וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג גאורגיה: קצת דמוקרטיה, הרבה פרנויה

רועי כ"ץ

1.1.2008 / 15:58

המתנגדים לנשיא באאקשווילי מרגישים לאחרונה שהשלטון מתנכל להם. רועי כ"ץ בטוח שהם לא מדמיינים

בגאורגיה מספרים כי לקראת הבחירות ירדה משמעותית מהירות תקשורת האינטרנט במדינה, סימן מובהק לפיקוח ולבקרה לכאורה שמפעיל השלטון על תוכן הגלישה של האזרחים. הדברים נאמרים אמנם ללא כל הוכחה ובחצי חיוך, אבל זוהי עדות נוספת לפרנויה שתוקפת לאחרונה יותר ויותר אזרחים, שמרגישים כי מישהו פוקח עליהם עין ביקורתית.

פעילים פוליטיים המזוהים עם האופוזיציה מספרים בשיחות פרטיות על מסע הפחדה שנוקט המשטר הנוכחי בניסיון "לשכנע" עובדי מדינה להצביע לנשיא סאאקשווילי או שיפגעו. לטענת המתלוננים האיומים ברורים ביותר – "אם לא תצביע נכון, תפוטר מהעבודה מיידית ויש לנו דרך לגלות מה הצביע כל אזרח". פעיל אופוזיציה סיפר לי כי פוטר לפני כחודש מעבודתו במשרד הבריאות לאחר שהחל לפעול למען המועמד לנשיאות לאון גצ'צ'לידזה. עדויות על הטרדות מהן סובלים פעילי שטח מידי המשטרה המקומית נשמעות מפי מנהלי מטות בחירות במיקומים שונים.

בכנות, קשה עד בלתי אפשרי לדעת עד כמה התלונות מדויקות והאם לא מדובר בסוג התלונות ההדדיות שנשמעות בכל מערכת בחירות בכל מדינה דמוקרטית בעולם. ובכל זאת, קשה להרגיש בחגיגה של דמוקרטיה ברחובות גיאורגיה. גם אם פעילי האופוזיציה מגזימים בתאוריות הקונספירציה שמיוחסות לסאאקשווילי, קשה לערער על התחושה שכללי המשחק בבחירות הללו רחוקים מלהיות דמוקרטיים והוגנים.

לבחירות במדינה, שבאות בעקבות מהומות אלימות מול בניין הפרלמנט בטביליסי בחודש נובמבר האחרון, פוטנציאל התלקחות חסר תקדים. האלימות שהובילה לבחירות מאיימת להתפרץ בכל רגע מחדש ורק בחירות הוגנות (למעשה או למראית עין) יעניקו לנשיא הנבחר לגיטימציה בציבור שהוכיח כבר כי ביכולתו לאלץ כל נשיא להתפטר מתפקידו.

בגאורגיה, כמו בדמוקרטיות צעירות אחרות בעולם, קל לראות עד כמה משטר דמוקרטי ללא יסודות ומסורת הוא פריך. המהירות בה סגר הנשיא את תחנת הטלוויזיה "אימדי" שמזוהה עם האופוזיציה מעלה סימני שאלה קשים בכל הקשור ליכולת התקשורת לבקר את הממשל בלי פחד מרדיפה אישית. במדינות החברות בנאט"ו יאלצו, בחוסר רצון ברור, יש לומר. להתמודד גם עם הסוגיה המטרידה: האם גיאורגיה בעלת החשיבות האסטרטגית תתקבל לארגון המכובד ושוחר הדמוקרטיה, למרות פעילות הממשלה נגד האופוזיציה במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully