וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משא האדם השחור

שי אילן

4.1.2008 / 15:25

זכייתו של אובמה בפריימריז באיווה היא יום היסטורי במאבק נגד גזענות בארה"ב. שי אילן מסכם את תחילת המירוץ לנשיאות

קשה שלא להשתמש במינוחים כגון "יום היסטורי", על זכייתו של ברק אובמה בפריימריז באיווה. "על עץ דרומי תלוי פרי מוזר", שרה בילי הולידיי רק לפני שישים שנה על הלינצ'ים שערכו הקו קלקס קלאן בשחורים בדרום. נכון, לא מדובר באלבמה וניצחון באיווה עדיין לא מנבא ניצחון בוועידה הדמוקרטית, אבל באיווה, בה בוטלו חוקי ההפרדה הגזעית הרבה לפני הדרום עדיין ניכרים שרידי אי השוויון. 93 אחוז מתושבי איווה הם לבנים, ובעבר לא ניצח בה מועמד שחור בפריימריז.

אולי שאבו שם השראה מהסרט "איש השנה", בו מועמד לא סביר הופך לגורם שיש להתחשב בו בשל כנותו. יש תמימות דעים בקרב פרשנים פוליטיים אמריקאים: ברק אובמה הוא אדם שקל לחבב. על הילרי קלינטון אמרו שרוחשים לה כבוד והערכה, אבל לא אוהבים אותה. כעת היא תנסה לגרום לאמריקאים להפסיק לחבב גם את אובמה, בדרך לתחנה הבאה, ניו המפשייר. "אנחנו מניחים שהילרי תנהל נגדנו כעת קמפיין שלילי", אמר יועץ בכיר של אובמה לעיתון "פוליטיקו". אולם, הוא הוסיף והעריך, אם יצליח אובמה לנצח בניו המפשייר ובדרום קרוליינה, יהיה קשה לעצור אותו.

הדמוקרטים: מסרים אדומים

הנאום שנשא אתמול ג'ון אדוארדס, שהגיע למקום השני, נשמע כמו נאום ניצחון. הסקרים המוקדמים ניבאו לו מקום שלישי, בהפרש די גדול מקלינטון, והוא שאב עידוד מהתוצאה. זאת למרות שגם במערכת הבחירות הקודמת הוא הגיע שני באיווה וזה לא סייע לו להביס את ג'ון קרי. הוא מתכוון להמשיך בקו החברתי, בטון הפופוליסטי משהו, במתקפה נגד תאגידים הגוזלים את לחמם של מעמד הביניים והשכבות החלשות. קשה להניח שדווקא בניו המפשייר, בלב ניו אינגלנד האליטיסטית יקנו את המסרים האדמדמים שלו.

מי שמיהרו להכתיר את אובמה כנשיא הבא, השוו בין נאומו לבין נאומה של הילרי קלינטון. "שימו לב כמה פעמים השתמשה קלינטון במילה 'אני', לעומת מספר הפעמים שאובמה התייחס לאומה כמכלול", אמר אחד מיועציו. לפי הסקרים המוקדמים, לאובמה בסיס תמיכה גדול בקרב הצעירים. יש לשער, אם כן, שצעירים הם אלה שהובילו אותו לניצחון. אבל צעירים יכולים להיות קהל הפכפך. אם כך, מוקדם להכתיר נשיאים והכול בהחלט עדיין פתוח.

הרפובליקנים: אינטימיות עם אלוהים

הרפובליקני הזוכה, מייק האקבי, ניצח בהפרש מרשים של 9 נקודות. עליו נאמר שהוא נשען על בסיס תמיכה אוונגליסטי. מי שהקלף המנצח בקמפיין שלו היה האינטימיות שלו עם אלוהים ויכולתו להתפלל צריך עכשיו לטפס על רכס האפלאצ'ים, הרבה יותר גבוה. לאיווה הוא אמר: "למדנו שאנשים הם חשובים יותר מהכסף". בחוות התירס של איווה זה כנראה עובד, אבל יהיה קשה יותר לשכנע את מפעילי אתרי הסקי של ניו המפשייר במסרים מהבטן.

למיט רומני יש יתרון על האקבי בניו המפשייר. הוא היה מושל שכנתה, מסצ'וסטס. שתי אלה מדינות שמרניות קלאסיות והן מעדיפות את איש העסקים הנוצץ, או את ג'ון מק'קיין, רפובליקני מהדגם הישן והמוכר. אבל האקבי בטוח שהוא לא יפגר הרבה מאחור, וסומך על כך שכולם אוהבים אנדרדוגים, אם הם מקפידים להשמיע מסרים מדובללים וחביבים. הניצחון המרשים באיווה נתן לו את הדחיפה הדרושה, שבעזרתה הוא מקווה לדלג מעל ניו המפשייר, אל דרום קרוליינה, ולקהל אוהד יותר.

ה-8 בינואר הוא אם כן התחנה הבאה החשובה מאוד מבחינת הדמוקרטים, שם המלחמה כבר בעיצומה. לעומת זאת מבחינת המפלגה הרפובליקנית, אי אפשר יהיה לנחש דבר עד להצטרפותו של התותח הכבד, רודי ג'וליאני, בעוד חודש. אז ייערכו בבת אחת פריימריז ב-24 מדינות, שתוצאותיהם עשויים להוות הכרעה סופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully