וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה לקמפיין של הילרי קלינטון?

שי אילן

7.1.2008 / 13:42

המועמדת הדמוקרטית התחילה עם יתרון דו ספרתי על יריביה. כיצד קרה שהיא מגיעה לניו המפשייר כשאובמה מוביל ב-14 אחוז?

ההפסד של הילרי קלינטון באיווה והסקרים הצופים ניצחון סוחף לברק אובמה היו בדיוק התסריט ממנו חשש הבעל ביל. בתחילת החודש נמסר שהוא נזף במנהלי הקמפיין של אישתו על שאננותם ולקח את העניינים לידיו. באבא (כינויו של ביל) זועם, אמרו אז יודעי דבר בסביבתם של בני הזוג. ביל קלינטון חשש מאובדן גובה סוחף בעקבות שגיאות בקמפיין, וכך היה. הוא יצא למקצה תיקון נזקים עם אישתו, אבל מאוחר מדי.

מה קרה, אם כן, למסע הבחירות המוצלח של המועמדת הוודאית כמעט, זו שהיתרון שלה על מתחריה היה כל העת דו ספרתי? אפשר למנות שתי בעיות עיקריות שהובילו להדרדרות. רוג'ר סיימון, פרשן חשוב בעל בלוג באתר "פוליטיקו" אומר שאילו היא הייתה מפסידה באיווה בגלל שהיא לא השקיעה מספיק זמן וכסף, או בגלל שהצוות האסטרטגי שלה גרוע, היא הייתה יכולה לתקן את המעוות. אולם, הוא מוסיף, היא דווקא כן השקיעה מאמץ וכסף רב והצוות שלה מעולה.

הילרי לא מלהיבה

הטעות שלה, לדעת סיימון, היא קונספטואלית. ראש הקמפיין שלה הוא גם איש סקרים, שעשה את הטעות הנפוצה: היצמדות למסקנות של סקרי דעת קהל. כמה מועמדים פייבוריטים הפסידו במערכה בגלל טעות דומה (ע"ע שמעון פרס). לפעמים, אומר סיימון, יש צורך באסטרטג שיגיד: "לא אכפת לי מה הסקרים אומרים, אנחנו צריכים לשנות כיוון".

והכיוון אליו צריך להטות את ההגה של הקמפיין, אין לפרשנים ספק, הוא היכולת לפנות לבוחרים בגובה העיניים. היכולת לתקשר, להלהיב, לרגש. קלינטון חייבת לעבור מיתוג מחדש, אם היא רוצה להחזיר למחנה שלה את מי שנדדו לאובמה ואדוארדס. היא לא יכולה להיתלות רק בהיגיון. הגישה ההגיונית גרמה לה לעשות בניו המפשייר את אותן טעויות שעשתה באיווה. מבחינתה, יש היגיון בכך שאם היא מציגה קבלות וניסיון, יש יותר תוקף למה שהיא אומרת. כעת גם הסקרים אומרים שהגישה הזו לא עובדת.

ג'ון פ. קנדי החדש

הסיבה השנייה להדרדרותה נקראת ברק אובמה. פרשן אחד אמר על מה שקורה לקמפיין של אובמה: "יש מומנטום ויש MOMENT (רגע)". הווה אומר, מעבר לתנופה, אובמה גם מבין את גודלו של המעמד. הוא לא סתם מועמד שנישא על גלי פופולריות זמנית, הוא איש בעל תפיסה היסטורית ויכולת לתרגם אותה כך שיוכל להרשים באמצעותה.

ברק אובמה נושא עיניו לכמה דמויות היסטוריות, ביניהן מרטין לותר קינג. באינטונציה של נאומיו, בבחירת המילים והביטויים ובעיקר בפנייה אל האומה כולה. הילרי קלינטון, מתוך פניקה מנסה להציג קבלות אישיות: "אני מחוללת שינוי מזה 35 שנה", היא אומרת, עם דגש על "אני". אובמה, בניגוד לה, מדבר על "האומה האמריקאית", משל היה ג'ון פ. קנדי.

ויש מי שמשתכנע. עם בין 10 ל-13 אחוז של יתרון, יום לפני הפריימריז בניו המפשייר הלבנה אפשר כבר לדבר על "תופעת אובמה". בהחלט ניתן להעריך שהניצחון שלו באיווה אינו חד פעמי, ושהוא עשוי להיות מתחרה שקול לקלינטון ברמה הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully