדה מהכביש של מכוניות ישנות עוד יותר מציעה הוועדה לשלם 3,000 שקל בעבור גריטה של כלי רכב שגילם יותר מ-15 שנה. בעלי רכב שיבחרו שלא לגרוט את רכבם, ייאלצו לעבור בדיקת רישוי (טסט) פעמיים בשנה, אך אגרת הרישוי לא תגדל.

בנוסף ממליצה הוועדה לבטל את ההטבה במיסוי שמקבלים כלי רכב היברידיים (מס בגובה 30% במקום 78%) עד שנת 2015, ולהחליף אותה בהטבות על פי תוצאות "המדד הירוק" בלי קשר לטכנולוגיה של המנוע או סוג הדלק. בנוסף ממליצה הועדה להעניק הטבה של 400 שקל בשווי השימוש לנוהגים ברכב היברידי.

לפי נתוני הוועדה, ההפסד למדינה בשל ההנחות למכוניות מונעות בגז (גפ"מ) ממסים גדול מהתועלת לסביבה שמביאות מכוניות אלה. שר האוצר והועדה ממליצים שלא להעלות את המס על גפ"מ, כי הדבר יפגע גם בכל הצרכנים של הגז לבישול, אלא לייקר את אגרת הרישוי של מכוניות חדשות מונעות בגפ"מ ב-3,000 שקל לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully