וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: הצבע ניצח בארה"ב

שי אילן

9.1.2008 / 7:09

המהפך במפלגה הדמוקרטית גורם השתאות בקרב פרשנים פוליטיים. האם הילרי קלינטון עלתה מחדש על הסוס רק משום שהיא לבנה?

הרבה פרשנים פוליטיים אוכלים היום את הכובע נוכח הניצחון של הילרי קלינטון בניו המפשייר. כיצד מחקה הפרש של בין עשרה ל-14 אחוזים בסקרים? האם הייתה זו הבעת הרגשות שחזינו בה להרף עין ממי שלאחרונה זכתה לכינוי "גברת הברזל"? אולי היו אלה קולות הנשים, או העובדה שהאוכלוסיה של ניו המפשייר באופן כללי מבוגרת יותר?

ובכן על פי ניתוח הרכב המצביעים אכן יש לקלינטון יתרון מובנה בניו המפשייר. בקרב נשים לא נשואות יש להילרי יתרון של 16 אחוז. גם נשים נשואות העדיפו אותה. עכשיו הפרשנים מנסים להסביר מה בדיוק גרם למהפך. חלק מהם אומרים שקלינטון נראית היום אנושית יותר, בעקבות הבעת הרגשות והמוכנות שלה להסביר בפרוטרוט למה היא מתכוונת כשהיא אומרת שהיא מנוסה יותר. היא התחילה לתקשר, מסכימים כולם, וזה אומר שיש בה גם ענווה ולא רק ביטחון אריסטוקרטי.

המרכיב שנזנח בסקרים

אבל ככל הנראה יש מרכיב נוסף, זה שתמיד נזנח בסקרים. הסקר החסר, שבגללו גם יצא לסקרים שם רע, הוא זה של יום הבחירות, זה של רגע ההצבעה. לבוחרים היה זמן להירגע מהסחף של איווה והם התחילו לשאול את עצמם "מי יהיה נשיא טוב יותר מהיום הראשון", אמר אחד מאנשי הקמפיין של קלינטון והוא ככל הנראה צודק. המצביעים נרגעו מההתלהבות הראשונית, וחזרו לדפוסים המסורתיים שלהם.

הדפוס המסורתי בניו המפשייר הוא שמרני. העובדה היא שהצד הרפובליקני החזיר לתמונה את ג'ון מק'קיין, מועמד מהזן הישן שכבר נקבר והוכרז שאין לו סיכוי. מק'קיין ניצח גם בעבר בניו המפשייר הלבנה. לא סתם השחורים בניו אינגלנד הם מיעוט זניח.

הסבתא בקניה לא עוזרת

מדורת השבט הבוערת בעליצות באזור בו התיישבו לפני מאות שנים הפוריטנים שבאו לעולם החדש. משהו גרם להם לרגע לזנוח את המסורת, אבל הם התעשתו והעלו בחזרה על הסוס את הילרי, שמה שיכול לעשות אותה ל"נשיאה טובה יותר מהיום הראשון" הוא בעיקר היותה חלק מההגמוניה. לרגע נראה היה שיש אמריקה אחרת והאמת היא שהעובדה שההפרש הוא קטן יחסית, רק כמה אלפי קולות עדיין מפתיעה.

אבל נראה שהכתבות ששודרו בימים האחרונים על הסבתא של אובמה המקלפת תירס בקניה לא הועילו לו במיוחד. צריך לברך על העובדה שהמאבק במפלגה הדמוקרטית הפעם אינו בין חבורה של גברים לבנים כנהוג, וטוב שמאווררים סוגיות של פמיניזם ומאבק בגזענות. אבל ברק אובמה לומד את מה שפרנץ פאנון, התיאורטיקן והלוחם השחור ידע כבר בשנות החמישים: צבע העור, מבחינת החברה המערבית, הוא עדיין ההבדל האולטימטיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully