וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט עימות בין ארצות הברית לאירן

שי אילן

7.1.2008 / 17:38

ספינות אירניות התקרבו לכלי שיט של הצי האמריקאי במיצר הורמוז ואיימו: עוד מעט תתפוצצו. הבית הלבן: פעולה עוינת בפוטנציה

רשת הטלוויזיה CNN דיווחה כי חמש ספינות של משמרות המהפכה האירניים איימו על שלוש ספינות של הצי האמריקאי במיצר הורמוז, סמוך לחופי אירן. על פי מקורות אמריקאים, שסרבו להזדהות, כלי השיט האירניים התקרבו למרחק של 200 מטר מהספינות האמריקאיות והשמיעו אזהרות כלפיהן בקשר.
"אנחנו מתקרבים אליכם ועוד מעט תתפוצצו", אמרו האירנים לאמריקאים. בתגובה חימשו אנשי הצוות האמריקאיים את תותחי הספינות. מפקד אחת מהספינות עמד לתת הוראה לפתוח באש, אבל אז נסוגו האירנים.

דובר הפנטגון בריאן ויטמן אישר כי אכן הייתה תקרית כזו. הוא אמר כי הפעולה האירנית הייתה "לא אחראית, פזיזה ועוינת באופן פוטנציאלי". הבית הלבן קרא לאירן להימנע מפעולות שעלולות להוביל לתקריות מסוכנות. אירן אישרה את דבר התקרית, אולם אמרה ש"מדובר בעניין רגיל".

מחירי הנפט עולים בגלל התקרית

לדברי ארצות הברית, התקרית ארעה במים בינלאומיים. פרסום התקרית גרם לעלייה במחירי הנפט, בשל חשש לחופש התנועה בנתיבי הנפט המרכזיים. מיצר הורמוז נמצא בכניסה למפרץ הפרסי, ואחת מגדותיו שייכת לאירן. מדובר בנתיב אסטרטגי למעבר נפט, וארצות הברית הביעה בעבר חשש שאירן עלולה להניח בו מוקשים. אחת הספינות האירניות הטילה למים ארגזים לבנים מסיבה לא ידועה. יתכן שהיה זה ניסיון אירני לבדוק כיצד יגיבו כלי השייט האמריקאיים לפעולה. 40 אחוז מכלל אספקת הנפט המגיעה לעולם עוברת דרך המיצר.

בשנה שעברה שבו האירנים 15 חיילים בריטים במפרץ הפרסי, אחרי שטענו שחדרו למים הטריטוריאלים האירניים. לדברי גורמי צבא אמריקאים, ספינות אירניות מתקרבות לכלי שייט אמריקאים לעתים קרובות, אבל השדר המאיים בקשר היה יוצא דופן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully