וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום השב"כ 2007: ארגוני הטרור מתחזקים

יהושע בריינר

31.12.2007 / 21:32

מדו"ח השב"כ עולה בין היתר כי ציר פילדלפי הוא הבעייתי ביותר לביטחון, אירן מממנת טרור פלסטיני והטרור העולמי חודר לעזה

חמאס מתעצם והופך לצבא של ממש, כשאירן מסייעת בהכשרת לוחמים ובכסף. כך עולה מנתונים שמפרסם הערב שירות הביטחון הכללי. בין היתר, עולה כי ציר פילדלפי הפך באופן רשמי לבעיה העיקרית של מערכת הביטחון, כשמתחילת 2007 הוברחו דרך המעבר למעלה מ-80 טון חומר נפץ. נראה כי מערכת הביטחון איננה מצליחה לעצור את איום המנהרות באזור, ועד כה אותרו רק שמונה פתחי מנהרות.

כמו כן, עשרות מיליוני דולרים הועברו לידי חמאס דרך ציר פילדלפי ממדינות תומכות טרור, ובראשן אירן. במערכת הביטחון טוענים כי הכסף הזה הוא עיקר תקציבו של חמאס, המאפשר לו להרחיב תשתיות, לשלם לפעיליו ולממן את אימוניהם.

"ארגוני הטרור ברצועה, בדגש על חמאס, עוברים לתהליך מואץ של בניית כוח, שבא לידי ביטוי בהתחמשות המבוססת על תהליכי ייצור עצמיים, ועל הברחות אמצעי לחימה לרצועה", אומרים בשב"כ. "חמאס הצליח לשדרג עצמו בעיקר דרך הברחות מציר פילדלפי, ודרך השתלטות על מצבורי אמצעי לחימה של מנגנוני הביטחון הפלסטינים". על פי ההערכות, כיום עוסק הארגון בבנייה של מערך תת קרקעי נרחב, הכולל גם חפירת מנהרות רבות באזורים שונים, לצורכי תקיפה של כוחות צה"ל, ולצורכי מגננה ותנועה מוסווית מתחת לאדמה.

בשב"כ אומרים כי "השתלטות חמאס על הרצועה והפיכתה לגורם השלטוני הבלעדי, שינתה באופן משמעותי את מאפייני ההתעצמות של התנועה במישור הצבאי, שכן היא מאפשרת התעצמות בתחום הרכש, הייצור ובניין הכוח באין מפריע. כמו כן, היא יצרה תנאים המאפשרים לחמאס להאיץ את תהליכי "בניין הכוח" לקראת עימות עתידי עם ישראל".

עליית מדרגה

במערכת הביטחון מודאגים מאוד מחיזוק הקשרים בין אירן לחמאס. לדבריהם, חלה עליית מדרגה בשנה האחרונה בכל הקשור להתנהלות חמאס כמסגרת צבאית מאורגנת, ואת זאת ניתן לייחס לאימונים והכשרות אותם עוברים עשרות פעילים שיצאו לאירן, שם הם מאומנים על ידי כוחות הביטחון. בסיום האימונים הם חוזרים לרצועה ביכולות משודרגות ומעבירים את הידע לארגוני הטרור המקומיים.

יחד עם זאת, אין ספק כי איום פצצות המרגמה היה הבולט ביותר, כאשר במהלך 2007 נורו לעבר ישראל 1,511 פצצות, לעומת 55 בלבד בשנה שעברה. לעומת זאת, בירי הקסאמים נרשמה דווקא ירידה, כאשר השנה נורו 1,263 טילים, לעומת 1,722 בשנה שעברה. בנוסף, חלה ירידה משמעותית בפיגועי ההתאבדות, כאשר השנה בוצע פיגוע התאבדות אחד בלבד באילת, אירוע בו חדר המחבל לישראל דרך סיני. בפיגוע נהרגו 3 ישראלים.

נתונים מדאיגים נוספים, הם חדירת ארגוני טרור עולמיים אל תוך הגדה ורצועת עזה. לדברי השב"כ, בשנת 2007 חלה עלייה בנפח הפעילות של "הג'יהאד העולמי" ברצועת עזה. הביטוי מובהק לחבירה רעיונית ומבצעית של גורם טרור פלסטיני לגורמי "הג'יהאד העולמי" הוא ארגון "צבא האיסלם" ברצועה, בהובלת ממתאז דע'מש המהווה, לדבריהם, שלוחה מבצעית של אל-קאעדה ברצועה. יש לציין כי ארגון זה הוא אחד משלושת הארגונים המחזיקים בגלעד שליט.

גם חיזבאללה ממשיך לסייע לארגוני הטרור בישראל. החל משנת 2004 ועד היום השקיע חיזבאללה למעלה מ-10 מליון דולר מדי שנה לעידוד פעילות הטרור נגד ישראל. יחד עם זאת, ב- 2007 חלה ירידה במספר פיגועי הטרור המכוונים על ידי חיזבאללה, כאשר ערב מלחמת לבנון השנייה פעלו כ-80 התארגנויות מונחות חיזבאללה בגדה המערבית וברצועה. לאחר המלחמה חלה ירידה במספר ההתארגנויות ל-65.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully