וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתקו

ירון שוורץ

4.1.2008 / 14:32

גואנקה אמנם לא המציא את מדיטציית הוויפסאנה, אבל הוא האיש שאחראי לזה שבעולם כולו היום מודטים ושותקים - לקסיקון הניו אייג'

גואנקה ס.נ.

גואנקה (נולד ב-1924), היה איש עסקים בורמזי שסבל ממגוון מחלות כרוניות ובעיקר ממיגרנות, עד שהתוודע למדיטציית הוויפאסנה באמצעות מורה מקומי בשם או?-ב??ה-ק?ה?ין, האחרון בשרשרת המורים שלימדה טכניקה זו כפי שהונחתה במקור על ידי הבודהה. אחרי שגואנקה הפך בעצמו למורה, הוא בחר להפיץ את השיטה ברחבי העולם.

משתתפי קורס הוויפאסנה מתחייבים לא לבצע במהלכו כל פעילות דתית או רוחנית. לפי גואנקה, פעם הייתה לכל סוגי התרגול הרוחניים את איכות הוויפסאנה, אך הגרעין הזה אבד והפעולות הדתיות כיום הן עקרות וחסרות כל ערך מדיטטיבי. הקורס מתחיל בנדר להימנע מפעולות לא חיוביות, שמטרתו ליצור בסיס טהור להרגעת הנפש. לאחר מכן, יושבים להתבוננות, ללא תרגילים גופניים או תרגילי נשימה, אלא מתאמנים בפיתוח מודעות, לגוף ולנשימה. תרגול מעמיק יכול לחשוף את האפקט הפסיכוסומטי שיש לנפש על הגוף, כמו למשל, איך המחשבה על כעס מביאה להתחממותה של הקיבה. האלמנט הדומיננטי ביותר של הקורס הוא כמובן השתיקה, שנועדה להרגעת הפטפוט הבלתי נפסק של המוח.

למרות שטכניקת הוויפסאנה היא חסרת סקס-אפיל לחלוטין, מיליוני בני אדם, מכל העמים והמעמדות בחברה בחרו להתנסות בה, בהם פוליטיקאים, כוכבי רוק, מדענים ואפילו אסירים. עדיין ישנו אחוז מסוים של אנשים הטוענים, כי נפגעו באופן בלתי הפיך מסדנאות הוויפסאנה של גואנקה. ישנן טענות על מהלכים פסיכולוגיים בלתי הפיכים המתרחשים בזמן המדיטציה ואף לגבי הפגיעות הפיזיות הרבות שסופג הגוף במהלך התרגול.

בעת הוויפסאנה, נדרש המתרגל לישיבה ארוכה בגוף זקוף. במידה ומופיע כאב בגוף, הוא מתבקש לא לנוע, עד שיבחין כי הכאב הוא רק תוצר מחשבה בלבד. מהלך זה, כך מעידים המתלוננים, מביא לעתים לנזק בלתי הפיך לאזורים עליהם מופעל לחץ בגוף, עמוד השדרה, הברכיים ועצמות האגן. גואנקה אינו נוטה להתייחס לטענות אלו ומבטיח, כי לא ימנע מאף משתתף לנוע במידה וירצה בכך. קורסי הוויפסאנה ניתנים ללא תשלום וכל העובדים בהם פועלים בהתנדבות. גם בארץ ישנו מרכז גדול במתחם בית-ספר שדה חצבה שמפעיל לאורך השנה פעילויות וויפסאנה קבועות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully